Kattesikre altanplanter/blomster?

Ja inspireret fra et andet forum, kom jeg i tanke om, at jeg jo får altan på et tidspunkt i år, når jeg flytter…
Måske flytter jeg endda før forventet, hvis min bank kan overtales (så har jeg også noget at lave i sommerferien:tihi:)

Men mine tanker vandrede ligsom - jeg har en vag idé om, hvordan den altan skal se ud - for kender en der bor i samme kompleks, så ved lidt om dens størrelse :tihi:

og en af mine drømme er altankasser! MASSER af altankasser! :ups:
Jeg ELSKER planter udenfor - det er sjovt nok også de eneste jeg kan få til at overleve:tihi:

Men når jeg får altan skal den jo være kattesikker :uha: og der gik det op for mig, at jeg ikke aner det mindste om, hvilke altankasse-venlige planter, som også er kattesikre? :surrender1:

jeg er MEGET hys med at de skal være ugiftige! Jeg har haft Yasha til dyrlæge en helligdagsaften pga. forgiftning - det ønsker jeg ikke igen!
Han elsker planter og tygger i dem alle…
så de skal jo nok også være robuste :tihi:

selvfølgelig skal der være kattegræs i mindst en kasse - men jeg vil også gerne have nogle blade og blomster.

Men hvad pokker skal man gå efter? :gruble:

Jeg har haft roser, lavendel, fuchia, margeritter… øhm, og sikkert mere, som jeg ikke lige kan huske :gruble:
Men det er da et sted at starte :slight_smile:
Du kan måske finde flere her.

:gruble:

Jeg er nok ikke lige så skarp udi planter, men måske :

Baldrian

Katteurt

Stuebambus

(bare det var mig, der skulle have en altan - det er ét af mine store ønsker at have sit eget lille frirum) :inlove:

Første år med min altan havde jeg hvid lavendel, blåpuder og en kæmpe katteurt i altankasserne:

Andet år (sidste år) var det pelargonie, petunia, fuchsia, blåpude og georgine - georginerne er giftige for katte, så de kommer ikke igen, men de andre er ok:

Glæder mig også til at få gang i altankasserne igen i år, aner ikke hvad der skal i dem og hvilke farver, men det skal nok komme :thumbup:

Da vi boede i lejlighed, havde vi en bred altan (8-9 meter, tror jeg), og der var altankasser hele vejen med skiftende blomster efter årstiden.
Vi startede gerne med stedmoder fra starten af april, da den tåler frost, er taknemmelig at passe og tit kan købes på tilbud.

Når vi så nåede frem til maj, skiftede vi dem ud med petunia og også nogle kasser med blandet som f.eks. isbegonia og flittiglise eller tagetes og lobelia.
Petuniaerne bliver ved at blomstre meget længe, hvis bare man husker at pille alle de visne blomster af.

Og så sluttede vi gerne af med nogle kasser, der kunne holde frem til november. Det var lidt forskelligt, hvad der lykkedes, men nogle gange var der små brændende kærlighed på tilbud, og de klarede det OK, hvis ikke efterårsregnen blev for voldsom.

Et lille PS: Milly har ikke snor på på billedet. Det burde hun naturligvis have haft. :slight_smile:

Jeg mener at have læst, at brændende kærlighed er blandt de planter, der er giftige for katte?

Og nu har jeg tjekket Ann R’s liste - hun har den i hvert fald også med over de giftige. Det er hele planten, og katten kan få åndenød, kramper og lammelse.

http://siamis.com/Helse/giftigeplanter.html

Jeg havde faktisk også et par stykker til at stå på altanen sidste efterår, mens Cinnamon fik lov at rende rundt derude, og hun rørte dem aldrig. Men det er jo nok ikke alle katte, der er så lidt nysgerrige, som hun er :høhø:

ja ok - brændende kærlighed er hermed slettet fra min liste :stuck_out_tongue: Jeg har som sagt prøvet at have Yasha indlagt med kramper og lammelser bl.a. pga giftig plante (han toppede den lige med at slikke hundens bayvantic :open_mouth: )
så tager ingen chance - dyrlægen har sagt han ikke skal prøve det nummer igen, det var vist en god portion held og godt et helbred, der var skyld i han overlevede den tur…

[QUOTE=PiaB;571314]ja ok - brændende kærlighed er hermed slettet fra min liste :stuck_out_tongue: Jeg har som sagt prøvet at have Yasha indlagt med kramper og lammelser bl.a. pga giftig plante (han toppede den lige med at slikke hundens bayvantic :open_mouth: )
så tager ingen chance - dyrlægen har sagt han ikke skal prøve det nummer igen, det var vist en god portion held og godt et helbred, der var skyld i han overlevede den tur…[/QUOTE]

Sorry - jeg skulle naturligvis have checket den i morges. Vi har jævnligt haft Brændende Kærlighed (Kalanchoë) som stueplante, men vore katte har så heller aldrig været interesseret i potteplanterne - lige bortset fra, hvis der har været noget “græsagtigt”.
Hvis man har en kat, der kan finde på at eksperimentere med alt muligt grønt, skal man naturligvis tage listen over giftige planter meget alvorligt. :S

[QUOTE=galath;571285]Jeg mener at have læst, at brændende kærlighed er blandt de planter, der er giftige for katte?

Og nu har jeg tjekket Ann R’s liste - hun har den i hvert fald også med over de giftige. Det er hele planten, og katten kan få åndenød, kramper og lammelse.

http://siamis.com/Helse/giftigeplanter.html[/QUOTE]

Ah ja, den:doh:
Der er arter der er giftige, og arter der ikke er. Og de ligner hinanden. :frowning: Så for at være på den sikre side, har jeg opført den som giftig, sådan generelt. Jeg kan ikke selv se forskel :rolleyes: - så jeg tillader mig at tro, at det kan mange andre heller ikke. Og hellere forhindre folk i at købe en ugiftig, end forlede dem til at købe en giftig, og tro alt er okay… :øhmm:

Så nu er jeg i gang med projekt altan-tilplantning og mutter med de grønne fingre kommer i weekenden for at hjælpe til :cool: (For jeg har alt andet end grønne fingre)

Der er i alt 5 kasser af 30 x 60 cm der skal beplantes i første omgang. Jeg vil meget gerne have i hvert fald én af dem tilplantet med en eller anden form for lav dækplante, da Gucci allerede har vist at hun ynder at ligge i kasserne… resten skal der bare være knald på farverne, og nogle blomster der for guds skyld ikke kræver for meget pasning hehe.
Desuden laver jeg nok en krukke eller 2 med kattegræs/katteurt til den lille tykke :slight_smile:

en hårdfør dværgbambus i en krukke er et hit - at se på og spise af …

Tror desværre min er færdig - den har blomstret

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;878192]en hårdfør dværgbambus i en krukke er et hit - at se på og spise af …

Tror desværre min er færdig - den har blomstret[/QUOTE]

Ja det må vi hellere have så… Vores kat er delvis ko efter hendes spisevaner at dømme tsk tsk

På vores altan har vi et kartoffeltræ også kaldet Solanum og derud over har vi paradistræ også kaldet pengetræ. Og så har vi på væggen en holder med marguritter :slight_smile: