Killing der ændrer adfærd

Vores ca. 16 uger gamle killing har ændret adfærd de sidste par dage, så jeg vil gerne høre, om nogle af jer har set det her før eller har en ide om hvad der kan ske.

Killingen har været ret tryg fra dag 1 af og har været helt tryg de sidste uger. Den er normalt meget kælen og nysgerrig i forhold til hvad vi laver. Den får RIGTIG meget opmærksomhed, da den normalt ikke er alene mere end max 6 timer i døgnet. Vi leger meget med den og har været meget opsøgende med nus, hvilket den har virket tilfreds med (spinder, sover på vores maver osv).

Vi har tilvænnet den til en ny tørkost, hvilket fungerer fint (den kaster ikke op eller noget), og det var vi færdige med for 2 dage siden, hvor den her adfærdsændring startede. Om de to ting hænger sammen ved jeg ikke.

Det der har ændret sig er, at katten virker nærmest lidt fornærmet. Den er stadig nysgerrig efter hvad vi laver og vil gerne lege, men ud over 5 min her og der er den ikke interesseret i at blive nusset, holdt osv. Den ligger stadig i sofaen i nærheden af os nogle gange, men ikke på os og ikke helt op ad os som før.

Nogen tanker?

Tina

jeg tror det er helt almindelig adfærd… overhovedet ikke relateret til kosten… killinger bliver jo mere og mere selvstændige med alderen…mine på 5 måneder søger heller ikke mig så meget mere, som de gjorde for 1 måned siden…ikke at de ikke stadig er kærlige og nussesyge…men det er stilnet af den sidste måned…de leger meget mere selvstændigt…og søger fortrinsvis min tryghed om natten, hvor vi selvfølgelig sover sammen

Det er meget normalt, at killinger, der flytter hjem, kan blive meget “klistrende”. Denne adfærd ændrer sig, når katten falder til i det nye hjem.

Jeg tror mest I skal indstille jer på, at den adfærd hun har nu, er hendes “rigtige” adfærd.

Enig med de andre - det lyder som om, at jeres killing nu er faldet rigtig til og er helt tryg ved hjemmet, så den ikke har brug for at søge tryghed hos jer i samme grad som i starten.

Derudover er killinger jo meget nysgerrige og har ikke altid lige så meget tid til at nusse, som vi gerne vil have - der nok lidt igen når killingen bliver ældre.

Tak for svarene alle tre. Det er betryggende at vores killing opfører sig som den skal, men savner nu at have den liggende og snork sove på maven hi hi

Det forstår jeg godt - det er nemlig rigtig hyggeligt.
Men hvordan er forældrene i sind? Oftest falder æblet jo ikke langt fra stammen :slight_smile:

Vi ved desværre ikke noget om forældrene. Killingen er fundet sammen med en søster på et sommerferiekolloni og passet af en nabo. Hun afleverede den på et internat da den var ca. 13 uger og vi fik den derfra dagen efter :slight_smile:

Hun er vel ikke blå med store øjne, en hvid trekantet blis op over næsen og panden, og har en skæv kæbe? :?

[quote=Vivi_Fletcher;473774]Det forstår jeg godt - det er nemlig rigtig hyggeligt.
Men hvordan er forældrene i sind? Oftest falder æblet jo ikke langt fra stammen :-)[/quote]

så er jeg evig taknemmelig for at mine killinger har farmissens sind…for de ligner slet IKKE deres mor i sind… gæster skal jo nærmest skrabe dem af skødet …håber og tror på at god prægning kan gøre noget positivt

hehe jo noget i den stil, omend den ikke har en blå kæbe. Er det dig Sheer, som fandt den og søster og afleverede dem i Glostrup? (ved min kæreste har snakket med dig, hvis det er)

Nej, det var ikke mig. Men hun er herinde. Finder lige historien til dig, så - øjeblik…

Her: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=22370&highlight=fuldst�ndigt+forelsket

Men det lader til at du kender historien allerede, kan jeg se. :slight_smile:

Er hun blevet kastreret? For hvis hun er i løb (nogle katte går meget tidligt i løb) kan hun godt opfører sig lidt rebelskt.

Tusind tak. Er interessant at læse sådan en historie når man nu har katten :slight_smile:

Jeg har lagt et par nye billeder derinde.

Med den baggrund ville jeg ikke forvente en speciel kælen kat. Men det afhænger naturligvis af, hvad man forventer og har prøvet før.

Er sindet en vigtig del, vil jeg altid anbefale enten en voksen huskat, hvor man kan vurdere sindet - eller en racekat, hvor man kan sige noget generelt om deres sind.

Er hun alenekat?

Hun er alenekat ja.
Hun er sådan set kælen nok, det er bare aftaget lidt de sidste dage. Hun søger os stadig og vil gerne aes lidt ad gangen. Så jeg er nu ikke bekymret for at hun bliver sådan HELT enspænder. Var bare bekymret for, om der var noget andet galt.

Mon ikke hun ender med at blive meget sød og kærlig :slight_smile:

Men jeg synes nu alligevel I skal overveje at få en legekammerat til hende - en killing har brug for vilde fangelege.