Kattesyge vaccine hovedårsag til nyresvigt?

Den seneste forskning, foretaget i Colorado, viser at 75% af de testede katte har protein aflejringer i nyrerne fra kattesygevaccinen (panleukemia). Proteinerne kan give en infektionstilstand som der kan føre til nyresvigt, som er den hyppigste dødsårsag på kat.
Der er målt antistoffer fra kattesygevaccinen i 9 år efter vaccinen er givet.

En anden interessant ting i det projekt er der menes at een vaccine givet når killingen er 16 uger er nok.

Jeg anbefaler mine killingekøbere, jeg sælger kun indekatte, at når vaccinen et givet et år efter de 16 uger, vaccineres katten hvert tredie år uden kattesygedelen. Det er altid en god ide med et årligt sundhedscheck. Helt i overensstemmelse med min dyrlæge iøvrigt.

Tænk dig om hvad du fylder på din kat, det du tror er en god gerning kan faktisk ende med at tager livet af den. Læs her:
http://www.sundisk.dk/vaccine.htm
Så vidt jeg ved er den eneste vaccine er fås i DK uden panleukemia = kattesyge PUREVAX RC

Hvordan der vaccineres iøvrigt afhænger af forhold, indekatte, udekatte, tilbagevendede luftvejsproblemer osv.
Nogle vaccinerer 8, 12 og 16 uger,
andre vaccinere 12 og 16 uger

  • vigtigst er den sidste basisvaccine gives ved 16 uger da man på det tidspunkt er sikker på antistofferne fra moderen er væk.
    De katterikatte jeg ikke udstiller, er vaccineret 12 og 16 uger og året efter de 16 uger med fuld vaccine, derefter får de en vaccine årligt men uden kattesyge

Vaccinerer du så de katte som du ikke tager på udstilling forskelligt fra de, som du tager på udstilling?

Ja, det er jeg nødt til eftersom der skal fuldt vaccineres iht. til udstillingsreglerne. Men det kan jeg godt styre:-)

Ja, det er jeg nødt til eftersom der skal fuldt vaccineres iht. til udstillingsreglerne. Men det kan jeg godt styre:-)[/quote]
Hvordan styrer du det så, altså mener du adskiller kattene, eller hvordan?

Det gør jeg, de katte jeg ikke udstiller, får felivac 4 og kun hvert 3-4 år.
Mine kastrater som ikke udstilles får basisvaccine dvs 1x 11 uger 1x 15 uger og så igen 1x 1 årig derefter ca hver 3-4 år.

Jeg hopper også uden om Leukæmi delen, jeg vil hellere teste og ikke fylde kattene med mere end nødvendig er.

Jeg har stort set aldrig snotnæser eller løbeøjne. Om det skyldes, at jeg ikke udstiller ret meget, ikke vaccinere ret meget, ikke har lånt hankatte udefra, eller ikke udsætter mine katte for diverse smittekilder kan jeg kun gisne om.

jeg skriver måske helt uvidende, men er katte syge ikke den sygdom som kun er på fyn…
Jeg har ikke vaccineret mod alle sygdomme. Der er en sygdom jeg ikke vaccinerede mod og den sagde min dyrelæge kun er på fyn i øjeblikket…

Jeg tror du tænker på Leukæmi, det er mere udbredt i sønderjylland og på fyn end i andre dele af danmark.
Det har intet med kattesygevaccinen at gøre, som normalt er en bestandel af en standardvaccine, det er leukæmi ikke (altså standard)

altså hvis jeg har læst forstået det korekt så.Så vacinere man sine killinger som man sælger til kæl som 12 og 16 ugers og igen året efter de 16 uger minus kattesyge og leukemi.?

og sine egne katte som går derhjemme på samme måde minus katte syge og leukæmi?

og dem som man tager med på udstilling skal så vacineres på en tredje måde med ,uden kattsyge og leukæmi delen?

og det skal være med felocell alle 3 eksempler,eller er jeg helt kørt af sporet?

jeg har jo 8 killinger herhjemme nu,og de skal alle pånær 1 som jeg selv beholder sælges ud til kæl,hvordan skal jeg vacinere dem og med hvad for at gøre det så godt som muligt??

skal lige siges at jeg har 2 voksne hunner som nogen gange har “løbe øjne”

Glemte helt, tak for nyttig information Lis -thumbs

Det er lidt individuelt hvordan et vaccinationsprogram fungerer bedst. Det afhænger gerne af måden at have sine kilinger/ katte på, hvordan smittepres er og hvilke problemer man evt. kan have i katteriet. Det er rimelig vigtigt at finde ud af hvad der giver dine voksne katte løbeøjne, om det er vira eller bakterielt eller f.eks. “bare” forsnævrede tårekanaler. Sidstnævnte kan være et resultat af en tidligere infektion.
Det vigtige er at være opmærksom på at killinger skal være 110% raske når de vaccineres, hellere springe over et par uger end udsætte en killing for et overbebyrdet immunsystem. Isolerer man de små killinger kan man undgå at de små skal bruge for mange ressourcer på at bekæmpe det bombardement af vira de ellers vil udsættes for.
Marina

Nu er opskriften på hvordan man vaccinerer en smags sag og efter hvad man har behov for og afhængig af hvad man evt. har i sit katteri.

Anbefaling på katte jeg sælger til kæl:
12 og 16 uger Felocel CVR og den samme vaccine året efter
Indekatte og ikke udstillingskatte vaccineres herefter hvert 3. år - ser gerne der er et årligt check.

Mine egne katte:
12 og 16 uger Felocel CVR og den samme vaccine året efter, det gælder alle i huset. Derefter:

Udstillingskatte vaccineres årligt med Felocel CVR, udstillingsregler følges

Katte der ikke udstilles, kastrater og avldyr vaccineres årligt med Purevax RC (uden kattesyge). Jeg tør ikke lade være med at vaccinere mod herpes og calisi.

Jeg sælger ikke udekatte, men dem ville jeg nok vaccinere hvert år med Purevx RC og hvert tredie år også med en vaccine med kattesygedelen.

Jeg ændrede mit vacciantionsprogram primært på grund af riskoen for proteiner i nyrene, og har iøvrigt den holdning man ikke skal putte mere i sine dyr end der er virkelig nødvendig. Jeg er ikke tilhænger af den model der hedder “vi plejer”, for der kommer hele tiden nye og bedre metoder for vores katte.

Et eller andet sted er der et studie over lang tid der efter vaccine mod herpes og calici der findes antistoffer i blodet. Den kommer når jeg er i humør til det.

Det er lidt individuelt hvordan et vaccinationsprogram fungerer bedst. Det afhænger gerne af måden at have sine kilinger/ katte på, hvordan smittepres er og hvilke problemer man evt. kan have i katteriet. Det er rimelig vigtigt at finde ud af hvad der giver dine voksne katte løbeøjne, om det er vira eller bakterielt eller f.eks. “bare” forsnævrede tårekanaler. Sidstnævnte kan være et resultat af en tidligere infektion.
Det vigtige er at være opmærksom på at killinger skal være 110% raske når de vaccineres, hellere springe over et par uger end udsætte en killing for et overbebyrdet immunsystem. Isolerer man de små killinger kan man undgå at de små skal bruge for mange ressourcer på at bekæmpe det bombardement af vira de ellers vil udsættes for.
Marina[/quote]

okay det vil sige at jeg skal have taget blodprøver på de katte som har løbeøjne,når de har det?

super godt så vil jeg “nøjes” med det til mine killinger til kæl,indtil nyt dukker op -thumbs -thumbs tak for jeres svar