Katteurt

Nu har jeg ingen erfaring med katteurt på forhånd, bortset fra noget jeg har set på animal planet. Der siger de at der ikke er noget skidt ved katteurt. Så jeg har købt lidt til min kat, for at se om det var noget han gider.
Han begyndte lystigt at rulle sig i det, så det var lykken :slight_smile:

MEN jeg skriver så om det i en blog på et andet forum. En bruger skriver denne kommentar til bloggen: “Det er faktisk ret synd for katten :frowning: grunden til de går så meget amok over det er at det minder om de hormoner katte udsender når de er i brunst. Men det ser underholdene ud”
Så begynder jeg selvfølgelig at undre mig. Er det synd for katten?
Min kat er en hankat, og er neutraliseret. Han er et år gammel

Mine hankatte elskede det også engang jeg fik noget… de rullede sig i det - de var begge kastrerede… jeg tænkte da aldrig på at det skulle være synd for dem…

Snipper lige fra et tidligere svar…

[QUOTE=FinnFrode;558553]Ja, virkningen kan godt virke lidt voldsom, men heldigvis damper det af i løbet af et kvarters tid. :høhø:
[…]
Hvis vi lige skal gå i det botaniske hjørne, så findes der flere forskellige planter, som virker sådan:
[ul]
[li]Almindelig Katteurt (Nepeta catarica) - engelsk: Catnip, Catswort, Catmint
[/li][li]Læge-Baldrian (Valeriana officinalis) - engelsk: Garden Valerian, Cat Thyme
[/li][li]samt en japansk plante af Kiwi-slægten: Actinidia polygama - engelsk Silver Vine, Cat Powder
[/li][/ul]
Mig bekendt er der ingen skadelige langtidsvirkninger af disse planter, og det ser heller ikke ud til, at katte udvikler afhængighed på samme måde, som mennesker gør. Heldigvis da. :)[/QUOTE]

Og så fandt jeg lige et par andre gamle tråde: Catmint og Baldrian :smiley:

Så fortsæt du roligt med at give “Mis” katteurt eller baldrian… :slight_smile:

3 af mine katte elsker deres katteurt ude i haven.
Den sidste kunne ikke være mere ligeglad…

Herhjemme kalder vi det katte-narko…

Jeg synes, det er helt i orden at give sine katte katteurt. Mine reagerer ikke så meget på det, men nyder dog at spise det. Valerian rod går de dog helt agurk over. Drak en dag en kop te med det i, og de var lige ved at kamme helt over, fordi de ville have tebrevet.

Tja min tidligere kat Sophie kunne ikke være mindre ligeglad med det, til gengæld så gik hun total amok over oliven og rullede rundt på samme måde som andre gør af catnip :høhø:

Jeg har også hørt om historier med katte, der reagerer på et eller andet mad, så de bliver helt vilde i varmen. Kendte en kat, der blev helt skør, når der blev kogt selleri :slight_smile:

Jeg har læst, at ikke alle katte reagerer på baldrian og catnip, da det er genetisk betinget. Ingen af mine reagerer på det - heller ikke huskattene!

Min første huskat (hankastrat) blev helt høj af catnip, men min fertile hunkat var revnende ligeglad. Jeg har også haft en hunkat, der urinmarkerede på al catniplegetøj - vi havde derfor i en længere periode ikke catnip i huset;) Vores nuværende flok er meget splittet - nogle elsker det, andre ignorerer det.
Om interessen for catnip er genetisk, skal jeg ikke kunne sige - men jeg tror, det delvist er kønsbestemt, da catnip minder meget om den duft, hunkatte udsender, når de er på vej i løbetid…

Jeg har oplevet, at katte, der ikke reagerer på Catnip ofte reagerer på Baldrian og omvendt. Ikke alle mine reagerer på begge dele.

Nanoq er særlingen:-) Han reagerer på citrus og pebermynte!

Hvilket jeg i sin tid opdagede, da han var killing og bed i ledninger… LOL

[QUOTE=lenschow;580722]Jeg har oplevet, at katte, der ikke reagerer på Catnip ofte reagerer på Baldrian og omvendt. Ikke alle mine reagerer på begge dele.

Nanoq er særlingen:-) Han reagerer på citrus og pebermynte!

Hvilket jeg i sin tid opdagede, da han var killing og bed i ledninger… LOL[/QUOTE]

Jeg har sådan en fodspray der kan berolige trætte fødder… Den lugter af pebermynte, og har jeg brugt den har jeg en savlede Whiskey på slæp, der slikker og savler på mine fødder!
Og tandpaste-ånde er også et hit!

Giv Dusty en tallerken med revne gulerødder og han går agurk. Ruuuller rundt i gulerødderne og får tallerknens indhold til at fylde 2 m2

[QUOTE=Lone;581478]Jeg har sådan en fodspray der kan berolige trætte fødder… Den lugter af pebermynte, og har jeg brugt den har jeg en savlede Whiskey på slæp, der slikker og savler på mine fødder!
Og tandpaste-ånde er også et hit![/QUOTE]
Min mors kat står HELT oppe i hovedet på folk der børster tænder xD
Min stedfar tygger nikotin tyggegummi, så hvis katten kunne, var hun kravlet ind i munden på ham xD

Min er pænt glad for baldrian, hvis han fx har noget legetøj han ikke synes er specielt interessant, jamen så kommer jeg lige et par dråber baldrian på…og så er interessen vagt. Har også brugt baldrian til fx hans eget tæppe, hans kurv, kradsetønde mm. Og han holder sig altså til de ting når der er baldrian på.

Mener ikke vi har prøvet katteurt bevidst…måske har der været noget i en bold eller andet.