Killing knap 5 måneder med udspilet mave

Hej alle. :slight_smile:

Jeg er lidt bekymret for min 5 måneder gamle internat kat, Cuba. Jeg har haft hende siden midten af efterårsferien, og tog hende til dyrelæge fordi hun havde problemer med endetarmen og tynd mave. Da jeg kommer til dyrelægen, siger hun at Cuba’s mave er meget udspilet (havde jeg ikke lagt mærke til), og spørger så om hun har fået ormekur. Jeg siger at det har hun, da hun har fået det hele og selvfølgelig er neutraliseret også, fra internatet af. Hun siger så, at hun giver hende en ormekur alligevel, og håber det virker, og at jeg skal give hende en masse vådfoder med vand i, samt husk, til at stabilisere maven.
Nu er der gået 3 uger siden jeg var ved dyrelæge sidst, og skulle give hende anden halvdel af ormepillen. Jeg synes ikke det har haft nogen effekt, men hvis ikke hun får vådfoder hver dag samt husk, så får hun hård mave, og får meget irriterende slimsække bagi.
Dyrelægen sagde som sidste bemærkning, at hvis dette ikke hjalp, skulle jeg komme igen, fordi det i så fald kunne være mere alvorlige sygdomme.
Jeg prøver lige kort at beskrive Cuba:
Hun er sort og hvid, har den fineste glatte og bløde pels. Hun vasker sig hver dag(ikke overdrevet), spiser, drikker vand, leger og vil endda gerne med i bad. Hun render efter mig 24/7 og venter indenfor døren når jeg kommer hjem. Jeg synes på ingen måde hun virker syg. Hun går iøvrigt fint på bakken, har ingen uheld, og graver ihærdigt for at skjule det (hvilket er halv træls at blive vækket af om natten:uha:)

Min søster havde en helt lille killing på et tidspunkt som havde FIP. Den var meget meget syg og sølle, og selvfølgelig også meget udspilet på maven - ja det lignede den havde slugt en tennisbold. :blegne:

Jeg synes ikke Cuba ser helt så udspilet ud, men dyrelægen sagde at det var ret voldsomt. Jeg kan sagtens få lov at ae hende på maven, hun kaster sig på ryggen og spinder helt vildt så snart jeg kigger på hende, og hun jagter vores gamle norske skovkat.

Jeg bliver dog rigtig bekymret for, om Cuba kan have FIP alligevel? Vi fik hende fordi vi mistede vores anden kat, Baileys(den norske) bedste ven ved et møde med en bil, og jeg har fuldstændig overgivet al min kærlighed til hende, som jeg ellers havde for Tip(den gamle).
Det ville være så ulideligt at skulle miste hende også. Uanset hvad, så ringer jeg til dyrelægen på mandag, men jeg ville lige høre derude, om nogen tænker det kan være FIP, selvom hun virker helt frisk? :s:?

Mvh en bekymret kattemor og Cuba.

Hun hverken ligner eller lyder som en kat med FIP :slight_smile: Men måske skulle du prøve en anden dyrlæge for en second opinion? Hun burde kunne leve fint af et almindeligt kvalitetsfoder uden Husk tilsat; og hvis hun skal have ormekur vil jeg anbefale at hun får Panacur over 3 dage, fordi det efter min erfaring er mere effektivt end når man behandler én dag med et andet produkt. Hun ser på billedet sund og rask ud, og hendes adfærd tyder også på at hun er det.
VH
Susanne

Mange tak Susanne :):slight_smile:
Det håbede og troede jeg selvfølgelig heller ikke. Jeg må prøve at høre vores normale dyrelæge, hvad jeg kan give hende som måske er lidt blidere ved maven - eventuelt midlertidig skånekost så hun kommer ovenpå.
Det var nemlig ikke vores normale dyrelæge hun var hos, da han holdt ferie, og han er bare ellers super dygtig til smådyr og specielt katte.
Man bliver bare så forbandet bekymret når en dyrelæge nævner FIP, fordi jeg ved man intet kan stille op, hvis det var det hun havde.

Mvh Nanna :smiley:

Data, diagnose og behandling kunne nok gøres fyldigere og bringes til at hænge bedre sammen.:slight_smile:

“Meget udspilet” er en upræcis observation. Altså, lige nu har vi killinger på 12 uger, og deres maver er godt runde, når de har spist. Killinger æder bare! Og hvis en internatkilling har haft en periode i sit liv, hvor den ikke fik så meget mad, så er det en naturlig reaktion at æde løs nu.

Der mangler en diagnose i fortællingen.

Der er en behandling, nemlig ormekur. Denne behandling har været iværksat to gange allerede. Så det er ikke særlig sandsynligt, at en tredje ormekur vil løse problemet, hvis der er et .

Hvad vejer killingen nu? Og hvad vejede hun, da du fik hende? Stabil vægtøgning er et godt tegn på en sund killing.:slight_smile: Og omvendt er stagnerende eller faldende vægt et tegn på problemer.

vh

Andreas

Hej Andreas :slight_smile:

Ja, det er ret upræcist.
Hun var en ‘slank model’ da jeg fik hende, som internatet kaldte hende. Hun vejer 2,5 kg nu og vejer i hvert fald mere end hun gjorde da jeg fik hende. Når der kommer mad reagerer hun lidt som en vildkat, altså bliver helt ekstatisk (det er dog aftagende, hun er ved at vænne sig til, at hun altså altid får mad), så jeg kan godt nikke genkendende til det du siger.

Jeg tror jeg tager ud til vores normale dyrelæge imorgen og forhører mig. Han plejer at være meget præcis i sit fagsprog. Jeg var, som sagt, nødsaget til at bruge den anden fordi han holdt ferie.

Måske er hun bare blevet lidt rund… :høhø:

Du skal have mange tak for dit svar - jeg vender tilbage når jeg har snakket med dyrelægen imorgen :slight_smile: