Hej alle sammen. Den ene af mine fantastiske killinger har navlebrok, ret tydlig navlebrok. Det kan der jo heldigvis gøres noget ved når hun bliver neutraliseret vil navlen blive lukket til.
Men hvor stor chance er der for at der springer op?
Køber vil have at dyrlægen skriver at der ikke kommer yderliger regninger og operationer på dette. Jeg har sat prisen ned på hende pga. Navlebrokken.
Lige et sidste spg. Hvis jeg får hende operet for dette hvor vidt skal jeg så dække det hvis det springer op igen?
Håber der er nogle erfarende rotter der kan svare mig på det
Jeg er ikke en erfaren rotte, men har en kat med navlebrok. Han blev opereret for det som killing, og jeg fik ham som 1½ års som urenlig kat. Derfor var han til en del tjek hos dyrlægen, der mærkede ham igennem og konstaterede, at der var en navlebrok. Nu var det samme dyrlæge (nåja, i hvert fald samme klinik), som havde opereret ham som lille, og her blev det åbenbart betragtet som en fejl, at den ikke var blevet lukket ordentligt i første omgang, så det blev ordnet gratis.
[quote=NamNamp;370409]Hej alle sammen. Den ene af mine fantastiske killinger har navlebrok, ret tydlig navlebrok. Det kan der jo heldigvis gøres noget ved når hun bliver neutraliseret vil navlen blive lukket til.
Men hvor stor chance er der for at der springer op?
Køber vil have at dyrlægen skriver at der ikke kommer yderliger regninger og operationer på dette. Jeg har sat prisen ned på hende pga. Navlebrokken.
Lige et sidste spg. Hvis jeg får hende operet for dette hvor vidt skal jeg så dække det hvis det springer op igen?
Håber der er nogle erfarende rotter der kan svare mig på det :)[/quote]
Man kunne lige så godt spørge, hvor stor er sandsynligheden for at katten sprænger op efter den er neutraliseret …
Sandsynligheden for et navlebrok springer op er ekstrem lille. Jeg har haft en del killinger med navlebrok - og jeg har faktisk aldrig sat prisen ned på dem. Navlebrokket er jo netop fikset ved levering, så hvis jeg ikke havde fortalt det til køber, ville de aldrig have opdaget det.
Jeg får det fikset, når killingen bliver neutraliseret.
Okay mange tak.
Men hvis tarmen fx kommer i klemme. Skal jeg så betale regningen for dyrlægen? Eller hvordan er det? En dyrlæge kan vel ikke lave en garanti for St der ikke senere kan opstå noget, men at risikoen for det er meget lille…?
[quote=NamNamp;370622]Okay mange tak.
Men hvis tarmen fx kommer i klemme. Skal jeg så betale regningen for dyrlægen? Eller hvordan er det? En dyrlæge kan vel ikke lave en garanti for St der ikke senere kan opstå noget, men at risikoen for det er meget lille…?[/quote]
Sørger du ikke for killingen er steriliseret INDEN den leveres - og i samme ombæring bliver brokhullet lukket?
Jeg fornemmer lidt du “bare” overlader det til køber - op til dig naturligvis, men med hvilken begrundelse gør du det?
Jeg ved ikke om dyrlægen kan garantere der ikke sker noget - det kan du jo spørge dyrlægen om eller hvem der skal spørge …
Hvis jeg køber en vare eller serviceydelse må producenten erstatte ifald der bliver grund til reklamation. Altså må den dyrlæge som opererer være den der hænger på reklamation omkring en navlebrok operation som ikke holder.
[quote=Lis Dahlstrøm;370644]Sørger du ikke for killingen er steriliseret INDEN den leveres - og i samme ombæring bliver brokhullet lukket?
Jeg fornemmer lidt du “bare” overlader det til køber - op til dig naturligvis, men med hvilken begrundelse gør du det?
Jeg ved ikke om dyrlægen kan garantere der ikke sker noget - det kan du jo spørge dyrlægen om eller hvem der skal spørge …[/quote]
Nej nej katten bliver ordnet både med neutralisering og brokken. Og er samtidig gået 2000kr ned fordi hun har denne ‘defekt’.
Køber vil kun købe hende hvis dyrlæge skriver at de ikke får nogle komplikationer ved dette… Jeg skrev til hende at der ikke burde være noget, men der altid ville være en lille risiko.
Samtidig ville hun ikke har katten neutraliseret så tidligt - så forklarede jeg hende at så var det ikke hos mig hun skulle købe kat. For ingen af vores katte forlader hjemme uden at være neutraliseret - jo mindre de er solgt til avl.
Der er mig bekendt ikke lavet nogen opgørelse af hvor tit sådan et sår springer op. Umiddelbart vil jeg mene at det er meget sjældent - dvs. så godt som aldrig.
Jeg vil næsten tro at det er sjældnere end ved kastrering og sterilisering. Det sted jeg arbejder, er vi noget over 2000 neutralisationer i den tid jeg har arbejdet der. De tilfælde der springer op, kan tælles på højst én hånd.
Den mest almindelig komplikation er betændelse i såret (uden det springer op) enten pga af slikkeri eller irritationsreaktion på trådene. Ofte kan det klares med en kontrol hos dyrlægen og antibiotikatabletter/-indsprøjtning.
Der er mig bekendt ikke lavet nogen opgørelse af hvor tit sådan et sår springer op. Umiddelbart vil jeg mene at det er meget sjældent - dvs. så godt som aldrig.
Jeg vil næsten tro at det er sjældnere end ved kastrering og sterilisering. Det sted jeg arbejder, er vi noget over 2000 neutralisationer i den tid jeg har arbejdet der. De tilfælde der springer op, kan tælles på højst én hånd.
Den mest almindelig komplikation er betændelse i såret (uden det springer op) enten pga af slikkeri eller irritationsreaktion på trådene. Ofte kan det klares med en kontrol hos dyrlægen og antibiotikatabletter/-indsprøjtning.
Det koster sjældent de helt store beløb.
Tusind tak det er jo rart at vide hvad man kan og ikke kan “garantere” for
hilsen Amalie
[quote=NamNamp;370658]Nej nej katten bliver ordnet både med neutralisering og brokken. Og er samtidig gået 2000kr ned fordi hun har denne ‘defekt’.
Køber vil kun købe hende hvis dyrlæge skriver at de ikke får nogle komplikationer ved dette… Jeg skrev til hende at der ikke burde være noget, men der altid ville være en lille risiko.
Samtidig ville hun ikke har katten neutraliseret så tidligt - så forklarede jeg hende at så var det ikke hos mig hun skulle købe kat. For ingen af vores katte forlader hjemme uden at være neutraliseret - jo mindre de er solgt til avl.[/quote]
Hvis en kat har navlebrok er tidlig neutralisering klart at foretrække, så brokket kan blive lukket - det er den eneste måde man kan garantere, at der netop ikke opstår komplikationer.
Bliver en kat neutraliseret og får navlebrokket lukket er det en “hel kat” - altså uden navlebrok. Personligt forstår jeg slet ikke, at du sætter killingen ned i pris - den har jo netop ikke nogen fejl længere?
Prisnedslag giver jeg, hvis katten har en sygdom eller defekt, der har/kan få betydning for den - det kan et lukket navlebrok ikke.
Men få da din dyrlæge til at skrive på sundhedsattesten, at katten har fået lukket et lille navlebrok
Jeg tror, I (Lis og Namnamp) løber lidt fejl af hinanden Lis, du mener vel, at der er risiko for, at tarmen kommer i klemme, hvis hullet IKKE bliver syet? Og Namnamp forstår det som, at den risiko er der, når hullet er syet - og svarer derfor som om hullet stadig er der, når katten kommer til ny ejer?
Jeg fik at vide af dyrlægen, at der er risiko for, at tarmen kommer i klemme, hvis det ikke bliver opereret. Derfor blev Billy opereret (igen), for jeg vil dæleme ikke gå og holde øje med sådan noget!
I øvrigt synes jeg, at din (Namnamps) køber er dybt urimelig. Hun får 2000 kroner i afslag og vil have skriftlige garantier oven i købet, hvorefter DU skal undersøge til højre og venstre. Hvis jeg fik 2000 kroner i afslag på en kat, kunne jeg dæleme godt finde ud af at ringe til min egen dyrlæge og snakke med dem om risikøer og den slags. Afslaget får hun jo, fordi katten har en “fejl” - som altså knap nok er en fejl, for den er jo fikset. Så kan man altså ikke få garantier også.
Jeg ville sige til hende, at hun kan få afslaget og leve med fejlen, eller betale fuld pris og få skriftlig garanti. Hvis jeg overhovedet gad at sælge til en person, der er så urimeligt krævende, allerede inden hun har fået dyret hjem… Tænk hvad hun kan finde på at brokke sig over, når hun har fået katten hjem? Jeg ville spekulere i, om hun er sådan en, der klager, fordi katten har fået lopper
Hvis man giver nedslag i prisen gør man det jo netop for ikke efterfølgende at blive erstatningspligtig på lige netop det punkt - hvad er idéen med et prisnedslag ellers?
[quote=Vivi_Fletcher;370694]Hvis en kat har navlebrok er tidlig neutralisering klart at foretrække, så brokket kan blive lukket - det er den eneste måde man kan garantere, at der netop ikke opstår komplikationer.
Bliver en kat neutraliseret og får navlebrokket lukket er det en “hel kat” - altså uden navlebrok. Personligt forstår jeg slet ikke, at du sætter killingen ned i pris - den har jo netop ikke nogen fejl længere?
Prisnedslag giver jeg, hvis katten har en sygdom eller defekt, der har/kan få betydning for den - det kan et lukket navlebrok ikke.
Men få da din dyrlæge til at skrive på sundhedsattesten, at katten har fået lukket et lille navlebrok :-)[/quote]
Og jeg vil ALTID skrive i kontrakten også hvad killingen har fejlet under ophold mig, samt hvis den har fået medicin, samt hvis den skulle være blevet opereret for noget. Eks. så vil der jo stå, at den har fået opereret et navlebrok, samt beskrivelsen af denne - samt hvad dyrlægen i den forbindelsen har sagt eks. med komplikationer eller hvis der ikke brude være nogle
ang. pris på en “defekt” killing, så syntes jeg da bare det er flot gjort, at opdrætteren honorerer sin køber med et nedslag - det kunne jeg absolut også have fundet på, også selv om der ikke er nogle faglig begrundelse derfor.
Et navlebrok kan have mange forskellige størrelser - derved også forskellige risici
Jeg har haft 1 killing med navlebrok - jeg syntes den var “gigantisk” og den skulle naturligvis opereres, så den kunne lukkes. Dyrlægen sagde straks, at han ikke ville ofre pengene på en operation hvis det var hans kat, idet han var helt sikker på, at hullet ville “lukke sig” ( ikke være synlig) når katte var vokset til.
Det var jeg ligeglad med, fordi jeg aldrig selv ville købe en kat med denne defekt - og så skal mine købere heller ikke, uanset dyrlægens vejledning.
Så han blev op, og det tog ganske kort tid, og hullet i væggen var ca. 3 mm - men uden på føltes den jo bare meget større.
Katten blev naturligvis kastrat samtidig, og fik sat 1 enkelt sutur/tråd i brokhullet.
Altså hvis jeg kunne vælge mellem en kat uden navle brok og en der havde haft navlebrok og de stod til samme pris - så vidste jeg altså godt hvilken kat jeg ville vælge…
Min aby havde mislyd på hjertet som killing Ig har derfor også fået ham billiger. - ikke derfor jeg valgte ham
[quote=NamNamp;370658]Nej nej katten bliver ordnet både med neutralisering og brokken. Og er samtidig gået 2000kr ned fordi hun har denne ‘defekt’.
Køber vil kun købe hende hvis dyrlæge skriver at de ikke får nogle komplikationer ved dette…[/quote]
Hende ville jeg godt nok ikke sælge til. Netop fordi, som andre har nævnt - hvad kan hun så ellers finde på?
Jeg vil dertil mene, at det kan blive svært at hænge sælger op på noget, som køber er blevet informeret om. For så er informationen overdraget, og den har tilmed medført et (mere end) passende nedslag i prisen. Ikke engang FD kunne jeg forestille mig ville give køber medhold, ved senere evt. sygdom, med sådan en aftale!
P.s. Jeg er i øvrigt sikker på, at din Tui ville passe perfekt ind her sammen med en Cornish Rex og en Rynkemås. F*ck, hvor er hun skøn!
Sådan er vi nok så forskellige. Jeg vil kun skrive noget, der har betydning for kattens fremtid. Har en killing haft øjenbetændelse 3 uger gammel, mener jeg ikke det er relevant i en kontrakt.
Er den blevet operereret for fx navlebrok, synes jeg absolut også det bør stå i kontrakten.
[quote=Con Meo;370709]
ang. pris på en “defekt” killing, så syntes jeg da bare det er flot gjort, at opdrætteren honorerer sin køber med et nedslag - det kunne jeg absolut også have fundet på, også selv om der ikke er nogle faglig begrundelse derfor. [/quote]
Jamen opdrættere kan da give afslag på hvad de lyster - ingen tvivl om det
Det er jo stadig opdrætter, der sætter prisen
[quote=NamNamp;370715]Altså hvis jeg kunne vælge mellem en kat uden navle brok og en der havde haft navlebrok og de stod til samme pris - så vidste jeg altså godt hvilken kat jeg ville vælge…
Min aby havde mislyd på hjertet som killing Ig har derfor også fået ham billiger. - ikke derfor jeg valgte ham :)[/quote]
Mht navlebrok ville jeg være fuldstændig ligeglad, hvis der var tale om en kælekat.
En mislyd på hjertet er en helt anden snak - og det kan have betydning for katten senere i livet, derfor et afslag er helt på sin plads.
[quote=pivnu;370717]Hende ville jeg godt nok ikke sælge til. Netop fordi, som andre har nævnt - hvad kan hun så ellers finde på?
Jeg vil dertil mene, at det kan blive svært at hænge sælger op på noget, som køber er blevet informeret om. For så er informationen overdraget, og den har tilmed medført et (mere end) passende nedslag i prisen. Ikke engang FD kunne jeg forestille mig ville give køber medhold, ved senere evt. sygdom, med sådan en aftale!
P.s. Jeg er i øvrigt sikker på, at din Tui ville passe perfekt ind her sammen med en Cornish Rex og en Rynkemås. F*ck, hvor er hun skøn![/quote]
Hehe hun er lidt besværlig…
Jeg ved ikke så meget om navlebrok, så vil hellere fortælle evt købere at hun har det og så sætte prisen lidt ned. Jeg ville også gerne vide hvis jeg købte en kat om den havde haft det. Men havde helt klart taget den 100% raske kat hvis de havde samme pris uanset om det ville være til kastrat-udstilling eller kæl… - jo mindre denne “defekte” kat virkelig havde scoret mit hjerte - det kan jo ske
hehe Tui er en rigtg flottenheimer håber hun klare sig godt på diverse udstillinger … Og nej går ikke af med hende