Vi har 2 katte - Spock, Hankastrat, stor kraftig stribe mis, klassisk dansk huskat, som er begrænset friløber (som kommer og går som det passer ham i dagtimerne men som meget sjældent forlader vores have), og Tpol, lille, slank, adræt og ekstrem hurtig, intelligent og snakkende neutraliseret hunkat som er indekat med adgang til lille burområde i haven.
I vores have har vi også et stort guldfiske bassin, hvilket især om vinteren gør den meget attraktiv for kvarterets andre katte. Vi har besværliggjort adgangen så meget som muligt med hegn og rækværk, men reglerne i vores bebyggelse tillader desværre ikke hegn som er 100% effektive.
Det er derfor en daglig forteelse at Spock og en eller flere af kvarterets katte står og “snakker” om hvem der egentlig bestemmer her…Afhængig af størrelse og aggression bøjer den ene af parterne sig og den anden forlader enten haven eller får lov til at slukke tørsten i fred.
T’Pol kommer ligesom Spock fra DB internat i Roskilde og er en tvangsfjernelse fra en psykisk handicappet person. Hun har derfor mange vaner der ikke er specielt katteagtige. Det tog os f.eks lang tid at lære hende at kattemad var mad og chips, brød og div. andet IKKE var det. Og i starten var der også lidt kommunikations problemer mellem Spock og T’pol. Hun forstod ikke hans signaler når han gerne ville være i fred bla. men idag er de som søskende og har stor glæde af hinanden.
Så kommer vi til dagens episode som min mand beskrev den da jeg kom hjem fra arbejdet.
Spock stod som ofte før over for en af hans arvefjender - En stor Main Coon kat (kender ikke kønnet). Der var gang i snakken og Spock rykkede baglæns ind mod huset som han plejede med alle hår strittende i alle retninger. T’pol stod i havevinduet på samme måde. Min Mand går så ud for at beskytte Spock som før er blevet overfaldet af netop denne kat, men er ikke opmærksom på at T’pol er lige bag ved ham. Hun smutter mellem benene på ham og går direkte til angreb på indtrængeren. T’Pol er næsten kun den halve størrelse i forhold til Spock og meget lille i forhold til den MC men hun var ekstrem agressiv iflg. hvad min mand siger og bed og kradsede så den anden kat skreg. Min mand forsøgte at fjerne hende men hun vred sig løs og 3 gange forsøgte den anden kat at løbe væk og 3 gange blev den indhentet og overfaldet før den slap ud af haven og min mand endelig fik fat i Tpol og fik hende under kontrol.
Vi har siden snakket lidt om sagen. Spock har en kammerat som af og til hjælper - Så gør de fælles front med fuld figur og høj lyd, men bortset fra da hun var inde i stuen, så advarede hun IKKE da hun var ude i haven men var kun fokuseret på en ting nemlig angreb. Det undrede os meget. Er det manglende “katteerfaring” som spiller ind her. Vi ved hun er taget alt for tidligt fra sin mor og hendes “katsk” er ikke alt for godt men alligevel. Vi blev taget totalt på sengen i denne sag fordi hun er noget af det mindst agressive i hverdagen og vi var faktisk bange for hvad der kunne ske hvis hun blev fanget i en konflikt. Og så går hun hen og viser sig som en reel slagsbror
Nogen ideer eller forklaringer ?? Hvordan kan et lille nips som hun er pludselig blive en arrig virvlvind af en furie ??