Killing laver meget mærkelig lyd

Jo, det er nemlig den lyd han laver! :slight_smile:

så er det opklaret :slight_smile:

Vidste I at mennesker stadig har ar i ganen efter vores Jacobske organ? Det er forsvundet fordi vi ikke bruger det mere. Slanger har det også.

Vi er lidt seje fordi vi har haft det samme som slanger og katte :slight_smile:

Der er stor uenighed blandt forskerne om, hvorfor kattene klikker, nogle som er imod indekatte mener, at det skyldes frustration over at se et bytte som katten ikke kan nå/dræbe. Andre, at det skyldes, at vi ved at tage kattene ind ødelægger deres jagtevner - rent indlæringsmæssigt - i naturen ville en kat afprøve dette, men få nul succes og aldrig gøre det igen - det lærer vores indekatte ikke - de gør det derfor ikke af frustration men fordi de ikke ved bedre:-)

Hvem der har ret ved jeg ikke. Jeg hælder ikke specifikt til en side i den debat, men flere af mine katte - især hunnerne - klikker (så er jeg ikke den eneste der klikker derhjemme:-) Fnis)

KH

Helle - Og heste, og rigtig mange andre dyr har det også :slight_smile:

De fritgående katte jeg havde som barn, klikkede også. Som jeg husker det, gjorde det de mest når de var indendøre, men også f.eks. i haven, hvis de kunne se fugle så langt væk, at de ikke kunne gøre noget. Altså, hvis der f.eks. sad fugle på genboens tag…
De bragte begge gerne mus og fugle hjem, så teorien om at jagtevnen er ødelagt, holder ikke - i hvert fald ikke lige i dette tilfælde. :stuck_out_tongue:

Overordnet set, hælder jeg personligt mest til frustration/spænding, over at se et bytte de ikke kan dræbe.

Hvorfor gør de store kattedyr det så også i naturen? Når de gemmer sig i græsset?

Tag lige og se lidt mere TV, venner. Det er ikke noget med indekatte og ærgrelse. :slight_smile:

Ja, rigtig mange katte siger den der sjove lyd…her er en oversættelse

Katten siger til sin flok…“forhold jer i RO, det mit bytte og jeg har fuld styr på det”

og har du en enekat, så er ejeren regnet med til flokken.

Jeg har haft flere katte, der har gjort det, når de sidder inde og kigger ud - men er de ude gør de det aldrig :slight_smile:

Måske er det fordi du ikke opdager det. :slight_smile: Mine gør det udendørs også. :stuck_out_tongue:

Ja store kattedyr kan også finde på det - og det ikke kun i zoo:-)

Mine katte gør det i løbegården, men det er jo også “inde”…

[quote=Sheer;420544]Hvorfor gør de store kattedyr det så også i naturen? Når de gemmer sig i græsset?

Tag lige og se lidt mere TV, venner. Det er ikke noget med indekatte og ærgrelse. :)[/quote]
De store katte støder vel også på bytte, de ikke umiddelbart kan få fat i? Jeg kan ikke se det nødvendigvis modbeviser frustrations-teorien. Jeg har så aldrig kædet det sammen med inde eller ude - mine gør det også, når de ikke kan nå en flue inde i stuen - men som altså er i samme rum som dem. Manglende jagtevner er det heller ikke. Kommer kræet indenfor rækkevidde er det dødt :wink:

[quote=lenschow;420449]Vidste I at mennesker stadig har ar i ganen efter vores Jacobske organ? Det er forsvundet fordi vi ikke bruger det mere. Slanger har det også.

Vi er lidt seje fordi vi har haft det samme som slanger og katte :slight_smile:
[/quote]
Øj, det ville være endnu mere sejt hvis vi stadig havde det. Tænk at kunne smage på luften! Okay, i visse tilfælde er det måske meget godt vi ikke kan :wink:

Ja apropos ryger tråden og det Københavnske luftmiljø:-) LOL

[quote=haneben;420549]Ja, rigtig mange katte siger den der sjove lyd…her er en oversættelse

Katten siger til sin flok…“forhold jer i RO, det mit bytte og jeg har fuld styr på det”

og har du en enekat, så er ejeren regnet med til flokken.[/quote]

Eller “forhold jer i RO. I må gerne hjælpe med at fange den, men så ska I fk** være lisså cool’e og lydløse som jeg er!”

Ja, det er underligt at byttet ikke hører det, men det gør de ikke. Det har også undret mig. Fugle og mus er nok ikke så kloge alligevel. -tihi (Eller byttedyr på savannen og i junglen evt.)

Jeg overvåger dem jo ikke ude, men jeg har aldrig bemærket, at de har gjort det :slight_smile:

Der er så mange fugle, der sidder rundt på Savannen og siger klik klik og gnæk gnæk, at kattedyrene har fundet ud af gå undercover med den lyd:-) LOL

Chelsea sidder ofte og gækker (som det hedder her) så han bliver hæs og tør i svælget og begynder at hoste :tihi: