Kattesikring af træstamme

Foranlediget af spørgsmål andetsteds: Er der nogen, der kan huske, hvem det er herinde, der har sat rør i klar plast om stammen for at hindre kattene i et klatre op i træet?
Der var billeder af det - sidste år, tror jeg, men jeg kan ikke lige finde det… :slight_smile:

Vi har trapez plader rundt om vores træer her hjemme. :slight_smile:
Du kan se billeder i tråden her: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?7437-Haven-endelig-indhegnet!

Tak Camilla. Det var noget i den retning, men så alligevel ikke. Tråden er også fra længe før min tid her. Men jeg er smadder glad for, at du linkede til den, for billedet viser tydeligt, hvordan det kan gøres. Har træet så holdt til at være “lukket inde”?

p.s. Og hvor er Gismo dog en lille pjevs på de billeder. :hjerte:

Jeg husker desværre ikke at have set andre billeder…

Ja alle træer står stadig, intet at se - Kun at de “bløder” med harpiks ind i mellem hvor skruerne sidder. Selvfølgelig kan man se der er lidt dugget der inde, men endnu ingen problemer. :slight_smile:

Ja, jeg så også lige billederne. Der er han ikke gammel, men ak, det er som at se ham den dag i dag. Forår og sommer gør ham til en killing i udseendet. :tihi:

Vi har pladerne på både birketræer og grantræer. :slight_smile:

Mange tak, Camilla. Jeg frygtede nemlig, at træet ville blive kvalt, men det lader altså ikke til at være tilfældet, når det har overlevet tre år med plade omkring. :slight_smile:

Jeg har næsten samme løsning på et af vores træer som Kimilla har.
Plastfolien har siddet der nu i 3 år, og har ikke skadet træet OG det forhindre kattene i at kravle op :ok:
PS. vi har også plastfolie rundt om stolpen til vores fuglehus :slight_smile:

Fordelen ved trapez pladerne er at der stadig kan komme luft. :slight_smile:

Mange tak, Hanne. Hvad er det for noget plastfolie, I har brugt? :slight_smile:

Og nu fandt jeg det billede, jeg tænkte på. Og det var i Hannes have… Her nederst i tråden om Lindvigs Totempæl. :slight_smile:

Tilføjelse: “Plastfolien” ligner et skrivebordsunderlag?

Man kan også gøre det, at man lader kattene kravle op ad stammen så højt som man ønsker. Og ved den ønskede højde sætter man en krave af hønsenet.
Det har vi gjort, så kan misserne stadig spurte op ad stammen, og de slår ikke knolden, når de møder modstand!

Det var bare, hvis du også søgte alternativer!

Finn - det er et stykke “overskudsplast” fra min mands arbejde … tyndere end et skrivebordsunderlag.

Hvad man egentlig ikke rigtig kan se på billedet er, at der er folie rundt om træstammen næsten helt ned til jorden. Vi var nødt til at lave - en ikke særlig fix, men virksom - løsning øverst, idet kattene sprang op over det nederst stykke plastfolie … jeps skovkatte springer højt :slight_smile:

[QUOTE=Lone;833956]Man kan også gøre det, at man lader kattene kravle op ad stammen så højt som man ønsker. Og ved den ønskede højde sætter man en krave af hønsenet.
Det har vi gjort, så kan misserne stadig spurte op ad stammen, og de slår ikke knolden, når de møder modstand!
Det var bare, hvis du også søgte alternativer![/QUOTE]

Mange tak, Lone. Ja, hønsenet kan jeg også godt forestille mig, man kan lave noget med. Måske med en ramme eller noget, så det ikke bare klapper ned?

[QUOTE=DK Lindvig;833961]Finn - det er et stykke “overskudsplast” fra min mands arbejde … tyndere end et skrivebordsunderlag.
Hvad man egentlig ikke rigtig kan se på billedet er, at der er folie rundt om træstammen næsten helt ned til jorden. Vi var nødt til at lave - en ikke særlig fix, men virksom - løsning øverst, idet kattene sprang op over det nederst stykke plastfolie … jeps skovkatte springer højt :)[/QUOTE]

Tak Hanne - nu han jeg godt se, der også er noget forneden. Man kan roligt regne med, at mange katte kan nå to meter op og få fat med poterne, når de strækker sig ud. Vores Ivanhoe kunne i hvert fald sagtens nå toppen af dørene som stor killing… :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;833750]Mange tak, Camilla. Jeg frygtede nemlig, at træet ville blive kvalt, men det lader altså ikke til at være tilfældet, når det har overlevet tre år med plade omkring. :)[/QUOTE] Trær ånder gennem bladene ikke gennem stammen.

Ja, det ved jeg godt, men derfor skal man stadig passe på barken, hvis træet fortsat skal være sundt.

Jeg er ret sikker på, at det var Denise, som havde sikret træstammerne på den
nævnte måde.

EDIT: Havde ikke læst dit indlæg 10 :ups:

Jeg kan ikke finde tråden herinde - og vi kan jo desværre ikke spørge Denise, da
hun ikke er i blandt os mere - men jeg har googlet mig frem til nogle billeder, hun
har liggende på dk-fritid-dyr-kat.dk, og der kan man se, hvordan hun har sikret det
øverste af en træstamme.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;834193]Jeg kan ikke finde tråden herinde - og vi kan jo desværre ikke spørge Denise, da
hun ikke er i blandt os mere - men jeg har googlet mig frem til nogle billeder, hun
har liggende på dk-fritid-dyr-kat.dk, og der kan man se, hvordan hun har sikret det
øverste af en træstamme.[/QUOTE]

Mange tak, Charlotte. Det ligner samme slags plade, som Camilla har brugt. :ok:

[QUOTE=Charlotte Oeh.;834192]Jeg er ret sikker på, at det var Denise, som havde sikret træstammerne på den
nævnte måde.

EDIT: Havde ikke læst dit indlæg 10 :ups:[/QUOTE]

Ja, det var også min første tanke, for hendes have var den første, jeg så det i :slight_smile: