Katteslagsmål

Vi har 2 katte - Spock, Hankastrat, stor kraftig stribe mis, klassisk dansk huskat, som er begrænset friløber (som kommer og går som det passer ham i dagtimerne men som meget sjældent forlader vores have), og Tpol, lille, slank, adræt og ekstrem hurtig, intelligent og snakkende neutraliseret hunkat som er indekat med adgang til lille burområde i haven.

I vores have har vi også et stort guldfiske bassin, hvilket især om vinteren gør den meget attraktiv for kvarterets andre katte. Vi har besværliggjort adgangen så meget som muligt med hegn og rækværk, men reglerne i vores bebyggelse tillader desværre ikke hegn som er 100% effektive.

Det er derfor en daglig forteelse at Spock og en eller flere af kvarterets katte står og “snakker” om hvem der egentlig bestemmer her…Afhængig af størrelse og aggression bøjer den ene af parterne sig og den anden forlader enten haven eller får lov til at slukke tørsten i fred.

T’Pol kommer ligesom Spock fra DB internat i Roskilde og er en tvangsfjernelse fra en psykisk handicappet person. Hun har derfor mange vaner der ikke er specielt katteagtige. Det tog os f.eks lang tid at lære hende at kattemad var mad og chips, brød og div. andet IKKE var det. Og i starten var der også lidt kommunikations problemer mellem Spock og T’pol. Hun forstod ikke hans signaler når han gerne ville være i fred bla. men idag er de som søskende og har stor glæde af hinanden.

Så kommer vi til dagens episode som min mand beskrev den da jeg kom hjem fra arbejdet.

Spock stod som ofte før over for en af hans arvefjender - En stor Main Coon kat (kender ikke kønnet). Der var gang i snakken og Spock rykkede baglæns ind mod huset som han plejede med alle hår strittende i alle retninger. T’pol stod i havevinduet på samme måde. Min Mand går så ud for at beskytte Spock som før er blevet overfaldet af netop denne kat, men er ikke opmærksom på at T’pol er lige bag ved ham. Hun smutter mellem benene på ham og går direkte til angreb på indtrængeren. T’Pol er næsten kun den halve størrelse i forhold til Spock og meget lille i forhold til den MC men hun var ekstrem agressiv iflg. hvad min mand siger og bed og kradsede så den anden kat skreg. Min mand forsøgte at fjerne hende men hun vred sig løs og 3 gange forsøgte den anden kat at løbe væk og 3 gange blev den indhentet og overfaldet før den slap ud af haven og min mand endelig fik fat i Tpol og fik hende under kontrol.

Vi har siden snakket lidt om sagen. Spock har en kammerat som af og til hjælper - Så gør de fælles front med fuld figur og høj lyd, men bortset fra da hun var inde i stuen, så advarede hun IKKE da hun var ude i haven men var kun fokuseret på en ting nemlig angreb. Det undrede os meget. Er det manglende “katteerfaring” som spiller ind her. Vi ved hun er taget alt for tidligt fra sin mor og hendes “katsk” er ikke alt for godt men alligevel. Vi blev taget totalt på sengen i denne sag fordi hun er noget af det mindst agressive i hverdagen og vi var faktisk bange for hvad der kunne ske hvis hun blev fanget i en konflikt. Og så går hun hen og viser sig som en reel slagsbror :dokdok:

Nogen ideer eller forklaringer ?? Hvordan kan et lille nips som hun er pludselig blive en arrig virvlvind af en furie ??

Jeg synes det er logisk hun jager den fremmede kat væk, det var nok gået noget hurtigere om I ikke havde blandet jer.

Hun bor der, hun er træt af den anden og den skal væk. Størrelse har intet at sige.

Her går der ikke katte rundt i området om mine sidder på den lukkede veranda… mon ikke de udsender et signal eller 2? hundene forstå det godt… de hjælper gladelig kattene… ingen her kan lide nogen de ikke kender… jeg tænker det er ret normalt

Jeg kan godt forstå, at I blev overrasket over TPols reaktion, fordi I ikke oplever hende sådan i hverdagen … men jeg ser det som en meget naturlig reaktion. Nogen trænger ind på “hendes” domæne, og tilmed var der optræk til ballade. Dét ville hun ikke acceptere, og derfor reagerede hun som hun gjorde. Det kan godt være, at hun er lille i forhold til både Spock og den anden kat, men det ved hun ikke. Hun har tydeligvis en stor selvtillid :høhø: og forstår udemærket sproget “katsk” :ok:

Jeg oplever det samme her hos mig, hvor 8 katte lever side om side. Normalvis er der harmoni, men nogle gange kan en situation gå op i en spids. Sådan er det, når der er flere katte sammen, og et vist hieraki skal holdes. Hvis der bliver uro i flokken, så kommer Dooley (en fertil hunkat) flyvende, som skudt ud af en kanon. Hun går direkte mellem parterne, og forpoterne sidder løst på hende = hun dasker løs på den ene af urostifterne og maner i dén grad til ro … NU!
Det skal lige siges, at Dooley er en utrolig kælen, rolig, opsøgende og kærlig pige. Uro og konflikter, dét accepterer hun bare ikke, og maner straks til ro.

Hvis der bare er sådan små-daskeri med poterne mellem to af vores katte, så reagerer Dooley ikke. Hun reagerer heller ikke, hvis to katte har “stirrekonkurrence”, hvor det altid ender stille og roligt med, at den ene kat bøjer af. Til gengæld så reagerer hun fluks (og nogle gange inden jeg overhovedet når at opdage situationen / reagere selv), hvis hun spotter optræk til ballade. Hun sanser meget mere end vi mennesker gør, og hun reagerer prompte med kontant afregning :thumbup:

Når de advarer og giver lyd er det jo lidt for at se om de kan slippe uden om slagsmålet og finde en klar vinder uden. Nogle katte springer så bare dette over og går direkte til angreb. Det kan så også have hjulpet på hendes selvtillid at din mand har været der, det hjælper i hvert fald på vores.
McCoy er lidt ligesom T’pol. Han ryger direkte i flæsket på fremmede katte og hverken advarer eller andet. Det har vi både oplevet en enkelt gang han var sluppet ud af hoveddøren og han nåede at løbe et stykke, hvor naboens søde kat så fulgte efter mig, der rendte efter ham. Samt når vi har gået tur med ham i sele her efter hegnet blæste omkuld. Så snart han ser en forsøger han at flyve direkte i flæsket på dem (så hurra for en snor der).
McCoy er normalt meget omgængelig og tolerant, og vasker gerne alle kattene herhjemme. Faktisk er han nok den bedste af alle vores til at tage imod nye katte herhjemme - men udenfor, dér skal andre katte altså bare tæves :slight_smile:

Jo mindre lyd jo mere alvorligt. Og ja de er territoriale :slight_smile: Ofte jo tættere på hjemmet, jo galere hunkat, mens hannerne kan dække et noget stort område :slight_smile:

Selv om vores have er indhegnet, så er det et par gange sket, at fremmede katte har forvildet sig derind. Således også naboens Molly, som formentligt havde taget fejl af haverne oppe fra sin altan. Det var ganske kort efter, at vi havde fået Caithlin, men hun havde allerede en klar forståelse af sit nye territorium. Ingen knurren eller væsen - vores lille dame fløj bare uden varsel gennem haven og gav den noget større Molly en gang bank, hun aldrig siden glemte. Slagsmålet stoppede først, da det lykkedes mig at få skilt dem ad og lempet nabokatten ud gennem lågen… :surrender1:

Oh ja, hunkatte kan være nogle værre furier. Artemis, den halvvilde herreløse huskat, der valgte at flytte ind på min gård med sine 5 bittesmå killinger (som hun troligt hentede på naboejendommens udhus’ loft en efter en og bar over til mig :wink: ) fik hurtigt ejerfornemmelser over matriklen.

Hvis naboens hunkat vovede sig tæt på min gård, blev den jagtet og tævet væk igen! Hvis der kom fremmede katte forbi på ‘visit’ (det var både tamme og ‘vilde’) fik hun også fortalt dem, hvor skabet skulle stå! Hun var en bette kat, men modet fejlede så SANDELIG ingenting! Hun var faktisk mere territorial end hendes to sønner, som jeg også beholdt…

Indenfor er det, så godt hun nu kan, alderen taget i betragtning, stadig Phumba der fortæller hvor skabet skal stå, og er der katte udenfor, så får de nærmeste herinde et par på hatten i mangel på bedre :wink:

Men jeg har et par gange haft, først i sin tid Basil, og endda Skrumle til at løbe efter fremmede katte når de var ude i snor. Naboens lille terrier ved de ikke helt hvad de skal synes om, men andre katte? De skal 'nøfles! Væk med dem og det kan kun gå for langsomt.

Og det er jo altså indekatte der ikke i traditionel forstand har noget territorie udenfor. Men Skrumlet mener i al fald ikke der skal være katte han ikke kender på HANS Udenfor!