Kender I Virbac Vet Aquadent?

Jeg har lige været ved dyrelægen, og han anbefalede Virbac Vet Aquadent i forbindelse med tandsten og rødt tandkød? Kender I Virbac Vet Aquadent?? Hvad er jeres erfaring? :?

Er det det der mundskylle noget til katte?

Jeg fik det tilbudt til Eddie, men råfodringen har betydet, at vi hverken fik brug for det eller tandbørsten.

Jeg er meget skeptisk ifht til at hælde sådan noget i deres drikkevand… I forvejen er det vigtigt for mig, at mine katte drikker og får væske nok, så det takkede jeg nej til den gang jeg fik det tilbudt

Men jeg har ikke afprøvet det

MVH

Der har været drøftet det produkt andre steder, så jeg kan kun gentage mig selv:

Ikke om jeg ville gi’ mine katte sådan noget…det indeholder for det første Xylitol, hvilket er et kemisk fremstillet sukkeralkohol, altså et kunstigt sødestof.
Hvorfor dog gi’ kattene det.

Og så indeholder det Klorhexidin…nu ved jeg ikke i hvor store mængder, men hvis man læser specifikationer for Klorhexidin til mundskyl står der: bemærk, væsken må ikke synkes. …og så giver man det alså ikke til katte i deres drikkevand

ja,min dyrelæge sagde det var meget effektivt

Klart nok…han tjerner jo på at handle med det ;-))))))

Jeg skulle også bruge det til mine da de har rødt tandkød, især den ene. Og hun bliver for tyk af dental.

Jeg købte 3 flasker, men kort efter stoppede jeg med at bruge det - Det virkede ikke og brød mig ikke om at give dem det. Så ligger jeg inde med 2½ flaske her hjemme. Typisk.

Så nu er de på dental igen med pænt tandkød, men desværre nok lidt for store hofter på den ene…:slight_smile:

Princippet i det er godt - men det kræver, at du får din kat til at drikke vandet :smiley:

Mine ville hellere dø af tørst og det er ifølge Jens Ruhnau ikke en ualmindelig reaktion fra katte. Hunde er lettere at overtale.

Et alternativ er at komme noget klorhexidin på en vatrundel eller lign. og forsigtigt duppe/gnubbe på tandkødet… :slight_smile:

Aldrig-aldrig-aldrig om jeg ville tvinge mine katte til at drikke klorhexidin. Jeg synes rent ud sagt, at det er noget svineri at forslå til dyreejere, der bare vil deres dyr det bedste. Så hellere børste/duppe med lidt klorhexidin, som Eife nævner. Jeg kan også anbefale en vatpind, hvis katten kan lade være med at bide i den. Bare på ydersiden af tænderne ville være en kæmpe hjælp. Du bruger menneske-klorhexidin til mundskyl og fortynder det 50/50 med vand, dypper vatpinden deri og så ‘børster’ langs tandkødsrenden på ydersiden (tandkødet på indersiden er som oftest OK, fordi katten selv bruger sin ru tunge herpå).

Jeg ville hellere lære mine katte at spise råt. :slight_smile:

Iflg min dyrlæge er det den bedste behandling mod rødt tandkød - han kan bare ikke fortælle hvorfor :tihi:

Jeg har også 1½ flaske til at stå - aldrigom jeg vil bruge det igen… Mine nægtede simpelthen at drikke når de fik det… :S Dyrlægen sagde godt nok også til mig at de nok ville reagere sådan, men at de nok skulle vænne sig til det… Men nej…! :wink:

TUSIND TAK for alle jeres svar. I beskriver meget godt den følelse jeg havde da han sagde jeg skulle komme mundskyl i hendes drikkevand. Godt han ik fik mig narret helt til at købe det… :slight_smile: Jeg tror jeg vil prøve at komme klorhexidin på tandkødet og når der er plads i fryseren vil jeg se om jeg kan anskaffe noget råfoder… Nogle der har gode råd om hvor jeg kan købe sådan noget? Og er det nok at give det et par gange om ugen?

MissSilke - Prøv at søge på råt, råfodring eller barf her i forummet, der er rigtig mange gode tråde om emnet.

Du kan både købe barf som er råfoder til katte eller du kan købe alm, råt kød og give dem det.
Jeg forsøger at give mine hver anden dag, når de har fået deres tørkost om aftenen (som jo skal skæres ned når de også får råt) så får de en kylle (daggammel kylling, hel), en kyllingehals, råt hjerte eller andet råt kød som så fungerer som tandbørste :slight_smile: