En god kattepension består af rum, der let kan rengøres/steriliseres mellem hver ny “gæst”… Desuden skal rummene være tydeligt adskilte, sådan at kattene ikke har mulighed for at se hinanden.
Der skal ikke nødvendigvis være mulighed for ude-adgang - men rummet skal helst have en god størrelse… som fx de 6 kvm, som FIFe har som mindstemål for hold af hankatte. Dog skal der være mulighed for at have flere katte i samme rum - som så naturligvis skal være større end, hvis kun der skal være plads til en enkelt kat…
Rummet skal være indrettet med hylder i flere højder - og det skal være et krav at man selv medbringer tæpper/senge til katten. Kradsemuligheder bør fx være engangskradsebrædder af bølgepap, sådan at smitte via gamle plydsting undgås…
Der skal være en person ansat, som VED noget om katte… ligesom at det skal fremgå, hvilken dyrlæge der er tilknyttet pensionen…
Jeg har krav om daglig kontakt, men ikke at man skal bruge tre timer på at nusse med mine katte…
Katte i pension skal være vaccinerede i henhold til gældende regler og behandlet mod lopper indenfor tre dage før ankomst…
Ved sygdom skal jeg informeres straks - med mindre der er tale om akut opstået livstruende sygdom. Behandling skal iværksættes og jeg skal have mulighed for at få oplysninger fra dyrlægejournal…
Der skal være mulighed for at fodre katten som den er vant til - også selv om det indebærer ekstra arbejde… naturligvis skal jeg så sørge for en udførlig foderplan/vejledning, ligesom jeg må være indstillet på en ekstrapris, hvis mine fodringsprincipper er meget anderledes. Det skal være muligt at jeg selv medbringer mad til min kats ophold…
Dette er sådan nogenlunde det jeg allerførst ville have i baghovedet, hvis jeg skulle bruge en pension…
[quote=Ann K;316064]En god kattepension består af rum, der let kan rengøres/steriliseres mellem hver ny “gæst”…
…[/quote]
Foruden alt det som AnnK skriver er det også meget vigtigt for mig at der kan tages hensyn til den enkelte kat, fx med hensyn til medicin, foder, kattens stress træskels osv.
jeg har 4 katte på 3 forskellige slags foder, 1 perser og 1 birma på C/D som de skal have pga tendens til blærebetændelser, 1 huskat på T/D pga tandsten samt 1 perser på K/D pga begyndende nyreproblemer. Dette er meget vigtigt at hver enkelt kat spiser sit eget foder og ikke de anders.
Min huskat skal også have medicin 2 gange dagligt, her er det vigtigt at jeg kan stole på at min egen dyrlæge vil blive kontakte ved evt sygdom.
Jeg har tjekket utrolig mange kattepensioner og fundet en som passer til mine krav, http://www.hestehavehus.dk/
Jeg kan ikke forestile mig i den situation jeg skulle bruge en sdan, men skulle jeg ville der vælges èn der ikke også havde hunde.
Ikke alle katte elsker hunde og skal de udover den stress der MÅ være at skifte hjem og dermed bl.a. lugte så er det i min verden at gøre tingene mere svære at skulle forholde sig til hund også.
Det gælder måske ikke alle katte…men mine gør det, er jeg sikker på.
ALTSÅ en pension hvor der er kattte og udelukkende katte
og her Valg af katte pension: (se checkliste nederst)
et lille uddrag:
Good cattery design should ensure that:
* The cat accommodation has a separate enclosed
sleeping area with its own individual exercise run. This
should be of appropriate size, warm, dry and secure.
* There is no possibility of cats within the cattery
(excluding those from the same household in the same
unit) coming into direct contact with each other. There
should also be no direct contact with any animal
outside of the cattery.
* Only cats from the same household are boarded
together.
* Adequate ventilation and air are present to minimise the
danger of spreading air-borne diseases.
* There are gaps between units (minimum 0.6 m) or, if the
units are joined together, sneeze barriers. Full-height
barriers are essential to prevent cats sneezing on or
touching one another.
* Cats have an interesting view to stimulate them, a
scratching post and plenty of toys to play with.
* Cats have a shelf in the run for resting and basking in
the sun.
A good proprietor should:
* Ask for lots of information about your cat when taking your booking – name, age, sex, breed (if applicable); any special markings; its eating habits; its likes and dislikes; any particular foibles.
The proprietor should also ask if your cat is long- or short-haired. There may be an additional charge for grooming long-haired cats.
* Insist on up to date vaccination and to see a current vaccination certificate (remember to take the cat’s record of vaccination with you).
* Ask for your cat’s medical history and the name and number of your regular vet. It may be necessary for the cattery vet to contact your own vet in an emergency.
You may also be asked to sign a consent form in case your cat requires medication during its stay.
Selv ville jeg dog altid hvis overhovedet muligt vælge pasning i eget hjem - selv den bedste pension er en stresset oplevelse for en kat…
[quote=kamikaze;316192]Jeg kan ikke forestile mig i den situation jeg skulle bruge en sdan, men skulle jeg ville der vælges èn der ikke også havde hunde.
Ikke alle katte elsker hunde og skal de udover den stress der MÅ være at skifte hjem og dermed bl.a. lugte så er det i min verden at gøre tingene mere svære at skulle forholde sig til hund også.
Det gælder måske ikke alle katte…men mine gør det, er jeg sikker på.
ALTSÅ en pension hvor der er kattte og udelukkende katte[/quote]
Hvis jeg virkelig gjorde alvor af at starte en Pension op, så ville det kun være for katte.
Lige nu undersøger jeg hvad det ellers indebære, samt hvordan faciliteterne og andet skal være for at det er optimalt for kattene:)
Lige nu undersøger jeg hvad det ellers indebære, samt hvordan faciliteterne og andet skal være for at det er optimalt for kattene:)[/quote]
så kan jeg virkelig anbefale 'fab boarding cattery manual ’ - har læst dele af den (der står mange gode ting som kan bruges også i hjem med flere katte) og den er god og detaljeret - og specielt hvis du tænker ‘kattepension’ vil den være helt uundværlig
men ville ikke investere i den med mindre man har helt konkrete ‘byggeplaner’ for enten pension, større hankattehus eller ligende…og fabs bog dækker mange af de samme ting
[quote=Musashi;316200]der er også denne bog - men den er ret dyr…
gå lidt ned så kan man læse uddrag
men ville ikke investere i den med mindre man har helt konkrete ‘byggeplaner’ for enten pension, større hankattehus eller ligende…og fabs bog dækker mange af de samme ting[/quote]
Den ser meget spændende ud og kommer vi så langt så vi beslutter at gøre noget ved ideen så er bogens pris jo intet i forhold til alt andet der skal investeres.
Hvis det er i DK, så skal du også lige have Justits Ministeriets påtænkte bekendtgørelse i baghovedet… Den vil bla sikkert kræve en eller anden form for uddannelse af pensionsejeren.
Jeg ville sige som Annk og cæsar siger.
Og så ville jeg selv sætte mine misser i pension hos hestehavehus. Det var der jeg hentede mine 2 huskatte misser - de er nemlig også Hillerød dyreinternat i samarbejde med dyrenes beskyttelse og jeg kan huske at jeg straks sagde at hvis mine misser nogensinde skulle i pension så skulle dret være der.
Der ud over kan jeg fortælle at katte og hunde ikke har nogen kontakt med hinanden. De er i hver deres stald og længerne ligger et godt stykke fra hinanden.
[LEFT]Vi har nu brugt tid på at læse om kattepensioner og hvad det kræver og fundet ud af at med den nye lovgiving der måske kommer i DK, så er det ikke noget for os.
Det var en ide, en tanke men på intet tidspunkt noget som vi for alvor troede at vi ville ende op med.
Kravet fra min side var at skulle det blive en realitet så skulle det være DK, men det var Hr. Rasmussen ikke med på. :høhø:
Vi tænker videre, måske lykkedes det alligevel en dag et andet sted under andre forhold. :)[/LEFT]