Kattesammenføring og dårlig samvittighed

Jeg hentede jo min første MCO killing i fredags hjem til mine to huskatte. Jeg forsøger at sammenføre dem stille og roligt.
Lørdag kunne de se hinanden igennem et vindue og i går søndag fik de lov at møde hinanden under skarpt opsyn af mig.
Sputnik ved godt at der er en anden fremmed kat i huset og når killingen kommer lidt for tæt på sætter hun ham på plads med et lille hvæs eller et dask.
Bølle deriomd synes jeg stresser lidt for meget over den lille ny, han hvæser og brummer, hvis mest fordi han er usikker/bange. Han har ikke vist tegn på at han vil angribe killingen, men han viser heller ikke de store tegn på at han bliver mere afslappet.
Jeg vil lige indskyde her at der har været Feliway i kontakten en uge før killingen kom - jkeg synes bare ikke det hjælper.
Jeg har indrettet mit soveværelse til killingen. Han sover derinde om natten alene. Bølle er jo vant til at sove sammen med mig om natten og jeg vil ikke lave om på det - så vi sover på sofaen i stuen.
Killingen er i sove værelset i dag mens jeg er på arbejde, da jeg ikke tør lade dem alle være alene sammen endnu. Da jeg gik i morges kunne jeg høre at han jamrede sig dr inde fra da han ikke kan lide at være alene. Jeg tror hans jamren stresser de to store da de slet ikke havde været nede og spise og bruge bakken i dag, men opholdt sig på første salen af huset.
Nu har jeg sat en bakke derop og imorgen får de deres foder og vand med også.
Så kommer jeg frem til sagens kerne, at jeg har helt vildt dårlig samvittighed over at killingen ikke kan lide at være alene og Bølle stresser over at killingen er her.
Lige nu er killingen i soveværelset, hvor den sover og Bølle ligger her på skødet af mig til lidt kvalitetstid.
Jeg overvejer om det ville hjælpe at give Bølle zylkene i en oeriode, eller hvad?
Jeg bekymrer mig jo altid frygteligt om min mandagskat. Han har jo lige haft forstoppelse for tre uger så det sidder stadig i kroppen (altså min:S).
Jeg er desværre ikke født med en engels tålmodighed, for det er mulihvis det der skal til, men jeg håber I kan give nogle råd.

Det skal nok komme … det er helt naturligt at der hvæsses og brummes lidt … gi tid og vær der når de er sammen, snak roligt til de gamle og gi dem lidt tryghed … fortæl dem at ham den lille er go nok !

Hvorfor lukker du dog killingen fra?
Ind i flokken med den og så tager du den derfra :slight_smile:

Ingen grund til den der meget, meget langsomme introdusering, når det handler om killinger…

Ja, Bålle er sikkert nervøs… killinger spiser jo kastrater :wink: … men det hjælper ikke på det, at han skal starte sammenføringen forfra flere gange om dagen…

Jeg synes det er fint nok de ikke er sammen, når du ikke er hjemme - men når du er hjemme skal de være sammen så meget som overhovedet muligt - ellers trækker du bare sammenføringen ud.

Hans reaktion er meget normal og har han ikke vist tegn på at ville angribe, gør han det nok heller ikke :wink:

Tak for jeres svar. Bølle er helt sikkert nervøs, han opføre sig nogenlunde som når han er til dyrlæge bortset fra at han ikke angriber killingen.
Mit problem er nok at jeg pyldre for meget om Bølle, men jeg synes det er svært at se at han stresser når det kun er tre uger siden han var syg med forstoppelse.
Jeg overvejer at køre forbi dyrlægen i eftermiddag og skaffe noget zylkene. Jeg vil også lade dem være så meget sammen som muligt når jeg kommer hjem i eftermiddag.

Mine tre “gamle” katte har stadig ikke overgivet sig fuldstændig til Chili the Kitten, som jeg fik for lidt over tre uger siden. Men bortset fra de to første dage, hvor hun indimellem var lukket fra for at give alle lidt ro en periode, og hvor hun sov hos mig om natten - så har de været sammen alle fire hele tiden. Også når jeg ikke var hjemme. Og når man tænker på, hvad det er for nogle arrige spektakler, jeg har… :rolleyes:

Selvfølgelig skal man ikke lade dem være alene, hvis de er ved at ryge i totterne på hinanden, når de ser hinanden. Men det lyder jo heller ikke, som om det er tilfældet her. Mine var i øvrigt også stressede et pænt stykke tid og ville fx ikke bruge kradsetræet, når Chili var i nærheden. Nu går det stille og roligt fremad, selv om Magic stadig kan få anfald af arrighed, hvor langer ud og snakker utroligt grimt til hende.

Det er da et forsøg værd med Zylkene.

Og det er de underligste ting, sådan nogle katte kan blive fornærmede over…

Selv om Snehvide fuldt ud accepterer Rags, så har der været et enkelt punkt, han ikke skulle blande sig i - nemlig min aftenputning. Hvis han allerede havde lagt sig i sengen, når Snehvide kom ind i soveværelset, så skulle hun ikke nyde noget af at være der, men gik igen ligeså ungpigefornærmet. Også selv om Rags lå i midten og Snehvides plads på min højre side naturligvis var holdt fri.

Det er så én af de ting i deres forhold. der har ændret sig, efter at Milly døde, for nu kan de lige pludseligt godt være der begge to. Tingene ændrer sig åbenbart, og intet er statisk her i livet. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;943253]Og det er de underligste ting, sådan nogle katte kan blive fornærmede over…

Selv om Snehvide fuldt ud accepterer Rags, så har der været et enkelt punkt, han ikke skulle blande sig i - nemlig min aftenputning. Hvis han allerede havde lagt sig i sengen, når Snehvide kom ind i soveværelset, så skulle hun ikke nyde noget af at være der, men gik igen ligeså ungpigefornærmet. Også selv om Rags lå i midten og Snehvides plads på min højre side naturligvis var holdt fri.

Det er så én af de ting i deres forhold. der har ændret sig, efter at Milly døde, for nu kan de lige pludseligt godt være der begge to. :)[/QUOTE]

Interessant.

Her er noget der ligner: Når Manden går i seng går Phumba og Ozzy med. Og mår jeg kommer op senere ligger de på min dyne, tit bemærkelsesværdigt tæt på hinanden. Men altså KUN til jeg kommer. så er det lissom Phumba kommer i tanke om at hun jo forresten ikke kan li’ de andre, og så kan Ozzy godt få et hvæs med på vejen.

Nu er det jo over et år siden vi forøgede bestanden, og selvom det går rimelig fredeligt i det daglige, så tror jeg ikke Phumba ville ha’ spor imod hvis de fire fredsforstyrrere forsvandt igen :slight_smile: Hun accepterer dem, men hun gider dem egentlig ikke…

Det går meget bedre, selv om der stadig er brummen fra Bølle, så kunne jeg knap tro mine egne øjne da de to røde drenge duttede næser, da jeg kom hjem fra arbejde idag. Sikke en hilsen:)
Bølle virker mere afslappet og han kan nu godt gå forbi Mattis uden at han behøver at hvæse. Sputnik er stadig en cool cat, hun er mest interesseret i hvordan hun skal tiltuske sig noget killingefoder.

Tja, jeg ved ikke om det er at være pylret. Herhjemme nu her med plejebørnene og sammenføring med de voksne, så havde jeg lidt erfaringer i bagagen i forhold til da Honey kom ind i huset her som en større killing/ungkat (6-10 måneder). Derudover stresser mine 2 bimser meget, Frederik knap så meget som Bastian, og Bastian er/bliver helt overdrevet stresset over ting som jeg bare ikke troede man kunne blive stresset over.

Sammenføringen er gået over alt forventing med Honey jvf. d. video der ligger herinde, det er på killingernes dag 2. Frederik bliver stille og rolig bedre men hvæser stadigvæk af dem når de kommer tæt på. Men dog ikke mere anden end at man godt kan klikkertræne med et bundt killinger i nakken hvis man får rejer. Bastian kan også godt klikkertræne helt ovre i hovedet på killinger uden at gøre noget hvis der er en reje i farvandet . Ligeså snart han har fået rejen er han stik modsat, hvæser meget kraftigt og gør udfald (igår). Idag går det igen lidt bedre med Bastian i forhold til killingerne, men han får også lov til at gå helt for sig selv uden at killingerne har adgang til ham. Jeg tør ikke under nogen omstændigheder endnu lade killingerne være sammen med Bastian alene uden opsyn… og slet ikke med deres forhistorie med en meget stresset mor som tæskede løs på dem… de er her hos os for at finde ud af at andre katte godt kan være venlige.

[QUOTE=Ann K;942344]Hvorfor lukker du dog killingen fra?
Ind i flokken med den og så tager du den derfra :slight_smile:

Ingen grund til den der meget, meget langsomme introdusering, når det handler om killinger…

Ja, Bålle er sikkert nervøs… killinger spiser jo kastrater :wink: … men det hjælper ikke på det, at han skal starte sammenføringen forfra flere gange om dagen…[/QUOTE]
Helt enig med Ann - Jeg har aldrig brugt at isolere en nyankommen killing, men blot sat den ned.
Jeg har endnu til gode at se en voksen, normal kat prøve på at splitte en killing til atomer.

[QUOTE=Mega;943688]Helt enig med Ann - Jeg har aldrig brugt at isolere en nyankommen killing, men blot sat den ned.
Jeg har endnu til gode at se en voksen, normal kat prøve på at splitte en killing til atomer.[/QUOTE]

Nu har jeg aldrig før prøvet at føre en killing sammen med voksne katte. Da Bølle og Sputnik blev introduceret for hinanden var de megge ungkatte og det gik meget let. JEg har selvfølgelig læst herinde og læst lidt i bogen “Cat vs. Cat - how to keep the peace when you have more than one cat” og også brugt gode råd derfra. Jeg er forsigtig fordi Bølle til tider har et heftigt temperement og jeg ønsker ikke at de to misser skal få en dårlig oplevelse med hinanden.