Kattetestamente - hvad har du/I gjort?

Efter en artikel i det nyeste Kattemagasin er jeg kommet til at tænke lidt mere over et kattetestamente. Har aldrig tænkt det som nødvendigt, for Rune og jeg er to. Men generelt er vi jo ude sammen. Nu nævnte Katrine det så i en anden tråd, at hun har et, og det fik mig til at blive nysgerrig.

Hvad har I andre gjort af overvejelser som kattetestamente? Har I et? Er det et I selv har lavet eller er det sådan helt officielt fra en advokat?

Jeg har selv skrevet noget ned. Har skrevet om deres personligheder og mine ønsker for dem. Derefter kontaktoplysninger på Anne, DSO og JYRAK.
det hele kom sig af at jeg sad og snakkede med Anne og hun sagde, at hvis der skulle ske mig noget, så ville hun gerne enten have Blua tilbage eller informeres, så hun kunne hjælpe med en omplacering. Og så tænkte jeg, at hvordan skulle mine forældre kunne vide det?? Så det er lige så meget for mine forældres skyld, som det er for mine katte. Mine forældre er også glade for at få disse oplysninger. Og de har so omvendt forsikret mig om, jeg ikke skulle være bekymret for mine katte, for de var i de bedste hænder hos dem :hjerte:

Mit er også et, jeg selv har lavet - “Ønsker for min katte ved min død”. Kattene er beskrevet i den pasningsvejledning, det ligger sammen med.

I mit tilfælde skal alle kattene på nær Frida aflives, hvis jeg ikke er her længere - både pga. alder, helbred og psyke. Begrundelsen står nævnt ud for hver kat, så der ikke er noget at diskutere. Jeg har informeret min familie om det og for mig giver det ro i sjælen både at vide, hvad der skal ske med mine katte, hvis jeg ikke er her mere, men også at min familie ikke skal stå med 6 katte og ikke vide, hvad de skal gøre, hvis jeg dør. For det ville de virkelig ikke ane :høhø: Frida har jeg skrevet kan omplaceres til nyt hjem evt. via et internat. Hvis hun havde haft en opdrætter, ville jeg også have skrevet dennes kontaktinformation på :slight_smile:

Jeg har et stykke tid overvejet at lave en Frida-mappe med hendes historie, en beskrivelse og billeder, som kan følge hende, hvis uheldet skulle være ude :slight_smile:

Mine forældre ved nøjagtigt hvad der skal ske med alle vores dyr i tilfælde af at Mads og jeg går bort på samme tid… Det fik vi lavet i sidste år da vi flyttede ind sammen, dette fordi jeg havde “testamente” i forvejen, men da jeg også gerne ville at Mads fik sine ønsker opfyldt lavede vi det om, da det jo også er hans dyr…

Vi havde snakket om at gøre så både mine og hans forældre viste hvad der skulle ske, men hans forældre er knapt så forstående overfor at vi selv vil bestemme hvem der skal overtage vores dyr som mine forældre er… Så derfor valgte vi at mine forældre fik vores “testamente” som de har liggende i deres værdiboks…

derudover har vi egentlig ikke tænkt yderligere på det, og det er også kun grove træk det vi har skrevet ned…

Som medlem af Dansk Dyreværn Aarhus har man mulighed for at tegen en sikkerhedsaftale/dyretestamente hos dem.
De har formularer man udfylder om hvad der skal ske med ens dyr ved sygdom/død.

Aftalen har de så liggende, ligesom man selv har en lamineret udgave til at hænge op lige inden for døren, så evt. beredskab (falck/politi mm) kan se den.
På den synlige side står der navn mm på vej, og hvilket dyr aftalen gælder. På bagsiden har jeg skrevet nogle ord.
Ved akut sygdom ønsker jeg at Buster skal i nødpension, ved min død skal Buster aflives. Han er nu 12½ år gammel og har diabetes, så jeg er ved at sådan en kat er svær at omplacere uanset hvor godt et sind den har…

Jeg har tidligere snakket med mine forældre om hvad der skulle ske med hvem. Det er så vist ikke helt aktuelt længere, men dybest set er jeg ikke så bekymret igen. Lotte er min svigerinde, og jeg har nære veninder blandt kattemennesker, så… :slight_smile:

Jeg tænker tanken om kattetestamente, fordi vores nærmeste ikke ville ane, hvad de skulle stille op med kattene eller har mulighed for at tage sig af dem i en periode til andre hjem er fundet.

Jeg er 100% sikker på, at Jeanette, Eva og Susanne (vores opdrættere) vil hjælpe med at omplacere ‘deres’ respektive katte, men det er ikke sikkert, at nogen af dem har plads til at passe dem.

Derudover har vi Muffe. Han står noget alene, og samtidigt SKAL han fra dag et ud til nogen, der vil tage sig af hans daglige pelspleje.

Det er bare et underligt og svært emne at tage op.

Lykke - Nej, jeg ville i hvert fald ikke mulighed for at hive ekstra herhjem pt., og jeg tror det er et rigtig godt emne at få taget op. Helt ligesom organdonation :slight_smile:

Absolut vigtigt og selv om jeg nok er erhvervsskadet, så forstår jeg ikke helt det svære i det, for dø det er det eneste vi kan være sikre på vi alle skal :slight_smile:
og ja, der er styr på hvem der skal hvad og hvem der skal kontaktes :slight_smile:

Her er vi heldigvis så mange mennesker, at det ikke direkte vil påvirke kattene, hvis en af os falder fra. :slight_smile:

er der et behov er der som regel nogle med ideer, muligheder eller ønsker…

i december blev jeg kontaktet og kontaktede jeg pårørende til katte hvis ejer døde… imorgen henter jeg en kat, som skal et andet sted hen og en af mine killinger kom på internat, for turde ikke tage den hjem og jeg havde ikke selv et hjem i baghånden, men de pårørende havde snakket meget med internattet og har tillid til at det vil være ok for kattene…

om mine egne… jeg har ingen testamente, men de ville blive passet,og der vil komme hjælp med ompladsering den del er jeg ikke i tvivl om… har tilpas med venner der ved hvordan det kan håndteres… ligesom vores familier kender mennesker de kan bede om hjælp…

[QUOTE=DK Sugieh;1301448]Absolut vigtigt og selv om jeg nok er erhvervsskadet, så forstår jeg ikke helt det svære i det, for dø det er det eneste vi kan være sikre på vi alle skal :slight_smile:
og ja, der er styr på hvem der skal hvad og hvem der skal kontaktes :)[/QUOTE]

Det er nu heller ikke døden jeg ser som der svære i det :slight_smile: Det er at finde nogen, som ‘lige’ kan tage sig af fem ekstra katte og har lysten/tiden/viljen til Muffes pels.

Killinger/katte herfra, kan altid kommer hjem igen, så må vi bare dele flokke op, men vil dog forsøge at finde et nyt hjem de kan flytte direkte ud i :slight_smile:

Indrømmer at vi ikke har fået gjort noget ang testamente, men har overvejet at få lavet et af dem der kan laves på nettet, men det må vi nok se at få taget en snak om :wink:

Jeg har ikke en officiel aftale med nogen, men hvis jeg pludselig døde eller blev akut syg, ville mine 3 katte ikke lide nød, da jeg er i den heldige situation at mine forældre så bare tager dem til sig.

Men jeg syntes emnet er super vigtig! Jeg må indrømme, at jeg ikke lige havde tænkt at skrive noget ned, men det vil jeg helt sikkert gøre efter at have læst denne tråd.

Jeg har online testamente for min egen krop som dækker 100 % organdonation og derefter bliver resten doneret til videnskaben. Det er nemt på borger.dk at klare det.
Så selvfølgelig skal mine dyr da også have deres testamente.

Tak Lykke for at bringe emnet op og som andre har skrevet, så absolut ikke ‘noget underlig noget’ at bringe op!!

Jeg har indtil videre ikke fået gjort andet end at sætte et klistermærke på yderdøren, hvor der står, at der er levende dyr i hjemme og så et telefonnummer til Inges Kattehjem. Det er i øvrigt muligt at lave en aftale med Inges Kattehjem om, hvad der skal ske med dyrene, hvis man selv kommer noget til, også ved sygdom.

Hos mig ville mine forældre tage hånd om Mingus, og Bønne har et sikkerhedsnet i opdrætter Elaine :slight_smile:

:inlove:

Silke bliver 17 år lige om lidt, så hvis jeg pludselig afgår – så skal Silke lægges til at sove.

Når Silke ikke er her mere, vil jeg ikke have kat igen.

Og ja, det er da super vigtigt at der er skrevet hvor kattene skal hen.

jeg/vi har ikke gjort os de store overvejelser for hvad der skulle ske med kattene hvis vi pludselig ikke er her mere. må indrømme at det er noget jeg ikke har lyst til at spekulere på el bruge tid på, selvom det jo er en ret så vigtig ting. så måske man alligevel skulle nedskrive lidt omkring det.
dog ved jeg med garanti at en kat som gaia ville blive lagt til at sove. måske ional skulle samme vej, glitter og kaz er jeg meget usikker på hvad der skulle ske med.
dog hælder jeg mest til at enten skulle de gå til noget familie som kender dem el osse skulle de osse sendes afsted.
måske det er meget igoistisk, men alle 4 katte er så meget knyttede til os på hver deres måde at en evt ny ejer til dem ville få store problemer med at få dem til at falde til.