Kattesikre hamsterbure :D

Har den sidste lille uge gået og fiflet med en tanke om et skabsbur - et skab lavet til 5 lækre hamsterbure i sikkerhed for katteklør og nem tilgang for mig…
var ved at være træt af, at skulle åbne alle de bure konstant, for at snakke med dem alle dagligt :ups: For slet ikke at snakke om, at jeg jo konstant skulle gennemtjekke alle bure og kattesikre dem alle - nu er der ET bur at kattesikre :tihi:
Det blev også mere og mere “voldsomt” med alle de bure i stuen og ønskede mig noget mere “diskret”, som kunne stå i soveværelset… (ville gerne have alle gnavere ud afstuen, pånær en enkelt som har “herresuiten” i reolen, og det er bare hans plads :ups:)

så gik i gang i tirsdags, holdte fri i weekenden, og i dag blev det sidste nap taget og holdte “indflytningsfest”, hvor hollænderne Blomst, Får og Ha xi samt de to drenge fra mit seneste kuld er flyttet ind i skabet :smiley: Det har gjort at der kun er en enkelt for meget i stuen - men hun flytter hjem igen på søndag, så ville ikke rykke rundt på hende, hun skulle nemlig helst være drægtig:kryds:

Nå - til de billeder som blev efterspurgt :smiley:

Skabet med lukket låge - selve “fyldet” i døren er plast, og har med loddekolbe lavet huller ud for hvert hylde, så der kommer luft ind også, selvom selve døren jo slet ikke lukker tæt til… :slight_smile:

et kig ind i skabet

Et af burene - som de alle ender, når jeg lige får alle hjulene “indsamlet” fra de som er udlånt :tihi: (det er ikke alle, som har et hjul endnu, fordi jeg har lånt 3 stk ud og pludselig er kommet i underskud:ups: )

Husene varierer dog lidti udseende, men princippet er det samme på alle 5 hylder

Når skabet er lukket, er skamlen sat foran som “kattesikring”, da Unni ellers har luret, hvordan man åbner lågen :høhø: (da den jo ikke lukket helt til)

brugte lige muligheden til, at tage lidt nye billeder af mine hollændere, da de har udviklet sig helt vildt siden jeg fik dem hjem før jul…

Får charmer altså lidt - han bliver en rigtig lækker dreng! :hjerte:







Skønne Ha xi - han har simpelthen den skønneste type, kanon profil og lææækre ører! (opdrætteren har næsten fortrudt han solgte ham:tihi:) :hjerte: og han er SÅ blid og nysgerrig




De har lige nøjagtigt det de ska bruge - hverken mere eller mindre i de bure. Der er plads til det hele, uden at jeg “fråser” med pladsen :ups:
De lader faktisk til at nyde at have hylden at kravle op på - selvom de er noget klodsede, når de “hopper på hovedet” ned :tihi:
Glæder mig til at bruge det i hverdagen - at kunne snakke med alle på skift, på én gang! :thumbup:
samtidig afprøver jeg et nyt bundstrø - er meget spændt på, hvor længe det holder! For holder det bare halvdelen af den tid, som det gamle gjorde - så skifter jeg permanent! Det er SÅ lækkert at arbejde med og ekstremt lidt! Og sviner meget mindre!

er SÅ glad for mit nye skab - har allerede stygge planer om, at købe mig endnu et at sætte ved siden af, så der er plads til dobbelt så mange kræ :muhaha:

Hvor ER de altså søde! Og sikke en smart “opbevaring” af dem :slight_smile:

Kravler de ikke over den plade der er foran fronten? Jeg ku’ forestille mig de ku’ squeeze sig forbi og ned til underboen? Men det har du jo sikkert tjekket :slight_smile:

Hvad er det for noget sjovt strøelse? det ligner ikke helt Carefresh? Eller hvad? Det er forresten et fint strø til rotter, men ALT for dyrt i forhold til Hemparade :slight_smile:

Pladen er 16 cm høj på de tre bure, og kun de to øverste har lidt “lavere” plade…
kinesere er så tilpas dumme, at når de møder sådan en sort “væg”, så tænker de bare “nå der kommer jeg ikke igennem”… :tihi:
døren er kun på, for at sikre, at Unni ikke kravler ind til dem :tihi:

Bundstrøet hedder Boxo Comfort og er i princippet det samme som carefresh - bare en anden produktion og grossist…
carefresh bruger jeg til rotterne (da jeg skulle skifte dem hver 5.-7. dag på biobase og oftere på hemparade :S ) - carefresh går der alligevel 10-14. dage før det skal skiftes, og så i længden koster det mig vist 50,- ekstra i måneden at bruge carefresh - til gengæld støver det carefresh MEGET mindre og sviner ikke i samme grad som biobase og hemparade gør :S
Jeg vil gerne have det så støvfrit som muligt, når de er i mit soveværelse - og vil ikke skifte rotternes bure oftere end hver 10. dag. Så hellere betale lidt ekstra, for så at have et mindre støvet værelse :slight_smile:

Men jeg skal måske også prøve boxo til rotterne, hvis det er lige så effektivt som carefresh - literprisen er nemlig billigere end carefresh… men vil lige høre Lux’s erfaringer med det, før jeg kaster flere penge efter Boxo :tihi: men indtil nu tror jeg det bliver hamsternes bundstrø :slight_smile:
Kinesere skal nemlig IKKE gå på carefresh - det er som med mus :S mærkeligt nok så STINKER de, så snart de kommer på carefresh… :S hber Boxo er løsningen, så jeg slipper totalt for biobase i hytten! Det sviner altså næsten lige så meget som alm dumme spåner! :tihi:

Hvor er de altså bare søde :hjerte:
Og hvor er du bare dygtig til at lave flotte boliger til dem :thumbup:

Den er da lige til Ikeahacker-hjemmesiden den reol der :wink:

Måske de her kunne bruges til at Unni-sikre døren?

Hvor er de skønne. Ja jeg har jo også et super kattesikkert bur stående :frowning:
Overvejer at sætte det til salg… Gav 900 kr for set og er næsten ik brugt :frowning:

Super kreativt lavet :slight_smile:

De er bare så nuser de små kinesere :hjerte:
Og smart lejlighedskompleks de har fået sig der :høhø:

[QUOTE=Gizzemissen;778153]Den er da lige til Ikeahacker-hjemmesiden den reol der :wink:

Måske de her kunne bruges til at Unni-sikre døren?[/QUOTE]
Det er faktisk med vilje jeg bare har sat skamlen :tihi: har en krog jeg bare ku sætte på, men det er jo ikke pænt :ups:

og ja - det er ægte Ikea-hack! :smiley:
Skab, låge, hylder, hyldeindsatser, og grønne skåle til sand - altsammen fra Ikea :tihi:

voksdugen er fra stof og stil, og resten er fra LUX-shoppen :slight_smile:

og så 700,- senere har man 5 etagers lejlighedskompleks :høhø:

[QUOTE=12345;778173]Hvor er de skønne. Ja jeg har jo også et super kattesikkert bur stående :frowning:
Overvejer at sætte det til salg… Gav 900 kr for set og er næsten ik brugt :frowning:

Super kreativt lavet :-)[/QUOTE]
Du ska da hellere proppe en sød hamster i buret :smiley:

og tak :slight_smile:

Det ser super smart ud!
Jeg har lige et spørgsmål, det er måske dumt men så bær lige over med min uvidenhed om hamstre. :slight_smile: Skal de ikke ha´ lys?

[QUOTE=HeroldDesign;778196]Det ser super smart ud!
Jeg har lige et spørgsmål, det er måske dumt men så bær lige over med min uvidenhed om hamstre. :slight_smile: Skal de ikke ha´ lys?[/QUOTE]
jo de skal :slight_smile: Derfor den “gennemsigtige” propenplast :slight_smile: der kommer faktisk en del lys ind, fordi de står ved et vindue som er sydvendt :slight_smile:
men når jeg lige kommer i næste måned står den på indkøb af en eller flere lamper, som skal lyse udefra og “ind” på lågen, så de får mere naturligt oplyst rum 12 timer i døgnet :slight_smile:

[QUOTE=Gizzemissen;778153]Den er da lige til Ikeahacker-hjemmesiden den reol der :wink:

Måske de her kunne bruges til at Unni-sikre døren?[/QUOTE]

De sikrede i hvert fald skraldespanden i min gamle lejlighed for Diego :høhø:

Pia - det ser da enormt fedt ud… Smart lavet… :slight_smile:

Det er nu stadig de mest charmerende bette kræ, de der hamstre… Man kan jo ikke bebrejde Unni, at hun også synes om dem, vel :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;778292]Det er nu stadig de mest charmerende bette kræ, de der hamstre… Man kan jo ikke bebrejde Unni, at hun også synes om dem, vel :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]
Nej da :slight_smile: Og hun er faktisk rigtig søde ved dem - hun leger bare med dem :smiley:
Har haft tre løse hamstere indtil nu, og hver gang har hun så pænt vist mig dem ved at lege med dem :tihi: hamsteren var så knap så fornøjet :høhø:

Er hver enkelt bur ikke lidt lille til en hamster? :ups:

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?5t.html&2

ej et super skab, bliver da lidt misundelig og tør ikke tænke på hvad linea siger når jeg viser hende disse billeder ss

MVH
Gitte

[QUOTE=DK Blackangel;778326]Er hver enkelt bur ikke lidt lille til en hamster? :ups:

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?5t.html&2[/QUOTE]

Her er tale om små kinesiske hamstere, de kræver slet ikke samme plads som de alm. store guldhamstere

MVH
Gitte

Virkelig smart og genialt, MEN hvor kan de klatre?
Min hamster havde et ret stort fuglebur med grene i og hun elskede at klatre rundt både i tremmerne og grenene.

Og skamlen er også fra Ikea. Kender den så udmærket. :slight_smile:

Tak for kigget - det ser fint ud. :ok:

[QUOTE=GitteS;778336]Her er tale om små kinesiske hamstere, de kræver slet ikke samme plads som de alm. store guldhamstere

MVH
Gitte[/QUOTE]

Jeg HAR haft kinesiske hamstere, og man anbefaler bure, der er væsentlig større, end et skab er, desuden bider de i træ. Og skal de have unger, så skal pladsen være tilsvarende, og ja de elsker at klatre rundt og kunne lave huler.