Katteopkast

Jeg passer katte lige for tiden. To tykke dejlige katte. Hidtil er det gået fint, men så i dag havde de altså kastet op. Flere steder. Jeg ved ikke om det er den ene eller begge to.

De får en kvart pose vådfoder hver (Kitekat, vist nok), et bæger RC Sensible til deling og så Kitekat for resten. Her er der så fri adgang og der er to skåle. Rindende vand ad libitum.

Jeg fandt en pose Dreamies godbidder, hvor der ikke var ret mange tilbage. Ejeren mener ikke at der var mere end 30 styks tilbage, da hun tog af sted. Altså, har de næppe haft ædegilde. Jeg kunne dog se i opkastet at der var ufordøjede Dreamies-bidder i - de ligner jo havre fras i miniudgave.

Nogen bud på hvad der kan være sket? Jeg har det skidt med at det er sket, mens jeg passer dem. :blegne:

Bakkerne lignede sig selv - ingen diarre eller det modsatte.

Hvis de har holdt fest med en pose Dreamies, kan det sagtens være derfor :slight_smile:

Hvis ikke de fortsætter med at kaste op, er det nok ikke noget, du behøver bekymre dig om.

Som obligate kødædere kaster katte meget nemt op. De skal jo i en vis fart kunne komme af med dårlig mad fra maven.
Og 30 Dreamies vil jeg også mene meget nemt kan fremprovokere opkast :slight_smile: Det har muligvis gået stærkere end det almindelige foder + at Dreamies nok ikke er det mest lødige, og så siger en missemave altså fra.

De er vist vant til at få Dreamies, så derfor undrede ejeren sig over at de havde kastet op af det. Eller den. Jeg ved jo ikke om de begge har været der.

Jeg kan forestille mig at så madglade som de er, har de først spist vådfoderet, så RC og til sidst hygget med Kitekat - og så har den ene måske fundet posen og det har bare været for meget. Men der var opkast 5 steder, så det er alligevel en del, der er røget op igen, vil jeg mene.

Måske har de bare forædt sig? Det kan ske, hvis der bliver ændret lidt i fodringstider, mængder o.s.v., for så grovæder de for at være sikre på, at blive mætte, og mavesækken bliver hurtigt fuld hos en kat.
Hvis det sker nogle få gange i træk eller med flere dages mellemrum, er der ingen grund til bekymring.

De er sikkert ikke vant til at få så mange, som de åbenbart har moret sig med i dette tilfælde. Du skriver, der var ufordøjede Dreamies i opkastet. Det vil jeg altså også mene tyder på, at det er på grund af dem. Men som sagt - hvis ikke der sker mere, så behøver du og ejer næppe bekymre jer en hel masse.

Ejeren mente jo at 30 ikke var ret mange for dem, men ja - det med fodringstiderne kan godt være anderledes. Jeg tror de fodres både morgen og aften til hverdag, men jeg må indrømme at jeg ikke orker at cykle 6,5 km 4 gange om dagen. Eller tilbringe min dag hos dem. Jeg har jo selv en misling.

Jeg er jo bekymret - tænk hvis de bliver syge mens jeg passer dem. Det vil være forfærdeligt. Også selvom det næppe er på grund af min pasning. Jeg giver dem jo ikke noget de ikke plejer at få. Heller ikke den vilde variation i mængderne, tænker jeg. Men nu ser jeg senere hvordan de har det. Hvis de har kastet op igen, ringer jeg til dyrlægen.