Killing pludselig død

Jeg fik idag at vide, at den killing en af mine veninder købte for nogle uger siden, pludselig døde efter hun havde haft hende i 2 dage.

Det var en ganske almindelig huskat, som var 14 uger da hun og jeg hentede hende om lørdagen.
Hun fortalte at killingen havde opført sig helt normalt og ikke viste tegn på at være syg. Og at hendes ældre kat havde accepteret den lille ny meget hurtigt. Men mandag morgen da de vågnede og blot troede killingen sov, fandt de ud af at den var død.
De ringede til deres dyrlæge for at høre om havde en forklaring (de valgte ikke at få killingen obdukteret), dyrlægen mente den evt kunne have haft kattesyge eller at den måske havde haft et dårligt hjerte. Hvor at det stress der medfølger af at den blev taget fra sin mor og ind til et nyt hjem, kunne have været udløseren.

En af mine andre veninder der havde købt en af de andre killinger fra det samme kuld, blev naturligvis meget nervøs og fik deres killing til dyrlægen - hvor de fik af vide at der ikke så ud til at være noget galt med deres killing. Heldigvis.

Er der nogen der kender til at killinger pludselig dør, helt uden varsel. Selvfølgelig kan det ske, lige såvel som det kan ske for mennesker.

Jeg har bare så ondt af min veninde, synes bare jeg ville høre om hvordan det gik med hendes lille nye kat og så fik man dette af vide.

Puhaa det lyder træls. Jeg har ingen forklaring, men er sikker på at der er mange ander der nok skal komme med deres bud :ked:

Havde den umiddelbart forinden været loppebehandlet - og måske med et middel, der kun må bruges til hunde?

Jeg er helt sikker på at min veninde ikke har givet den noget loppe middel, men det er jo ikke til at vide hvad opdrætteren har gjort. Det kunne da være en mulighed.

Alvorlige hjertefejl kan forårsage pludselig død - de kan løbe og lege og 10 min senere dør de i armene på deres ejer inden man når at gøre noget som helst…

Det sker ikke hyppigt men det er ikke et ukendt fænomen…