Killing med orm

En kollega kom og fortalte, at de havde fået 2 killinger for 1 mdr siden. De skulle nu være 17 uger, den ene vejer 2 kg og den anden vejer 1kg, de er søskende. Den lille er frisk men bugen er udspillet og der er blinkhindefremfald, så hun er ikke i tvivl om at den har orm. Hun har nu fået Milbemax til den, uden dyrlægen har set den. Hun har fået til en behandling og kun til den ene killing. Mit spøgsmål er, er den ene behandling nok? Er det den rigtige behandling for sådan en killing, eller hvad ville i anbefale?

De killinger skal til dyrlæge! Det er hverken fornuftigt eller lovligt at give ormekur på egen hånd. Og der kunne være andre sygdomme, som gav de samme symptomer.

Når den ene killing fejler noget smitsomt, så er der rigtigt gode muligheder for, at den anden også har det - man kan bare ikke se det endnu. Ormekur er ikke forebyggende. Den slår orm ihjel i den enkelte killing. Når man kun behandler én killing ad gangen, giver man ormene mulighed for at hoppe frem og tilbage. Så kan man ende med at betale for mange flere behandlinger.

Killinger på 17 uger burde i øvrigt have været hos en dyrlæge for nylig. Er de ikke blevet vaccineret? Eller skal det vente, til man har set, om de kan få calici, herpes eller kattesyge?

vh

Andreas

En killing med så lav vægt ville jeg ikke give så “effektivt” et middel som Milbemax - især ikke, når den tilsyneladende har mange orm.
Når ormene dør, afgiver de nemlig nogle giftstoffer, som i for store mængder kan slå killingen ihjel.
Jeg ville i stedet for give et ormemiddel, som skal gives over et par dage, og så bør begge killinger behandles, før de vaccines.

De er ikke vaccineret og bliver det nok heller ikke,da ejer ikke mener det er nødvendig, da de er indekatte. Har prøvet at overtale hende til det, hun vil ikke bruge penge på det. Så det er lidt svært, at hjælpe hende med kattene.

enig med Mega - det hun har gang i der er en rigtig skidt ide …

hvis killingen har orm - så er milbemax et alt for kradsbørstigt middel - det skal kun gives til raske voksne katte… selv syge katte kan dø af det hvis alle orm dræbes på en gang

da jeg fik cleo og neffy 8 md gamle og voldsomt ormeinfesterede måtte jeg starte med panacur og først da de var helt raske blev hele flokken behandlet med milbemax…

hendes holdning til vacciner er knald i bøtten … selv om det er indekatte burde de vaccineres omend med større mellemrum end ude/udstillingskatte

Forklar din veninde, at basisvaccinerne bør foretages, hvilket vil sige 2 gange vaccine med ca. 5 uger pause mellem hver samt endnu en vaccine 1 år efter. Derefter er det nok at vaccinere ca. hvert 2-3. år.

Overførsel af virus kan nemt ske, f.eks. ved besøg af gæster eller din veninden selv, når hun kommer udefra.

Når penge har så stor betydning, så spørg hende, hvad hendes kattebudget er.

Hvad bruger hun på mad og grus m.v.? Hvis det er 5 kr om dagen per kat, så koster en kat hende 1800 kr om året. De penge må hun jo være indstillet på at bruge. Hvad så med at bruge 600 kr mere og få en raskere kat?

vh

Andreas

Det er en kollega, ikke en veninde. Jeg kæmper med den der holdning, at man kan jo bare få en ny kat, de koster jo ikke noget.

Jeg vil prøve at overtale hende til en tur til dyrlægen og ikke til den (ko)dyrlæge der gav hende milbemax.

Sådanne kollegaer findes over alt, og eneste man kan er at øse ud af sin viden til dem når man spørger. På et tidspunkt så kommer den der aha opdagelse i dem om at det nok er en god ide at også bruge de råd de får fra en og så vender bøtten til fordel for katten :slight_smile: