Kattevenligt julepynt?

Ja lige om lidt er det jo alligevel for sent, men der er jo altid næste år, hvor man kan pynte op til jul. Men så var det, at det slog mig, at med to skøre siatalere i huset, så er det måske ikke lige glaskuglerne, jeg skal investere mest i. Såååehh… hvilken slags julepynt kan overleve hjemme hos jer? Helst hvor kattene også overlever!

mvh. tina

Du kan godt få plastikkugler, der til forveksling ligner dem af glas.

For mange år siden lavede jeg noget hængepynt ved

1. at klippe runde skiver af tyndt klart plastik (brugte kopper og glas som skabelon)
  2. lave fine papirklip med forskellige mønstre i forskellige farver silkepapir
  3. lægge to papirklip oven på hinanden på et stykke helt klart, ikke for tyndt plastik (måske plastikcharteque)
  4. kliste et andet stykke plastik ovenpå (kun i kanten) - du kan evt. drysse lidt guld- eller sølvglimmer på limen
  5. Sy til sidst en guld- eller sølvtråd i som hank.

De drejer rundt pga. varmen fra lysene og har nu tre farver, hvor papirklippene overlapper hinanden, da f.eks. rødt på blåt giver lilla, rødt og gult = orange osv.

Vi har gennem årene skiftet stort set alle glaskugler ud med plastickugler. Man kan altså sagtens få nogen der er mindst lisså flotte som dem af glas :slight_smile:

De enkelte vi har endnu der er af glas bliver altid hængt så højt at kattene ikke kan rage dem ned :slight_smile: (at de så sidste år væltede træet et par gange og smadrede et par af dem er en anden ting. I år har jeg bestemt mig for at sætte en snor i toppen og op til loftet så træet ikke KAN vælte. Ja, det kommer nok til at se lidt tosset ud, men hellere det end at skulle rejse juletræet op en gang i timen :wink:

Vi har gennem årene skiftet stort set alle glaskugler ud med plastickugler. Man kan altså sagtens få nogen der er mindst lisså flotte som dem af glas :slight_smile:

De enkelte vi har endnu der er af glas bliver altid hængt så højt at kattene ikke kan rage dem ned :slight_smile: (at de så sidste år væltede træet et par gange og smadrede et par af dem er en anden ting. I år har jeg bestemt mig for at sætte en snor i toppen og op til loftet så træet ikke KAN vælte. Ja, det kommer nok til at se lidt tosset ud, men hellere det end at skulle rejse juletræet op en gang i timen :wink:

Overleve og overleve :lol: Vi får se, når julen er ovre. Hidtil har jeg reddet det, Tullen har splittet ad - men om det bliver ved at gå godt, det vil tiden vise… :wink:
Vi har små hjerter og æbler i guld og rød - de er i noget plastmateriale, men de er lakeret, så de faktisk er ret søde. Så har vi en masse små bitte gavepakket i blankt papir i rød, guld og sølv. Og jeg har nogel mini hjerter og kræmmerhuse i udstandset “guld” metal. Den slags. Jeg har glaspynt, men det har ikke været fremme i mange år. Jeg overvejer at hænge det smukkeste af glaspynten på på selve juleaften og tage det af, når vi går i seng. Nu får vi se om jeg gider - vores gæst er blevet syg og ligger på hospitalet, så vi bliver “kun” os selv. Så, jeg tager det ret afslappet :wink:

Tjaaah… plastic, papir/glanspapir (gode gamle klassikere som et flettet hjerte og foldede stjerner fx), stof eller ting der er strikket/hæklet, ting i naturmaterialer (sidste år havde jeg en meget meget smuk guirlande med paradisæbler, fx), ting i uld (filtede, valkede). :slight_smile: :slight_smile:

Lige mht. julepynt skulle man ikke tro, jeg havde en aktiv race, for de holder faktisk poterne fra det, så jeg kunne godt have haft noget, der kan gå i stykker :slight_smile: Jeg har året rundt små glaskugler liggende på et fad sammen med bloklys - de har ligget der “altid”, så de er ikke interessante mere og ellers har jeg sølvsprayede kogler liggende i et fad sammen med røde hjerter af træ og store glaskugler liggende i et andet fad, en sølvguirlande hængende over gardinstængerne (nøøøøj, den er fin - nå, den kommer ikke ned, så går jeg bare igen) og så det eneste, der har været bare en smule interessant: Lysekronen over spisebordet ser sådan ud (lettere at vise end forklare, for jeg kan bl.a. ikke huske, hvad “tassels” hedder på dansk)

Det har da fået et par dask af Ana, men hendes bolde er stadig laaaangt sjovere :wink:

Mine er ikke interesserede i julepynten, så her kan jeg sagtes have glaspynt på juletræet. Isis er dog ret glad for en lille engel af stof og plastik med garnhår, som står i vinduet, og en hjemmestrikket nissepige med garnhår. De bliver hevet på gulvet og hærget en gang imellem. Jeg tror det er garnet der har interesse. Men udover det, så kan jeg sagtens have julepynten i fred. Det var noget helt andet da jeg havde killinger :tihi:

Kæresten har nogle julekugler af pap, som faktisk har vist sig at være velegnede med kat.

Belært af erfaring har vi slet ingen glasting på træet. Kvickly har i år haft nogle små søde filtnisser og engle som jeg har købt, og så ellers pap, papir og metal.
Mvh Mette

Kvaster :slight_smile:

Du er så klog :thumbup:

Heheh det var da jeg så billedet. Ellers er jeg heller ikke sikker på jeg ville kunne ha’ sagt det. Jeg VED godt hvad tassels er på engelsk… men … det danske ord? Men billedet sagde KLIK :slight_smile:

Plastik, metal og stof:

Vi har også skiftet alle glaskugler til plastikkugler for nogle år siden. Glaskuglerne er lige så pæne og vi købte dem i IKEA.

på vores juletræ hænger der vist kun plastik-kugler og er der nogle i glas hænger de højt, samtiddig er alt vores julepynt ret godt kattesikret, udover kugler osv har vi en masse julepynt i “guld”
det eneste kattene og der er det mest trixie som har interesse i pynten er den guldguirlande som hænger rundt om træet.
vi havde faktisk regnet med at det ville være gaia som vi skulle holde øje med, men sådan er det så ikke.

Gizzemissen, waaaauw et flot træ! Jeg må indrømme, at jeg ikke helt troede, at et juletræ kunne se rigtigt ud uden glaskugler, men det der er dæleme flot!!

Tusind tak for input fra jer alle. Jeg regner med, at jeg skal købe julepynt i morgen (hvor det skulle været ret billigt), så nu er der da noget at gå efter.

Hvordan har jeres katte det i øvrigt med det dersens sølv-flitter-noget, som man hænger på træet i klaser? Umiddelbart synes jeg ikke, at det ser særlig katte-sundt ud? Bruger I det, eller er der alternativer? Eller gør I bare som Gizzemissen og hænger så meget på, at der alligevel ikke er plads? :slight_smile:

mvh. tina

Jeg bryder mig ikke om lametta for mine katte ville garanteret spise det og der er jo ingen garanti for at det kommer sikkert hele vejen igennem systemet. Jeg har haft nogle perleguirlander på træet (en lang perleguirlande klippet i ca. 20 cm stykker der blev hængt over grenene) men det fik aldrig lov at hænge, så de har ikke været på siden 2009. Mit alternativ er ret amerikansk - det er nemlig store sløjfer bundet af bånd med ståltråd så de kan formes.

Og for øvrigt…mange tak for rosen af mit træ :ups:

EDIT: Fandt lige et par nærbilleder fra sidste år så du kan se lidt af pynten tættere på. Alle kugler på mit træ er plastkugler fra IKEA og ellers er det nedsatte fund gjort rundt omkring i supermarkederne gennem årene.

Plastkugler fra ikea - tjek!
Jeg synes, sløjferne er rigtig flotte - dem tror jeg også, at jeg vil lave nogle af :slight_smile:

mvh. tina

og du kan nå det endnu - alt juleri i kvikly er sat ned - meget - det gør de hver år- og der er altd fine plastkugler, og små metal guld kræmmerhuse etc jeg har købt de sidste to år