Kattevenlige altankasse planter?

Ja nu fandt jeg ENDELIG nogle altankasser :thumbup:
så nu går jagten ind på noget at fylde i dem - og der håber jeg nok lidt at I vil hjælpe mig med idéer :ups:
Mange af jer er jo totalt kreative og gode til den slags :smiley:

min altan er sydøst-vendt, og der er 2*100cm altankasser der skal fyldes med et eller andet flot/praktisk.

Jeg er helt tabt bag en vogn på, hvad hulen jeg skal plante - men en ting er sikkert: de må ikke være giftige overhovedet for kattene… Yasha har haft en forgiftning og han ELSKER at gå og gnave lidt i planterne - uanset farve og type faktisk - så vil helst undgå endnu en forgiftning :slight_smile:

overvejede at plante kattegræs i den ende af en af kasserne faktisk - men hva hulen finder man ellers på :?

vil sætte STOR pris på gode idéer til planter og blomster som kan stå på en sydøst vendt altan. Prisen er i og for sig ikke et spørgsmål, for mine forældre har for det første MANGE planter, hvor jeg kunne få lidt igennem deres skov og have (men de ved jo ikke hvilke kattene kan tåle og kan derfor ikke bare lige råde mig) og min mor har “inviteret” mig på en planteskole-tur, hvor de efterhånden har konto ude :tihi: :thumbup:

så længe de ikke skal “nippes” eller vaskes med silke hver 2. dag, så har jeg efterhånden grønne fingre til lidt af hvert.
altanen er en “lukket” beton boks med tag osv. og så ellers åbent ud mod solopgangen (og skygge fra omkring middagstid…)
har et ret stort træ lige uden for altanen, så østenvinden er jeg helt forskånet for (det er kun hvis vinden er lige i sydøst jeg har “vind” på altanen) :thumbup:

Hende her har en liste over planter der skulle være kattesikre: Kattevenlige planter
Så er det vel bare at google hvilke der kan leve i altankassen eller spørg på plantecentret. De må vide den slags.

Spanske margueritter er ret fine og ganske kattevenlige - de fås i mange farver og er ret billige for tiden. De skal godt nok nibbes lidt hvis de skal blive ved med at blomstre, men det er der mange altankasseplanter der skal.

Pelargonie (alle varianter), petunia og fuchsia er kattevenlige og kan plantes i altankasser.

Kløver fås i både hvide blomster/grønne blade og lyserøde blomster/lilla blade - rigtig køn og 100% spiselig :slight_smile:

tak for de gode forslag :smiley:

må lige google dem og måske gå en tur i plantorama og kigge med fingrene for at få en fornemmelse af dem alle :slight_smile:

Hvad med nogle forskellige græsarter, der kan mange af dem spises og der findes mange flotte.

Og det MÅ jeg ud og se om ikke jeg kan finde et sted :smiley: Hvor hyggeligt ku det ikke være med kløver - ikke lige det jeg selv nogensinde var kommet på at proppe i en altankasse, men hvor er det egentlig en god idé :smiley:

Jo men hvilke :?
jeg er jo helt på 0 når til kommer til at kende de forskellige :ups:

Jeg vil rigtig gerne gøre altanen dejlig “kattevenlige” med div. planter som de gerne må gå og gnaske lidt i, og skal ud efter en stor potte også, som jeg faktisk tænkte kunne være lidt sjov med div græs i - men hvilke græsser er “pæne” sådan at gå at kigge på :ups:

Undskyld det skal skæres helt ud i pap, men jeg er virkelig analfabet når kommer til at vælge planter :ups:

Ender med at tage Tina under armen igen og køre ned til BilligBlomst igen :tihi: :ups:

De er rigtig kønne og jeg er sikker på, at en hvilken som helst planteskole har dem (standardpris er 29,95 pr. stk.). Mht. græsser så havde “min” planteskole sidste år noget, de kaldte kattegræs (også omkring 30 kr./stk.) og den smagte dejligt, tak :slight_smile: Og var da ganske køn at se på - ikke særligt speciel, men grøn og “flagrende” :slight_smile:

Du siger bare til hvis det kommer dertil. Kan godt nok ikke klemme en eneste blomst mere ind på altanen, men der kunne da nok godt blive plads til et par nye inde i lejligheden :høhø:

Katteurt? :slem: :slem:
Men så har du måske alligevel ingen altankasse ret hurtigt… :wink:

Fedt :slight_smile: så må jeg tage min mor i hånden ud på planteskolen en gang og kigge :smiley:

ender sikker med at komme til at gå op i den sk*de altan inden de næste par somre er ovre :tihi:
Er SÅ glad for endelig at have fået en altan, hvor jeg kan få lidt “grønt” at kigge på :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;852525]Katteurt? :slem: :slem:
Men så har du måske alligevel ingen altankasse ret hurtigt… ;)[/QUOTE]
Har overvejet den i en lav/lang potte af en slags faktisk :? bare for at gøre kattene glade :tihi:
(og lav/lang for at de ikke vælter den for nemt :tihi: )

Hvad med diverse krydderurter? Salvie, estragon, timian, rosmarin osv. :slight_smile: Også persille og koriander er muligheder

hmm skal klart overvejes :slight_smile:
Selvom jeg godt kender mine egne evner til at holde krydderurter i live inde i lejligheden :tihi:

[QUOTE=PiaB;852561]hmm skal klart overvejes :slight_smile:
Selvom jeg godt kender mine egne evner til at holde krydderurter i live inde i lejligheden :tihi:[/QUOTE]

Det er nemmere udenfor med de fleste af dem, det synes jeg i hvert fald :slight_smile:

Til altankasser skal planterne helst ikke være ret høje, for så knækker de i blæsten. På denne tid plejer supermarkederne at få gode tilbud på petunia. Køb mange, plant dem tæt - og nip de visne blomster af, efterhånden som de visner. Så bliver der ved med at komme nye hele sommeren. :slight_smile:

Uha jeg følger denne tråd med spænding. Om en måneds tid har jeg selv godt 12 m altankasse der skal sættes igang, så jeg suger lige til mig her også :smiley:

Hvordan er det egentligt med geranier :?

uanset er jeg nu igen ude og lede efter altankasser - for de var jo selvfølgelig udsolgt, men ikke pillet af siden:dokdok: :thumbdown: :frowning:

ender med at jeg må starte med krukker i år og så købe nogle altankasser, når den nye altan er klar til foråret og forhåbentligt er det en altan med lidt “smallere” mur, så man ikke behøver sådan nogle dybe holdere… for det gør det helt klart sværere at finde nogle gode altankasser, som min altan er nu.