Hvad er den optimale sofa, når man har katte, som fælder af h* til, og har forholdsvis lyse hår??
Jeg kan fortæller jer min erfaring… En mørkegrå stof sofa med løse puder er IKKE et hit! - Det er helt sikkert!
Men hvad virker så?
Vi kigger lidt på lædersofaer, i en lysbrun nuance, men er bare bange for at den vil se frygtelig ud efter kort tid. Selvom ingen af kattene kradser i møblerne…
Jeg kunne forestille mig at en lædersofa af god kvalitet er det bedste. Den kan man jo give en omgang læderfedt til de værste ridser, og så bliver læder altså i det hele taget slidt pænere end stof.
Jeg har selv en sort stofsofa, hvor stoffet er meget groft, og sådan en vil jeg bestemt ikke anbefale. For det første indbyder den til krads, og for det andet suger den lange hvider perserhår til sig. Den er dog nem nok at støvsuge, men det skal gøres hver dag, hvis den skal se nogenlunde ud
Læder eller mikrofiber med aftageligt betræk er klart det bedste. Der har været et par tråde om der herinde og på FB for nylig, og det er klart de to ting der bliver anbefalet
lædersofa vil jeg mene er No go, vores lædersofaer er 1½ år og de har allerede adskillige mærker efter katteklør. derimod har vi haft mikrofiber sofar som selv efter flere år stadig har været uden synderlige kattemærker
Jeg tror altså det kommer meget an på kvaliteten af læderet, for mine forældre har altid haft lædersofaer, det sidste sæt de havde nåede at holde i 20 år, og de var altså ikke særlig ridsede. Det kommer nok også an på om det er blankt læder eller noget der er mere råt i det
Enig, mine bedsteforældres lædersofaer var også 25+ år gamle, da min farmor flyttede i beskyttet bolig, og de så stadig rigtig fine ud, selvom de har har 1-2 katte i al den tid de har haft sofaerne
Jeg har en lænestol og skammel i god læderkvalitet, og de er mærkede af kattene.
Det bedste råd må være:
Køb noget du kan skifte ud med god samvittighed, hvis det bliver grimt med tiden.
Der er ikke noget læder, der kan stå for kattekløer, så det kommer alene an på kattenes voldsomhed i møblerne.
Vi har haft den her i 6 år nu. Der er vitterlig ingen skrammer på den.
Samtidig købte vi en meget dyrere stol i bedre læderkvalitet. Den er totalt forkradset. Ikke at det ser slemt ud - men det er meget værre end den billige. Jeg havde jo gættet på at det ville gå være omvendt, men… tjah…
En katteVENLIG sofa ville her i huset være groft møbelstof, som mine katte ville elske at kravle og kradse i!
Jeg har senest valgt at udskifte min i øvrigt meget taknemmelige microfibersofa med en lædersofa, og har en god oplevelse ved dette indtil videre. Kattenes kløer kan jo nippes, så de ikke er sylespidse, og mine katte har i øvrigt ikke lyst til at ligge på læderet (så der er tæpper og/eller en katteseng, når vi ikke er hjemme). En lædersofa skal i øvrigt plejes for at modstå slid, men den er godt nok noget nemmere at holde ren end vores gamle microfibersofa, der til sidst var slidt op på siddehynderne.
Ann R - ikke at der er noget i vejen med din Ikea-sofa, men det er næppe læder. Langt nærmere en form for nappa eller vinyl, som kan have nogle fortræffelige egenskaber, og det kan din sofa jo være et bevis for.
Bamse - Det er også de der springture over møblerne som jeg lider under, samt at mine sofaer er i kradsevenlig uld. :S
[QUOTE=Miau;882085]Ann R - ikke at der er noget i vejen med din Ikea-sofa, men det er næppe læder. Langt nærmere en form for nappa eller vinyl, som kan have nogle fortræffelige egenskaber, og det kan din sofa jo være et bevis for.
[/QUOTE]
Næh, det er faktisk okselæder, men beklædt med en slidstærk overflade. Ifølge varedeklarationen
[QUOTE=Ann R;882079]Vi har haft den her i 6 år nu. Der er vitterlig ingen skrammer på den.
Samtidig købte vi en meget dyrere stol i bedre læderkvalitet. Den er totalt forkradset. Ikke at det ser slemt ud - men det er meget værre end den billige. Jeg havde jo gættet på at det ville gå være omvendt, men… tjah… [/QUOTE]
Der er den sofaen jeg syns er så fin!! Har ikke glemt den fra en annen gang du viste den
Jeg har fake-skinnsofa ( Sky), og den er 10 år nå. Så klart kan man se den ikke er ny lenger,men likevel er den super.
Man skal studere den helt nærme før man ser merker i den.
Det er en 2 + 3 seter, stor stor modell, sort, og i slik deilig kvalitet,så den er myk og god.
Kan ikke tenke meg å brukssofa som ikke er myk.
Så har vi en lenestol i ekte skinn, som også faktisk er i god kvalitet og lite merker.
En vakker dag må møblene byttes ut,men jeg håper gjerne dem holder 10 år til.
Når den tid kommer,så blir det noe nytt i skinn, ekte eller fake.
Jeg vil aldri aldri aldri ha noe annet. Ikke bare pga kattene,men skinnmøbler er så mye enklere å rengjøre med en vaskeklut i lunket vann.