Killing....har fået en byld

Hej Forum.
Jeg har mig en lille hun killing (ikke så lille mere) på knap 20-21 uger som har fået sig en byld (tror jeg det er). Opdagede den for 2 dage siden og den virkede ikke til at irritere hende eller gøre ondt, selv da jeg rørte hende på den. Imorges opdagede jeg så at hun har kradset/slikket på den/området omkring den for hun var helt bar for pels omkring den. Erko må den ha irriteret hende. Den væsker og ser om som om der er gået hul på den. Jeg har også kunne presse en lille smule væske ud hvilket hun ikke brød sig om/gjorde ondt :frowning:
Jeg har hørt om noget creme (fucidin) til at smøre på som skulle være bakterie hæmmende, men hvad siger i andre? Er der andre forholdsregler jeg skal tage eller behandlings metoder?
Hilsen en bekymret katte ejer…

Fucidin er på recept og lyder som om en dyrlæge burde kigge på killingen, måske hun så samtidigt skulle steriliseres og mærkes?

Hej Rikke.
Det er også meningen at hun skal steriliseres og det havde været smart at gøre samtigig. Men lige pt har ingen dyrlæger her hvor jeg bor åbent/tid for d.5 januar, og der synes jeg er lidt lang tid til hvis hun har ondt.
Mht fucicin´en har jeg skaffet det, men jeg ville bare gerne være sikker på det er ok at bruge.

Jeg tror ikke du skal smøre fucidin på - det er korrekt, at det kan trække betændelse ud, MEN katten vil med garanti slikke det af, og det er nok ikke sundt at få indenbords. :S

Hvis der ER gået hul på bylden, så forsøg at vaske med lunkent vand og få betændelsen ud hvis muligt. Og hvis du kan få fat i en spray med klorhexidin (fås på apoteket) så spray det på området for at desinficere.

Men egentligt burde katten have antibiotika og evt. noget smertestillende hos en dyrlæge (en byld gør ONDT!). Er der ingen vagtdyrlæger i nærheden af din bopæl, du kan tage til??

Hun skal tjekkes ved en dyrlæge - det burde være muligt at få en akut tid hos en vagtdyrlæge.

Jeg har også haft en i år med en byld. Hun skulle have smertestillende og antibiotika i 14 dage. Ingen fucidin salve skulle der bruges. De kan blive rigtig syge af det, hvis det ikke bliver behandlet ordentligt og er meget smertefuldt for katte. Så få en dyrlæge til at kikke på det. Det kan ikke vente til den 5.

Dyrlæge, helt sikkert.

Hvor bor du (hvilket område)?
Der er sikkert nogen herinde der kan anbefale en god dyrlæge du kan komme til.
Jeg vil tro alle dyrlæger henviser til nærmeste vagthavende dyrlæge på deres telefonsvarer.

God bedring
:slight_smile:

syd sjælland… Vordingborg området.

I det område er der mange dyrlæger og det er også muligt at finde vagtdyrlæger. :slight_smile:

Hvis Vordingborg dyrehospital ( http://www.vordingborgdyrehospital.dk ) ikke har åbent, så ved jeg at Faxe dyrehospital har vagt. De to arbejder nemlig sammen. Jeg har været i Faxe flere gange udenfor Vordingborgs åbningstid.

Vordingborg Dyrehospital 5534 4949
Faxe Dyrehospital 5671 5009

Hvordan går det med killingen? :slight_smile: