Jeg tror desværre ikke det giver pote, men i mangel på bedre (og desperation) prøver jeg nu alligevel…
Sagen er den at mig og min kæreste fik ultimatumet fra vores udlejer der hed “skil jer af med katten eller vi smider jer ud” … Valget var IKKE svært - og nu er vi blevet smidt ud og skal fraflytte lejligheden om 3 uger…
Vi er skrevet op i boligforening hvor ventelisten er kort, og hvor indflytning kan skal ca 14 dage efter modtagelse af brev med tilbud om lejlighed.Vi har desværre ikke mulighed for selv at skrabe penge ind til indskud så derfor kan vi ikke leje gennem en privat… Vi har massere af venner og familie som har tilbudt os gæsteværelset at bo på indtil vi får lejlighed… Problemer er bare at alle vi kender har dyr… Og vores kat ville ikke kunne tilpasse sig dette, så det ville give mange mange problemer… Flere af dem har endda hund, og det ville slet ikke være en løsning…
Er der tilfældigvis en derude UDEN dyr, eller som kender en der ville have lyst til at babysitte en sund og rask pige på 4 år ?
Lidt om Jasmin:
Som sagt er hun en hunkat på 4 år og 3,5 kg. Hun bor i nordsjælland. Hun behøver ikke meget plads, og gider ikke rigtig lege og kæle. Hun passer for det meste sig selv, og har hun brug for opmærksomhed så kommer hun bare og siger til. Hun er (selvfølgelig) renlig, og klatre ikke i gardiner. Hun kan sagtens leve sammen med gnavere, men vil dog ikke anbefale at de leger sammen - bare for en sikkerhedsskyld. Vi har før haft kanin og de kunne sagtens lege sammen frit på gulvet uden problemer… Hun er rimlig velopdragen og tigger ikke. Hun elsker at putte i benenden og kan godt sove til langt op af formiddagen… Hun går i seng ca kl 22 om aftenen. Hun er faktisk en smadder sød kat, men som killing blev hun mishandlet så hun skal lige se folk an - gerne over flere dage. Hun er meget tilpasningsdygtig. Hun er både til menneske-mænd og menneske-kvinder.
Som sagt har hun problemer med fremmede og vi er derfor meget i tvivl om en “rigtig” katte-pension ville ødelægge hende fuldstændigt… En evt aflivning ville måske være bedre for hende…
Som i nok kan høre er jeg ret desperat… Jeg leder selvfølgelig videre rundt omkring hos venners venner efter en kattepasning, men er der nogen der kunne være interesseret høre vi MEGET gerne fra jer… Vi KAN være heldige at få lejlighed hvor vi kan flytte ind før vi skal være ude her, men jeg tør ikke stå i sidste øjeblik på bar bund…
… PS…
Hun kommer selvfølgelig med kradsetræer, kattebakke, mad og vandskål, mad, grus, katte-slik, “lommepenge” og hvad der nu ellers måtte være… Inden ankomst ville hun få orme og loppekur så vi er helt sikre på hun ikke medbringer uønskede dyr.
Jeg havde nu valgt slet ikke at anskaffe mig en kat i en lejlighed, hvor dette ikke er tilladt. Så havde i heller ikke stået i den dumme situation at skulle stesse jeres kat ved at blive passet
Der findes kattepensioner, hvor i kan få hende passet i en periode, indtil i får en lejlighed.
Vi måtte gerne have kat… Men efter et år må hun ikke være udenfor mere. Udlejer har anskaffet sig race-katte som ikke må komme ud, så når vores er ude går de til angrab på hinanden (udlejers-katte) og derfor må hun så ikke være ude… Her er store vinduer og bliver kogende om sommeren hvis ikke vi lufter ud - og så vil hun jo hoppe ud… I lejekontrakten står der at man må have kat efter særlig aftale - og udlejer påstår så nu at den aftale havde de lavet fordi de troed vi havde sagt hun var indekat… For noget tid siden lå han på lur i haven for at kaste småsten efter vores kat når hun kom for at skræmme hende væk… Han er fuldstændig bims i kysen…!! Fra start sagde vi at vi havde en udekat, og det var intet problem, men det er det så åbenbart nu…
Som skrevet er internat en rigtig dårlig løsning for katten…
Katten er lagt fra det eneste problem vi har eller har haft… Feks måtte vi godt FÅ en opvaskemaskine da vi flyttede ind… en måned efter måtte vi så ikke. Så måtte vi gerne hvis vi købte en ny bordplade, og til sidst måtte vi så ikke alligevel…
Denne her forstår jeg ikke rigtigt:
“Udlejer har anskaffet sig race-katte som ikke må komme ud, så når vores er ude går de til angrab på hinanden (udlejers-katte) og derfor må hun så ikke være ude”.
Hvordan kan de gå til angreb på hinanden, når racekattene ikke kommer ud?
Ellers skriver du, at hun ikke kræver megen plads, så derfor kan hun vel godt - indtil I flytter i ny bolig - bo med jer på et gæsteværelse?
Det er trods alt bedre for hende at være sammen med jer, som hun kender, frem for et helt fremmed sted med fremmede mennesker.
Bortset fra det, tror jeg IKKE, udlejer kan give jer dette ultimatum, eftersom han fra starten gav jer tilladelse til at have katten.
(Han har vel heller ikke på skrift, at den skulle være en indekat?)
Han har i et år accepteret, at hun kom ud - så kan han ikke ændre mening.
Hvis jeg var jer, ville jeg meddele ham, at I blev boende, til I havde et andet lejemål.
Hvis der i lejeaftalen intet
er aftalt om husdyr - hverken
i lejekontrakt eller ejendommens
husorden, kan man som
lejer gå ud fra at husdyrhold
er tilladt. Det mest almindelige
er dog at det fremgår tydeligt
af lejekontrakten.
„Husdyr“ er som oftest ikke
nærmere defineret, men normalt
handler det om „løsgående
større dyr“ - hund eller
kat. Den konkrete formulering
i lejekontrakten (eller ejendommens
husorden) er dog
afgørende.
Der kan argumenteres godt
og grundigt for den hovedregel,
at dyr der ikke (eller kun
uhyre sjældent) kommer
udenfor lejemålet, og som ikke
kan hverken høres eller
lugtes af andre i ejendommen;
at disse dyr ikke er omfattet
af vilkåret „Der må ikke holdes
husdyr (…kat eller
…hund)“. En del lejerforeningsfolk
bruger betegnelsen
„stuedyr“ for at adskille disse
fra de „egentlige husdyr“ som
kontraktbestemmelsen sigter
på. Både katte og (små
„stumme“) hunde KAN faktisk
forekomme som stuedyr.
Sådan bliver det da også
praktiseret en del steder, men
bor man et sted hvor det ikke
er tilfældet, kan det være meget
risikabelt at satse på en
anden definition end udlejer:
Lejeren kan få sit lejemål opsagt
eller ophævet, hvis et
forbud mod husdyrhold overtrædes
trods advarsel fra udlejer.
Udlejer kan dog ikke „tilbagekalde“
en husdyrs-tilladelse.
Eller med andre ord: De
husdyr man én gang har anskaffet
sig lovligt, kan udlejer
KUN kræve fjernet, hvis de
giver anledning til konkrete
og væsentlige problemer.
Endelig skal for god ordens
skyld gøres opmærksom på to
ting.
For det første, at en blind
lejer generelt har ret til at holde
fører-hund.
For det andet, at når der er
beboerrepræsentation i en
ejendom, kan et beboermøde
fastsætte en ny husorden for
ejendommen, og heri bestemme
OM der fremover må holdes
husdyr - og definere hvad
dette omfatter.
Du kan som lejer ikke blive
opsagt med mindre du har
siddet et påkrav, om at fjerne
husdyret, overhørig. Hvis du
får nogen ubehageligheder i
en sag om husdyrhold bør du
hurtigst muligt søge rådgivning
og bistand i en lokal lejerforening
Det er udlejerens hunkat der går til angreb på udlejerens hankat… de er begge burmesere og er sådan nogen pensioneret-ustillingskatte der aldrig har været ude, så derfor er de indekatte. Det er fordi at hunkatten gerne vil ud og “banke” vores kat, men eftersom hun er indekat, går hun så til angreb på deres han kat istedet…
I lejekontrakten står der at man ikke må holde husdyr, og længere henne står der så at kat er tilladt efter særlig aftale… Og han kan jo bare påstå at den aftale er at hun er indekat, mens vi så siger noget andet… Som ejg ser det må det blive ord mod ord, og eftersom det er en særlig aftale tror jeg udlejer er bedst stillet hvis man klager over det… Udlejer går ikke med til det. Vi har med nød og næppe fået lov til at bo her 3 uger endnu…
Hvis hun skulle bo hos på gæsteværelse - ville det så ikke skabe problemer? Jeg tænker bare at hvis der står en anden hund eller kat på dne anden side af en lukket dør vil de nok være meget interesseret i at møde hinanden, og vores kat er ikke ligefrem en som har taget godt imod andre katte…
Jeg håber også stadig at finde en løsning så jeg kan flytte med katten et midlertidigt sted hen… Såddanne boliger hænger desværre bare ikke på træerne. Det ville ihvertfald være en god løsning, for jeg har før flyttet hende med mig, og det tog hun i stiv arm… Køreturen derhen var et helved, men så snart hun var indenfor gik der ikke emre en en halv time før hun følte sig hjemme…
Det troed jeg ikke… Må indrømme at vi ikke har læst op på regler, men gået ud fra at udlejer vidste hvad man måtte og ikke måtte… Vi har desværre bare lavet om udflytning nu… Som skrevet er det heller ikke det eneste problem vi har haft med dem, og hun er nogen gange kommet hjem og været tilskadekommet… Om det er udlejer kan vi ikke bevise, men vi er ret sikre på at den ene gang er noget de har gjort… Det kan vi dog ikke bevise…
Når du tilmed før har flyttet hende med dig uden problemer, ville jeg ikke betænke mig på at gøre det igen, og er der andre dyr i huset, gælder det bare om at holde døren lukket - evt. med en krog foroven for en sikkerheds skyld.
Jeg flyttede hende godt nok med hen til en dyrefrilejlighed på 40 kvm… Men med fremme-menneske (svigerinde)… Det er nok lige værd at overveje om vi kunne finde et sted at være med hende selvom der er dyr…
Det vil i hvert fald være bedre, at hun bor på et gæsteværelse med jer, end at hun kommer i pension. Og hvis hun ikke er typen, der begynder at kradse, så vil det overhoved ingen problemer give, at der så evt. er andre dyr på den anden side af døren. Det er jo kun midlertidigt Mine plejemisser har boet på mit kontor i 10 måneder, og selvom de er af den meget aktive og sociale type (så det har netop været noget af en opgave at begrænse deres dørkradsen), så har de bare taget det SÅ fint. Nu er der så kun 2 tilbage, så kattene er blevet lukket sammen.
Mødte en gammel bekendt igår til en fest, og vi kom tilfældigvis til at snakke om det, da han bor der hvor vi håber at få lejlighed… Og der var døren åben hvis det skulle brænde på
[QUOTE=Babyrex;573603]Nød-misse-pasning er fundet…
Mødte en gammel bekendt igår til en fest, og vi kom tilfældigvis til at snakke om det, da han bor der hvor vi håber at få lejlighed… Og der var døren åben hvis det skulle brænde på :)[/QUOTE]
Tillykke - Jeg ville bare ikke overlade min kat til en tilfældig gammel bekendt - så hellere have den med selv på et gæsteværelse.
Ville også helst bo sammen med katten, men nu mere jeg tænker over det, nu mere synd synes jeg det er at hun skal spæres inde på 10 kvm sammen med os - især når jeg starter skole om få uger og derfor får en masse at se til… Det synes jeg ikke rigtig jeg vil byde hende - så hellere få hande passet hos en (godt nok for mig kun bekendt) men hos et par som nogen af mine bedste veninder kender rigtig godt, og de fleste i min vennekreds kender til og som jeg udelukket kun synes positive ting om…