Min kæreste og jeg har mistet vores lille baby-mus, og vi er enige om, at her er for trist med kun os, vi har behov for en eller to små divaer til at sætte os i sving :høhø:
Nu kan jeg selvfølgelig læse stolpe op og stolpe ned om katteracer, og det har jeg da også gjort, men jeg synes nu bedst om at få svar fra andre i stedet for at læse de forskellige steder.
Og jeg håber, I kan hjælpe os med, hvulken race vil være bedst for os.
Det, vi synes er fantastisk, er en hyggekat, som gerne vil være med i alt! Vi elsker at pussenusse og synes det er skønt at mærke høre en kat spinne af tilfredshed.
Det må meget gerne være en intelligent kat, vi forsøgte at lære vores tidligere kat tricks, og hun lærte at “hente” en snor, så dan når vi kastede løkken i den ene ende af snoren hen af gulvet, så spændede hun efter tog lækken i munden og luntede tilbage igen og sådan forsætte det så :yah:
Racen må også gerne have sådan et “normalt” aktivitetsniveau.
Bum bum… Den skal være flot -engel
EDIT: Det har også betydning, om det er en race, hvor det er bedst, at det er to katte.
Vi har kigget på Main Coon, men vi er åbne overfor alle racer, som sagt så ved vi ikke så meget.
[quote=Abaddon;409433]Hvis ikke I vil opdrætte og går meget op i racer, så ville jeg da tage ud på det nærmeste dyreinternat og tjekke kattene der
Sidst vi var på internatet i Brande, sad der fx en flot diva - langhåret, sort/hvid… Nøj hun var flot Hun passede desværre bare ikke herhjem…
Jeg har selv to internatkatte - og ingen forstand på racekatte :)[/quote]
Altså vi vil 100 ikke opdrætte!
Vores tidligere mis var en internatkat, og godt nok var hun jo jordens dejligste kat :D, men… Det er lidt svært at forklare, men jeg prøver. Da vi fik hende var hun ekstremt håndsky, sky og stresset. Hun tissede igennem flere perioder rundt omkring, fordi hun blev stresset ekstremt nemt. De sidste år turde og ville hun gerne i kontakt med dem, som kom jævnligt i vores hus, men ellers har hun aldrig ville snakke med andre end min kæreste og jeg.
Hun har været så stresset, at vi en overgang i sammenråd med vores dyrelæge overvejede at aflive hende, fordi det var så synd for hende. Heldigvis blev det MEGET bedre, og hun var som sagt verdens djligste kat for os!
Men… Jeg har nok bare en eller anden forstilling om, at man rent temprementsmæssigt er lidt mere “garanteret” med en racekat.
Jeg synes det giver stor mening det du skriver …Jeg synes det er flot og godt, at I har gjort jer jeres overvejelser hvad angår fremtidige katte/killinger. Og når man har specielle ønsker hvad angår adfærd/aktivitetsniveau, så mener jeg bestemt osse I skal kikke jer om efter en racekat som passer til jeres ønsker …
Da jeg i sin tid skulle vælge hvilken race som passede til os og vores hjem, var der mange hensyn jeg måtte tage …Jeg orkede/orker ikke pelspleje, så var der straks en masse dejlige racer som jeg desværre måtte udlukke. Dernæst er jeg ikke til meget støjende katte, som snakker meget, igen smuttede der fra min overvejelse en række dejlige racer.
Dernæst måtte jeg prøve at finde frem til en race som kunne trives som indekat, i en relativ lille lejlighed, men det er der nu mange katte/racer som kan, så jeg stod med en lille håndfuld muligheder af racer i korthårsudgaven, og da jeg altid har været vild med en bamset kat, og især vild med sølvkatte, så blev min beslutning, at jeg bare måtte eje en british shorthair i black/silver varianten - Nu er jeg opdrætter af denne race og den lykkelige ejer af fem skønne britetøzer, som du kan besøge på deres hjemmeside www.dkmisswonder.dk
Bimsen er simpelthen verdens bedste familiekat uanset om man er ung, har 50 børn eller er pensionist. Den er meget kælen og legesyg…og forbandet nysgerrig. :høhø: Herudover er de meget lette at have med i sommerhus eller blot på besøg hos tante Olga, eller hvor man nu slå sine folder.
Flere af vores killingekøbere er virkelig imponeret over HVOR sociale sådan nogle birmaer er…og det er ellers folk som har haft både nfo og mco m.fl
Abyssinieren elsker at ligge og putte i arm, ligge på dig på sofaen, sidde på skulderen osv.
Den er rigtig god til at apportere, er aktiv og opmærksom.
Forstår ikke din sidste “edit” … må det ikke være en kat, hvor der helst skal være 2?
For det skal abyen helst
Jeg vil gerne tilslutte mig at det er super flot at I gør en indsats for at sætte jer ind i præcis hvilken mis der vil passe til jer!
Jeg vil foreslå jer at ta på en katteudstilling og selv tale med forskellige folk om deres race og samtidig se kattene “live”. jeg ved ikke hvor I bor men der er en udstilling i Børkop i næste weekend og der er også snart udstillinger på sjælland!
M.h.t. at kunne hører en kat spinde, så har jeg et pragtekselplar der nærmest lyder som om det er tordenvejr det er en coon
Men jeg må jo også gi Chicabee ret i at en Birma er en yderst social og sød kat.
Mange si´r at perseren er en meget stille og rolig kat…Nop…jeg har én der er en balademager uden lige og altid med på leg eller kæl…han er så morsom og glad at vi er blevet enige om at hvis man ku putte ham på flaske og sælge ham, så ville vi blive millionærer og samtlige producenter af “lykkepiller” ville gå nedenom og hjem :klapper:
Nå må hellere stoppe nu ellers ender det med at jeg har nævnt alle racer…for de har jo alle hver deres charme!
[quote=Vivi_Fletcher;409462]Den beskrivelse er da en abyssinier
Abyssinieren elsker at ligge og putte i arm, ligge på dig på sofaen, sidde på skulderen osv.
Den er rigtig god til at apportere, er aktiv og opmærksom.[/quote]
Enig - det lyder som en ABY - på nær én ting og det er et “normalt aktivitetsniveau”. Det synes jeg jo ikke en ABY har, men de andre ting passer.
uha jeg synes det lyder som en perser eller 2 du mangler
nogle være puttegrise der elsker at kæle men samtidig også fyldt af spillopper, og de kan sagtens lære hvad der læres skal - mine har ihvertfald altid kunne.
men alle herinde nævner jo lige som mig deres egen race så tag evt en tur på udstilling og se alle de dejlige racer der findes (eller næsten…) jeg fandt da på den måde ud af at jeg bare ikke kunne leve uden en perser.
Jeg synes også, i skulle tage et smut på en udstilling og se hvad i synes bedst om…
I kunne også tage på besøg hos et par opdrætter, jeg er sikke på at der er andre end mig der ikke har noget i mod at vise sine katte frem, om i så vil købe eller ej, Her hos mig er der ikke købetvang…
Vil du ha en katt som er med på alt,i høyt tempo,som merkes godt,og noen ganger høres godt,så skal du gå for de slankeste rasene.
Vil du ha en skikkelig puttekatt,som elsker nærhet og vil nærmest sitte konstant i fanget,anbefaler jeg deg de slanke utgavene i kat 3. og kat 4.
Mange personligheter innen kat 4 kan bli litt “too much”,men ikke aller personligheter er like. Da er det godt der finnes en mer light versjon innen kat 3.
Liker du pelsstell så må man jo gjerne titte over på kat 2. Men jeg syns de katterasene blir for “kjedelige” i væremåte,når man først er vandt med og trives med den høye aktiviteten til de orientalske kattene. Så er jeg heller ikke så veldig glad i mye pelsstell.
Der finnes både ganske aktive putte katter i kat 2 også,men det beror veldig på personligheter som hos alle raser.
Jeg har hatt en main coon som trodde en var en siameser og er den kuleste main coon katten jeg noen gang har hatt Den vi har nå kommer med noen raptuser,men er egentlig veldig stillferdig. Jeg elsker vår main coon og ville ikke være foruten den,men jeg kan ikke tenke meg mer enn 1 om gangen,da jeg trives best med ekstremt aktive og hørbare katter.
Gå å besøk ulike oppdrettere av ulike raser du ønsker å se nærmere på. Se og opplev dem i hjemmemiljø,så muligens du finner deg din drømmerase.
Huskatter er vanskelig å forutsi. De siste huskattene mine var et søskenpar. Den ene slank og korhåret og verdens skjønneste puttegutt. Den andre var langhåret sær og egenrådig.
Lige meget hvad - så er man nødt til at sidde med en killing/kat, før man ved det.
Det er muligt at en race har nogle specielle træk - men det er jo den enkelte kat der skal passe. Bare fordi man får en speciel race, behøver katten jo ikke nødvendigvis opfører sig på en bestemt måde.
Jeg holder stadigvæk på en internat kat Men ellers er det da en mulighed at komme ud og kigge på en udstilling…
Nu har vi godt nok kun haft to internatkatte, men ingen af dem har været urenlige eller sky. Isabella er lidt tilbageholdende, men slet ikke sky.
På Brande internat har man en måned til at fortryde sit “køb”. Du kan ikke få pengene igen, men du kan få en anden kat derude (Indenfor 6 måneder).
Men jeg tror alle herinde mener de har lige de skønneste katte jo
Synes du ikke ? …Jeg synes beskrivelsen passer perfekt med en brite :-). En brite har da det jeg vil kalde en normal aktivitetsniveaue …mange mener at briter er dovne, og det kommer jeg aldrig til at give dem ret i - Ihvertilfælde ikke mine sølvkræ :-). Desuden er en brite da den vildeste pusse/putte gøj, som spinder som en totaksmotor. Klog er en brite bestemt osse. Jeg har feks en her som apporterer bedre end en labrador.