Kattepoter eller katteklør? Hjææælp!

Hej

Jeg er ny herinde, og fandt siden i min søgen efter svar på et mysterium, som jeg virkelig håber nogen kan hjælpe med at opklare… :pleading_face:

Min inde-hunkat på ca. 3-4 år - det vides ikke nøjagtigt, da hun er et “redningsprojekt” - kan ikke trække kløerne ind, og det er et stort problem for hende, at hun altid hænger fast i alle tekstiler: Tøj, sengetøj, puder, reder, legetøj,… Samtidig vil hun kun kradse i fladt pap, hvilket ikke hjælper meget, på trods af at jeg har sat alle mulige kradsematerialer til rådighed for hende. Jeg ville endda kunne leve med det, hvis hun valgte at kradse i et møbel.

Hun har ikke haft et nemt liv, og det har været en proces at vænne hende til berøring i de fem måneder, jeg har haft hende (hun kan nusses nu men er på vagt). Hun er med andre ord ikke aggressiv men kan ikke håndteres til sundhedstjek uden bedøvelse, hvilket hun har vist sig at reagere unormalt og ekstremt kraftigt på. Ved undersøgelse til forsikringsformål fik hun klippet kløerne, men det holdt kun ca. to måneder, og hun var tæt på at dø pga bedøvelsen.

Nogen gode råd? Dyrlægens “svar” var at leve med det, og at man “normalt ikke klipper kattes klør”. Jeg er desperat efter at hjælpe hende, for jeg kan se, at det generer hende fysisk og hæmmer hendes sociale udvikling. For ikke at nævne udgifterne til ødelagt tøj og sengetøj. :sweat_smile:

På forhånd tak. :purple_heart:

2 Synes om

Jeg klipper jævnligt mine kattes klør :slight_smile:

Velkommen til :slightly_smiling_face:
Jeg kan ikke rigtig bidrage med noget
Men dikke på de gavede katte f olk her kan

Velkommen til :welcome:

Indekattes kløer skal klippes efter behov, fordi de ikke bliver slidt, som udekattes kløer gør.
Det lyder voldsomt med den reaktion på bedøvelsen - der må findes andre bedøvelser, der kan bruges? eller måske bonqat https://vetisearch.dk/spcs/448-bonqat ?

2 Synes om

Velkommen til…

Jeg vil meget gerne anbefale dig michelle garnier Klikkertræner du din kat? | Rådgivning fra Michelle Garnier

Hun er fantastisk i forhold til vejledning med at træne sin kat.
Med træning kan man også hjælpe sin kat med at forstå hvordan negleklipning forløber, men også for at gøre håndtering nemmere

Og ja det er svært at klippe kløer på en kat der ikke vil. Men når katte hvæser kløer hjælper det med at gøre kløerne skarpere, så det vil ikke afhjælpe det med at klippe dem

Men omkring at hvæse kløer, hvordan gør den det så? Nogle katte rejser sig ikke op for at gøre det, men står fladt… så den der vil hvæse mod gulvet vil en rest sisal tæppe måske være en hjælp eller en halv rund kradseplade

6 Synes om

Selv min garvede nær-pensionsalder dyrlæge sagde, at han kun har set den reaktion et par gange i hele hans karriere. Jeg måtte decideret lægge hende på min arm for at sikre mig, at hendes hjerte stadig slog. Alligevel sagde han bare “se tiden an”. Det tog 2,5 døgn, før hun var sig selv igen! Tror, jeg vælger en anden dyrlæge næste gang (er ny i området, så valgte bare ham jeg fik anbefalet). :triumph:

3 Synes om

Tak for tilbagemeldingen :+1:

2,5 døgn er for lang tid at komme sig oven på en bedøvelse :thinking: God ide at finde en anden dyrlæge næste gang :smiling_face_with_three_hearts:

Hvor i Danmark er du :question: Måske vi kan komme med anbefalinger i dit område :blush:

3 Synes om

Mange tak, glad for at være her. :smile_cat::+1:

Det lyder spændende med klikkertræning. Det er værd at kigge nærmere på, selvom hun på ingen måde er madmotiveret (hun er på alle måder den mærkeligste kat, jeg har haft, lol). Men jeg var ærligt talt nødt til at få hende væk fra, hvor hun var, da jeg havde muligheden, så jeg tog chancen, og så må vi finde ud af det sammen. Første trin: Tillade berøring. :heavy_check_mark: Næste trin: Berøring med to hænder (hun er bare væk, hvis man prøver med to!) Mange tak for klikker-tippet. :+1:

Hun kradser helt afgjort kun vandret, men jeg har prøvet vævet sisal, sisalreb, pap stillet på højkant (dem man kan købe) og en slags tæppe beregnet til det (minder om nålefilt), men det eneste, hun har villet bruge er fladt pap. Min Ikea-trappestige i råt træ er ny på listen, og det er helt fint. Grunden, til at jeg nævnede hvæsning, er, at det så ud til at hjælpe hende men først efter klipningen.

2 Synes om

Horsens.

Jeps, døgn! Hun vågnede første gang efter 8 timer på min arm, men faldt straks i søvn igen. Hun sov, vågnede for at vakle over og spise og drikke en smule, sov igen, vaklede over til bakken, sov igen,… i 2,5 døgn før hun gik normalt igen og holdt sig vågen. Jeg har aldrig været så bange eller sovet så lidt i mit liv.

4 Synes om

Horsens - Bygholm Dyrehospital ser mange katte.

3 Synes om