Kattepasser... lidt tanker om det

Vi er så heldige at mine svigerforældre flytter ind i vores hus, når vi rejser på ferie. De er vilde med at komme på ferie herude og hvis der er gået lidt for lang tid, spørger de os, om vi ikke snart skal ud at rejse igen, så de kan komme på ferie. Herligt! :slight_smile:

De elsker det og kattene elsker det. Der er nogle i huset hele tiden, blomster, drivhus mv får også vand og de vilde fugle og fiskene bliver heller ikke snydt fordi vi tager afsted.

Hvis vi ikke havde denne mulighed, ville jeg overveje meget nøje, hvem jeg ville bede om det.

[quote=lenschow;419247]Jeg annoncerede på vildkat.dk og Elin og Mogens henvendte sig - sådan blev vi venner:-)

Straks jeg så dem var jeg ikke et sekund i tvivl om at DE skulle passe mine dyr. Hvis du er i tvivl, så vælg en anden.

Ud over dem var der så en ung pige, der passede dem, men jeg havde arrangeret det sådan, at Mogens og Elin kom senere samme dag, så den unge ikke stod alene med ansvaret - det vidste sig heldigt for forskellige ting skete med pigen, så hun udeblev.

Så fik jeg kontakt til pia H herinde fra, og så kom hun i stedet. Jeg har heller aldrig været i tvivl om Pia kunne passe dem.

MEN MEN MEN

JEG ER MEGET PYLRET!

I starten ringede jeg hjem, hvis de ikke skrev sms STRAKS, og en gang var jeg ved at stå af halvvejs til KBH fordi en hoveddør var smadret, og en anden gang gav jeg Nanoq en silkesnor til middagsmad (ikke med vilje dog) lige før jeg skulle ud af døren og ringede hjem hver time for at høre om han havde kastet den op, og en gang klagede jeg over, at bakkerne ikke var tømt helt, og en gang… Siden er det blevet bedre:-)

Jeg har lært, at mine katte er i gode hænder - også uden mig. For mig handlede det om at slappe lidt af, at vise andre tillid og ikke tro, at jeg alene sidder med nøglen til at passe de dyr.

Jeg skal med min opførsel være glad for, at de stadig passer mine dyr. I starten fik de benzinpenge for det, men i dag er Mogens/Elin medejere af Fie, så det er en del af opdrættet at passe dem (Som jeg også gør med mine to nye halv-katte Knud og Viggo - og dertil naturligvis husets øvrige katte, selv om de ikke er mine) og Pia bor en spytklat væk, så der er ikke penge imellem os.

Jeg passer også deres, men de er ikke så pylret som jeg… Jeg har lært af mine passere må jeg indrømme… at tage det roligt

MVH[/quote]

Ja du er en pyller :smiley: men det skal jeg lige fortælle dig jeg også er, jeg vil bare ikke lade det styre mig :thumbup:, det er skide svært ikke at lade sig styre, til trods for jeg ved de bliver passer til UG

Og så er det altid en fornøjelse at passe de de 5 tozzede katte der bor lige om hjørnet :thumbup:

Om jeg vil tage 50,- eller 100,- for et kattebesøg pr. dag afhænger helt af hvor langt jeg skal køre.

Bare til orientering om, hvad det koster hos Den Rene Bakke:

Det er helt andre toner.

Jeg har jo fundet min kattepasser ved selv at have passet for flere forskellige.
De fleste har jeg ikke kunnet drømme om at få til at passe retur - de har godt nok hverken skulle røre mine katte eller være alene i mit hjem. Nogle har jeg også kunnet mærke, at de egentlig hellere bare ville betale sig fra det, end at gøre en tjeneste retur.

Men det giver lidt ide om hvem personerne er, når man selv har vadet rundt i deres hjem. Og at de gør tingene anderledes med deres katte, ser jeg egentlig ikke som et problem. Bare jeg kan føle mig sikker på, at de gør deres bedste efter mine anvisninger. Og det gør mine passere til UG+ og bolle. Og jeg ved, at de gør deres bedste for deres egne katte, selvom det er anderledes end hvordan jeg selv ville gøre.

Vil langt hellere have dem til at komme end f.eks. bede vores ellers utroligt søde men aldeles ukattekyndige skråoverbo om hjælp.
Og her kommer der også altid status-SMS’er.

Jeg ville ikke kunne få mig selv til at overlade en nøgle og mine katte til een, jeg bare sådan havde haft til ‘interview’ :wink: Så det er da heldigt, at andre har turdet overlade deres katte til mig først - det er jo vel at mærke ikke faste brugere herinde, så de kender mig end ikke som debattør, hvilket måske ellers kan lægge et grundlag for en tillid.

Jeg har lige passet en kat i en uge. Det var 11 km. væk og jeg kunne godt mærke, at det tog mere ud af min hverdag end jeg sådan lige havde regnet med. En anden gang tager jeg nok noget mere end jeg gjorde denne første gang, hvor de betalte for benzin og intet andet.

Blev også spurgt tidligere på sommeren om jeg ville passe en indekat i 2 mdr. Det syntes jeg var for forpligtende. Og var nok en smule for aggressiv, da jeg spurgte om vedkommende ikke havde noget familie eller noget der kunne flytte ind i mellemtiden. Alene indekat i to mdr. med 1 besøg om dagen - det ville give mig dårlig samvittighed.

Jeg har heldigvis dejlige venner/veninder, som har passet dyrene mens vi er væk - ofte har de deltes om tjansen, så der var fx 3 dage til hver af dem, så er det ikke så slemt at skulle afsted … Denne gang skal min ene veninde dog have hele tjansen alene, men hun har så heller ikke noget job pt og derfor tid nok (ifølge hende selv).

Betalingen er gengæld når hun er væk og masser af køreture til udstillinger med afhentning/aflevering på bopælen :smiley: (jeg har spurgt mange gange om hun ikke vil have noget for det, men det har hun sagt nej til … )

Jeg har fået mine katte passet af andre katteelskere og det har fungeret rigtig godt.

Sidste efterår var vi i Thailand i 14 dage og der kom de ud og bo hos min mor. Jeg synes 2 uger var for længe at de bare skulle være alene, med en til at komme og se til dem én gang dagligt…

Men en uge synes jeg godt kan gå, når man har en sød kattepasser :slight_smile:

Jeg har min dejlige nabo. Hun kommer 2-3 gange hver dag og i hvert fald om morgenen sætter hun sig herind og spiser sin morgenmad, så kattene kan nå at blive hilst ordentligt på :thumbup:

Det har nu i 6 år fungeret perfekt og jeg lægger gerne så vidt muligt min ferie efter, om hun er hjemme :høhø::høhø:

Betalingen er en flaske vin eller lignende - og at hendes postkasse bliver passet, når hun ikke er hjemme (hun føjter langt mere end mig).

Jeg ville ikke gøre det. Jeg tager heller end gerne imod hjælp fra familie/venner, ligesom jeg gerne tilbyder den, hvis de har brug for min :slight_smile:

Giver 100 kr. pr. dag for et enkelt besøg og hun kommer gerne en ekstra gang om dagen hvis det skulle blive nødvendigt og det til samme pris. Jeg har 6 marsvin, 2 kaniner, en hamster og så mine to katte som hun passer til den pris. Hun er selv marsvineopdrætter og dyrelægestuderende og jeg har “kendt” hende via marsvineforums igennen et par år og har derfor fuld tillid til hende.

Jeg har aldrig været så tryg ved at forlade mine dyr som nu hvor jeg har fundet en god og kompetent passer som jeg betaler for at komme. Det er bestemt pengene værd. :slight_smile:

Jeg passer forresten gerne katte for folk, hvis de ønsker det og det kan passe ind - jeg skal have min benzin dækket og lov at træne dem! Nej det sidste er en joke, men benzinen skal dækkes.

Folk må altid gerne sende en mail, så skal jeg fluks svare om jeg kan.
Bor ved Hobro.

Jeg lover at gøre præcis som ejer ønsker, for jeg ved selv, hvor vigtigt det er

Jeg er så heldig at mine forældre bor tæt på og min Svigerfar bor oven på og Theresa herinde fra bor lige om hjørnet :slight_smile: og ellers har jeg et vennepar 10-15min i bil herfra der meget gerne
Vil låne mine katte :slight_smile:

Jeg er nok lidt kræsen med hensyn til kattepassere. Dels bryder jeg mig
slet ikke om tanken at skulle udlevere nøgle til en, jeg ikke kender, dels
skal jeg føle mig 100% sikker på, at dyrene bliver passet, mens jeg er væk.

Jeg har en rigtig grim episode i tankerne - nogle af vores gode venner
skulle passe kanin for nogle bekendte i en sommerferie. Midt i det hele
føder konen (vores venner), og de glemmer alt om kaninen, som de efter
en uge finder død, tørstet ihjel :rock:

Som de sagde, så måtte de hellere ud og købe en ny kanin, inden deres
bekendte kom hjem. What -what …stakkels gut, der mistede sit kæledyr, og
stakkels kanin -surrender

Det skræmmende for mig er, at jeg - inden denne episode - sagtens kunne
have fundet på at overlade dyrepasning til det vennepar - og nu er det jo
heller ikke hver sommer, den står på familieforøgelse derhjemme, men
alligevel. Det sker sandsynligvis aldrig mere, men jeg ville ikke få et roligt
øjeblik på min ferie :S

Jeg tør slet ikke rejse væk fra mine bamser.

Gjorde det sidste år i en uge. Jeg forlod to dejlige bamser der forgudede hinanden og kom hjem til to helt anderledes katte. 10 minutter efter vi kom ind ad døren oplevede vi at Kaplan overfaldt Aslan. En adfærd der stod på lige til vi fik Milak og Nanok. Jeg tør ikke forlader min flok igen, selv om jeg ikke er et sekundt i tvivl om, at de blev passet godt af min mor, men der skete altså noget hos og med mine bamser i den uge.

…er nu blevet mere nervøs for at få mine passede, end jeg var før :S Skal til færøerne i ca 1 måned til december, kæresten passer dem i noget af tiden, men vi skal have kattepasser i ca 2 uger…har ikke fundet en endnu…:kryds:

Vi fik Vívil og Flykra passede i 4 dage, da de var ca. 1/2 år gamle. De boede hos kærestens daværende kollega imens de blev passede. Hun har åbenbart brugt fødderne til at lege med, for efterfølgende måtte vi bruge flere måneder på at vænne dem af med at angribe fødder :thumbdown: Flykra var også lidt bange, når vi førte en hånd hen over hendes hovede (for at kæle med hende) og vi fandt senere ud af, at vores “kære” kattepasser altid opdrager katte til at holde sig fra bordene, ved at tage dem i nakken, presse hovedet ned og sige “nej!” ind i hovedet på dem… -what Hende bruger vi ALDRIG igen :thumbdown:

Jeg bryder mig ikke om at få fremmede til at passe Charlie, eller andre af de dyr jeg har haft.
Indtil videre er min mor fast kattepasser, hun bor over hos os i den tid hun passer Charlie - hende er jeg helt tryg ved at overlade ham til. :slight_smile:

Men er lidt spændt på, næste år flytter vi til Odense, hvad vi så gør der! Så der skal nok søges efter en ny kattepasser, som vil blive udvalgt NØJE - er ret kræsen med hvem som får lov til at passe mine dyr, skal kende vedkommende og stole 100 % på ham/hende. Så der vil nok enten blive fundet en blandt venner, eller måske herinde - folk som man har et indtryk af, og VED er kattemennesker. Men ville stadig mødes et par gange, for skulle være sikker på at opdragelsesmetoder osv., at vi er enige der - og at tilliden er der. Ville ikke turde hænge et opslag op i den lokale brugs fx!

:slight_smile:

Her er vi heldige, jeg passer somme tider skovkatte hos min dyrlægenabo og så passer hun Tøffe, hvis vi skal noget, så kan man da ikke være mere heldig, Tøffe kender hende vældig godt hun kommer jo ofte og klipper klør på ham. det tør jeg ikke.

:doh::lynogtorden::lynogtorden: Hun skulle have samme tur af en kæmpe bondemand her fra Salling!

Hmm, skulle man måske se at få nogle anbefalingsbreve fra dem, man har passet hos :?
Jeg har ikke passet for så mange “ukendte”, men de har haft al tillid til mig, fordi vi har mødtes hjemme hos dem først, og de har kunnet se, hvordan jeg “taler” med kattene og holder af dem.
De venner, jeg har sittet for, ved, hvordan jeg behandler mine egne 2, og de har trygt overladt mig deres søde flokke. Og jeg glæder mig til, at jeg snart skal sitte “udenbys” igen.
Som jeg oplever det, får man nye venner på den måde, og møder nogle superdejlige katte.
Ofte ved “den almindelige dansker” ikke meget om kattes behov, og de hører gerne om kvalitetsfoder, legetøj, krads m.m. De elsker deres kat, men har bare slugt de gængse fordomme råt som “det ved man jo”. Så er det rart at kunne rådgive lidt til glæde for kat og ejer.

ja jeg sidder lige og tænker det samme

jeg har passet for nok ca 10-12 forskellige - har tabt tælling, men det er deromkring… og har her i sommerferien passet for 4 af dem igen…

måske det var en god ide at få folk til decideret at anbefale, for det kan jo afhjælpe en eventuel frygt man må have for at få overladt folks pragtfulde øjestene