Vi skal jo alle herfra en dag - hvordan gør man med kattene? Dyrenes Beskyttelse har et dyretestamente for deres medlemmer, der giver DB lov til at videreformidle kattene. Hvis man ikke vil have dem på internat (hvor kattene ender hos tilfældige mennesker), men har lavet andre aftaler med navngivne personer, hvordan sikrer man sig, at disse aftaler bliver honoreret? Jeg tænker i tilfælde af, at der opstår uenigheder blandt de efterladte om kattenes skæbne. Aftalerne skal være skriftlige, formoder jeg. Skal de være officielle på nogen måder?
Jeg har et skrevet dokument, der ligger med alle mine andre vigtige papirer (dåbsattest, vielsesattest osv.) og aftale med Anne om vi tager os af hinandens katte, når en af os dør. Men jeg tror det skal igennem en advokat, hvis det skal være juridisk gældende.
Jeg har også haft mine ønsker skrevet ned, det ligger på min computer og når jeg opdatere i det, sender jeg det til mine nærmeste pårørende. Men som Luise nævner, skal det gennem en advokat e.l. hvis det skal være juridisk gældende.
Hvis jeg pludselig skulle falde død om, regner jeg med min eks (Katjas far) vil vidre formidle dem…
Hans nummer står som nr. 2 nr ved begge katte…
Hvor står han som nr 2 tlf??
Katteregister, tænker jeg
Jeg har sendt mine forældre en mail med kontaktoplysninger på 2-3 af mine veninder, som jeg tænker vil kende og kan vurdere de katte vi nu har på tidspunketet, hvis noget skulle ske med både Casper og jeg, og har bedt dem kontakte dem i givet fald.
I katteregisteret
Jeg har været i gang med at oprette testamente, hvor jeg har spurgt advokaten, hvordan man sikrer kattene, hvis man nu ikke vl have dem til at ende på internat. Hun undersøgte det faktisk og fandt kun frem til, at man kunne lave et dyretestamente, hvor de så ville ende på internat.
Hendes bedste bud er at lave et dokument, som fx kan ligge i Min sidste vilje - eller blandt andre vigtige papirer som fx @_dk_sugieh. Det skal ikke tinglyses, men eventuelle arvinger skal anerkende det. Hvilket de vel også vil i de fleste tilfælde?
Jeg ønsker, at Asani skal aflives, hvis vi skulle komme dertil, og vi overvejede derfor at skrive ind i dokumentet, at der skulle afsættes et beløb til en bestemt person, der skulle tage sig af det. Men hvad nu, hvis den person ikke længere lever eller er rejst til Langtbortistan eller er dement, eller hvad man nu kan forestille sig? Så vi blev enige om, det ikke gav mening.
Det vil sige - jeg laver et dokument og lægger i Min sidste vilje. Sammen med alt muligt andet, jeg gerne vil have.
Jeg har skrevet min ønsker for mine katte ned og nogle forskellige oplysninger om dem.
Så har jeg skrevet kontaktoplysninger på flere af mine katteveninder så min forældre ikke skal finde frem til det.
Mine forældre har det på mail.
Minder mig om at jeg skal have den opdateret…
Det har jeg tænkt meget over
Men man ved ikke hvad dagen bringer
Så anskaffer jeg mig en ny eller flere nye katte
Og det er racekat
Har jeg tænkt mig og spørge sælger om de vil over tage katten selvfølgelig er der penge med i halen
Og så regner jeg med sælger tager den bedste beslutning om katten skal aflives eller formidles vidre til en der giver den flere gode år
Jeg har tænkt avlet af katten vil gøre det bedste for katten for en sælger af katten
Lever med en stor katte hjerte
Det er altid en rigtig god ide at snakke med opdrætteren om det. Og en god opdrætter vil altid tage katten tilbage, hjælpe med at finde et nyt hjem eller tage den hårde beslutning hvis det er det bedste for katten.
Et kattetestamente kan aldrig være et statisk dokument ligesom et “rigtigt” testamente. Det kan udfærdiges på et bestemt tidspunkt for de katte, man ejer på det tidspunkt, men i næste måned kan man have fået flere/færre og/eller helbredssituationen for en bestemt kat har ændret sig, sådan at den ikke kan/bør omplaceres.
Derfor kan man lave et dokument i stil med, at mange også laver en indbofortegnelse (hvem skal arve hvilke møbler/billeder etc.), som fungerer som bilag til testamentet og opbevares et sikkert sted. Så kan det opdateres, hver gang der sker relevante ændringer i katteholdet - eller i forhold til den/de personer, man ønsker skal overtage katten.
Og herudover kan man afsætte et beløb i testamentet, der skal dække udgifterne i forbindelse med omplacering/evt. aflivning af kattene.
Vil det ikke altid blive taget af boet alligevel?
Men det er netop det, du skriver, min advokat også har rådet mig til - sammen med et indbotestamente
Nej, det vil det ikke. Så snart du er død, tilhører din formue dine arvinger eller staten (hvis du ikke har livsarvinger eller har lavet testamente). Det er også almindeligt, at folk sætter et beløb af til f.eks. vedligeholdelse af gravsted eller til at holde en fest efter begravelsen.
Stort set det eneste, der normalt betales af boet uden at det fremgår af f.eks. testamente, er direkte begravelsesudgifter.
Komsammen efter begravelsen samt gravplads og evt. gravsten, betales også af boet.