Killing laver meget mærkelig lyd

Hej!
Jeg vil høre om nogen af jer kan svare mig på dette…
Når min killing, Milo, sidder i vinduet, er han begyndt at lave de mest underlige lyde. jeg ved ikke hvad det er, han så ivrigt kigger efter imens han laver dem, men jeg synes det er helt vildt mærkeligt. det er som om kan klaprer med tænderne eller siger små klik-lyde… det er virkelig svært at forklare, men hvis nogen har oplevet dette, vil jeg da meget gerne høre fra jer.
Mvh :slight_smile:

Det er mens han sidder og kigger på fugle ikke?

Der er masser af katte der gnækker, når de kigger på fugle eller fluer i vinduet :slight_smile:

Vores gør det også. Det er helt normalt. :slight_smile:

Det er når de ser fugle, insekter osv.

Ja, det lyder som meget typiske “kigger-på-fugle-lyde”. :slight_smile:

de flegmer :slight_smile: det gør alle mine også når der er fugle i pipkassen…

Mange tak for så hurtigt svar alle sammen! :slight_smile:
Men dejligt at vide, det må jo være det så!
Jeg tror os det både er fugle og insekter han kigger på, for jeg lagde lige mærke til at det ikke kun er når han kigger udenfor, men også rundt på væggen.

mvh:)

Han snakker med fugle eller noget andet spændende.

Min Isabel kan også snakke med fugle, hun småpiver til dem :inlove:

[ame]Talking to the birds - YouTube

[quote=Battlestar;419575]de flegmer :slight_smile: det gør alle mine også når der er fugle i pipkassen…[/quote]Er der ikke forskel på at flehme og så at klikke? :?

At flehme er for at forstærke en lugt og det sker ved at åbne munden og trække vejret koncentreret ind over et bestemt sted i ganen, og det er lydløst. Munden står lissom låst i en position for en tid, og gentages evt.

Men at klikke/gnække er mere ren spændthed og jagt-ophidselse… :?

Flehmen er nu noget andet - det er når katten snuser til noget, som skal analyseres lidt nærmere og den halvt åbner munden og suger luften ind til det Jacobsonske organ i ganen. De siger ikke noget imens, de ser bare sjove ud :slight_smile: flere andre dyr flehmer i øvrigt også, bl.a. heste.

Jeg ved ikke hvad det hedder, når katten laver gnække-lyde, men det er helt typisk når de sidder og holder øje med et potentielt bytte.

[quote=Sheer;419581]Er der ikke forskel på at flehme og så at klikke? :?

At flehme er for at forstærke en lugt og det sker ved at åbne munder og trække vejret koncentreret ind over et bestemt sted i ganen, og det er lydløst.

Men at klikke/gnække er mere ren spændthed og jagt-ophidselse… :?[/quote]

Jo, det vil jeg også mene - mine flehmer nogen gange efter en sniffer i en af de andres måse :p. Og det er uden lyd - de ser kun ubeskriveligt dumme ud :høhø:

Nogle af mine synes jeg faktisk ser ret seje ud, når de gør det. :høhø:

Så I det program i TV i går hvor nogle tiger-unger også gjorde det? Fordi der var en fremmed han inde i deres territorie. (Tigersprog adskiller sig godt nok meget lidt fra kattesprog - det er så vildt :hjerte: )

[quote=Sheer;419588]Nogle af mine synes jeg faktisk ser ret seje ud, når de gør det. :høhø:

Så I det program i TV i går hvor nogle Tiger-unger også gjorde det? Fordi der var en fremmed han inde i deres territorie. (Tigersprog adskiller sig godt nok meget lidt fra kattesprog - det er så vildt :hjerte: )[/quote]

Det er nok fordi jeg har birmaer :høhø:, de ser sjældent særligt seje ud - efter min mening :slight_smile:

Elsker også at se de store kattedyr :hjerte:

En bekendt fortalte mig om, hvordan hans huskat “klaprede tænder”, når den så småfugle omkring deres sommerhus. Det har jeg ikke oplevet med mine, men de er jo også persere :wink:
Men den iv’sen, som Ida leverer, det er præcis den lyd, som Gia-mis laver, når hun synes, at frisk tørfoder er særligt tiltrængt, og hun hører, at jeg er ved at fylde op. Også, når hun sidder og samler sig sammen til at luske ud i det adgang-forbudt køkken, hvor tørfoderet opbevares… Iv-iv! siger hun så :ok:

Den er så sød, den lyd :inlove: Slaggy siger det også tit. Når der er fugle, når der er insekter, når hun vil op på køkkenskabene osv.

Igen vil jeg gerne henvise til rækken af videoer der er lavet omkring min kat :stuck_out_tongue:

[ame]Fly Guy - Simon's Cat | SHORTS #5 - YouTube

Allerede 15 sekunder inde i filmen, kan i hører Simon’s Cat klikke :slight_smile:

Er det mon ikke dét du oplever at din killing også gør? :ok:

Flegmen har jeg altså lært som er når de suger luft ind de jacobsenske organ…
Og har for mig ikke noget at gøre med den gnæk-lyd de laver når der er fugle i farvandet? :? :slight_smile:

Edit: Nu så jeg så lige alle de andre der også har kommenteret flehmen ifht. gnækken :høhø:

Når mine sidder og gnækker plejer jeg at kalde dem for Simon Spies …Det er nogenlunde samme gnækkende lyd :slight_smile:

[quote=Camischa;419583]
Jeg ved ikke hvad det hedder, når katten laver gnække-lyde, men det er helt typisk når de sidder og holder øje med et potentielt bytte.[/quote]
Og faktisk altid et bytte, de ikke kan få fat i… fugle, et insekt udenfor rækkevidde osv. Jeg opfatter det som både anspændthed og frustration.

Og det er helt korrekt at det er en kombination af jagtiver og ærgrelse, for hvis en kat gjorde det med et bytte der var inden for rækkevidde…så var byttet væk så snart den hørte kattens gnækkende lyd…

[quote=Simon;419958]Igen vil jeg gerne henvise til rækken af videoer der er lavet omkring min kat :stuck_out_tongue:

Allerede 15 sekunder inde i filmen, kan i hører Simon’s Cat klikke :slight_smile:

Er det mon ikke dét du oplever at din killing også gør? :ok:[/quote]

Jeg tror lige præcis det er dén lyd, som Simon’s Cat laver, der er tale om i denne tråd.

PS. Simon’s Cat er altså bare genialt lavet … og meget, meget nær virkeligheden :smiley: