HejJeg spørger på vegne af en bekendt.Hun har en hunkilling på 4-5 mdr. der prutter meget. Og det lugter rigtig slemt.Jeg har ikke selv været og se/lugte killingen, men ville bare lige høre hvad det kunne skyldes? Min egen umiddelbare tanke er, at det har noget med foderet at gøre.Hun har også en anden killing, den nærmer sig et år, men den prutter ikke.Hun har fodret dem med Sanabelle, og pt får de vidst budget/whiskas, men det er lige slemt ved alle slags foder.Jeg TROR nok at de får lidt menneskemad - leverpostej mm - ind imellem.Er der nogle bud på hvad der kan skyldes det prutteri?
Hmm, ved ikke hvad der sker, den vil ikke rigtig acceptere mine afsnit/enter.
foderet har jo nu nok noget at sige - menneskemad og skodfoder ville nok være første sted jeg ville lave om :S
og så tænker jeg også at alderen passer med tandskifte! Det kan få dem til at lugte fælt i begge ender
[QUOTE=PiaB;1012746]foderet har jo nu nok noget at sige - menneskemad og skodfoder ville nok være første sted jeg ville lave om :S
[/QUOTE]
Jeg fodrer da også med både menneskemad og Whiskas
Det er absolut ikke unormalt for killinger at prutte - årsagen kender jeg ikke, men jeg ved, det går over med tiden
[QUOTE=Temple Bar;1012747]Jeg fodrer da også med både menneskemad og Whiskas
Det er absolut ikke unormalt for killinger at prutte - årsagen kender jeg ikke, men jeg ved, det går over med tiden :)[/QUOTE]
men næppe som eneste fødekilde
Og jeg kunne måske forestille mig at prutteriet også kommer af det øget foderindtag (højere forbrænding fordi de vokser) - deraf mere gas i tarmene
Ved en helt ung killing er bakteriefloraen jo ikke blevet helt afbalanceret, så det kan sagtens være det, så går det jo nok over af sig selv.
Nogle dyr reagerer også bare sådan på menneskemad og det billigere foder. Mine forældres hund bliver drevet af naturgas, hvis man så meget som snuser til menneskemad, og selvom han kun vejer 7 kg og er nuttetheden selv, kan han hurtigt rydde stuen
Som Anne også skriver lidt om i foregående indlæg så er tarmen jo hos alle dyr proppet med bakterier som er med til at opretholde tarmmiljøet og er en del af immunforsvaret. Deres forbrænding giver anledning til gasdannelse, og noget fører så til dannelse af mere/mindre gas… med mere eller mindre fæl lugt til følge :høhø:
Tak for alle jeres svar