Kattesnak - betydning?

Ehm. her til morgen synes Bailey lige, at han skulle komme med en mærkelig lyd, som jeg aldrig har hørt ham komme med før… Optog noget af det

Hvad betyder det her lige?? Han så ikke ud til at have ondt eller noget… Han kiggede bare ud af vinduet.

Jeg tror han har fået øje på en fugl udenfor.
Sådan gnækker mine katte også, når de har fået øje på noget spændende :slight_smile:

Det er gnækkelyde som jeg kalder det. Mine gør det når de ser en fugl de ikke kan få fat i :høhø:

Hehe okay… så er der ingen grund til bekymring… Det lød bare ret sært… :wink:

Min hunkat siger samme lyd, når der er fugle i foderbrættet udenfor vinduet…
Jeg syntes det er så sødt!! :lovelove:

Waldo gør det især hvis der sidder fluer eller andre insekter oppe i loftet :hjerte:
Og så kommer han og henter mig, for jeg skal jo selvfølgelig tage dem ned til ham :venter:

Din kat er hel normal Steffen :wink:

Sådan gør de fleste hvis ikke alle katte :smiley:

Jeg tror, han har fået øje på en hund og forsøger at bjæffe :klapper:

Nej, som de andre siger - helt normal katteopførsel, når de får øje på noget udenfor, som de gerne havde kunnet sætte efter og tænderne i :slight_smile:

Man forsøger at finde ud af om det er frustration eller om det er noget andet… Meget tyder på, at det er noget andet, for nogle katte der fx går frit siger det også mens de jager - og de har sjældent succes:-) “man” er nogle forskere. Muligvis er det en lyd som vi har fået med, fordi vi fodre dem og så gør det ikke så meget om man kan jage elelr ej - det er lidt sjovt ikk? :slight_smile:

[QUOTE=Egeberg;686439]Waldo gør det især hvis der sidder fluer eller andre insekter oppe i loftet :hjerte:
Og så kommer han og henter mig, for jeg skal jo selvfølgelig tage dem ned til ham :venter:[/QUOTE]

:lol:
Det samme gør Oliver… Og hvis jeg ikke rejser mig hurtigt nok og henter fluesmækkeren, så springer han direkte over i hovedet på mig, mens han klager højt og længe!:tihi:

Vores første katte gjorde det osse første gang de så snevejr. De sad og skældte ud på de der store hvide fnug der faldt ned foran deres vindue.

Det lyder altså skægt når de siger det. Og interessant at ude-katte også siger det, for det er jo netop tåbeligt at advare byttet på den måde :slight_smile: Så teorien om en form for neoteni eller lignende er nok ikke helt ved siden af. Altså bortset fra at jeg aldrig har hørt lyden i andre sammenhænge end når de netop ikke kan få fat i et eller andet. En tydelig “frustrationslyd” efter min mening. Så er det bare at det ikke gi’r mening at fritgående katte kan finde på at sige det under jagt. :? Katte… man SKAL ikke kunne forstå dem L

Samtlige af mine kalder på fluerne på den måde :slight_smile: de kommer sjovt nok ikke af den grund :slight_smile:

Men… hvis de gør det med bytte de netop ikke kan få fat i, som de har opgivet at få fat i. Så er det vel mindre vigtigt om byttet hører dem?

Jeg synes nemlig jeg netop hører det, når noget er udenfor rækkevidde - enten det er fuglene på græsplænen eller fluen i loftet :gruble:

Man har et specielt ord for det, men hvad er det nu, det hedder? “Flæne” eller noget i den stil???

[QUOTE=Ann R;686772]Men… hvis de gør det med bytte de netop ikke kan få fat i, som de har opgivet at få fat i. Så er det vel mindre vigtigt om byttet hører dem?

Jeg synes nemlig jeg netop hører det, når noget er udenfor rækkevidde - enten det er fuglene på græsplænen eller fluen i loftet :gruble:

[/QUOTE]

Det billede kunne jeg have taget af begge mine på skift den anden dag, da der kravlede sådan en lille edderkop på loftet lige uden for rækkevidde. De sad også oven på et køkkenskab og strakte sig og peb forurettet :høhø: De gnækkede dog ikke. Det har jeg faktisk kun hørt Cinnamon gøre.

Tænker du på flehme? For det er ikke det samme. Flehmen er, når de trækker overlæben op for at lugte til noget - når de bruger det såkaldte Jacobsons organ.

Nej, flehme er en særlig måde at snuse på, med åben mund og et ikke ret intelligent udtryk :wink: Katte har et særligt lugteorgan inde i ganen/svælget som f.eks. slanger også har, det Jacobsenske organ, så de nærmest kan smage på dufte. Vi har vist også haft det i en fjern fortid, inden vi blev civiliserede :wink:

Flehme - ja det var det ord, jeg ledte efter. Tak, Ann. :slight_smile:

Jeg antog fejlagtigt, at det var det, Steffens kat gjorde - for jeg er ikke på Facebook. :wink:

[QUOTE=FinnFrode;686795]Flehme - ja det var det ord, jeg ledte efter. Tak, Ann. :slight_smile:

Jeg antog fejlagtigt, at det var det, Steffens kat gjorde - for jeg er ikke på Facebook. ;)[/QUOTE]
Jeg har nu heller ikke hørt klippet. Men alene det, at det er en lyd gør forskellen, for flehmen er lydløs :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;686772]Men… hvis de gør det med bytte de netop ikke kan få fat i, som de har opgivet at få fat i. Så er det vel mindre vigtigt om byttet hører dem?

Jeg synes nemlig jeg netop hører det, når noget er udenfor rækkevidde - enten det er fuglene på græsplænen eller fluen i loftet :gruble:

[/QUOTE]

Sikke et SKØNT billede!!