Vi har fået en killing (Main Coon), og har haft ham i lidt over en måned nu.
Jeg har lagt mærke til, at han ikke slikker sig bagi efter han har været i bakken.
Det er så blevet et større problem, da han har haft dårlig mave i et par dage. Og vi har i den forbindelse blevet nød til, at vaske ham med en klud, når han har været i bakken.
Det har han så ikke mere nu, men han kan godt have en lille smule siddende, når han har skidt.
Han rengør sin pels som normalt, så det burde være et adfærdsproblem.
Vi har haft ham til dyrelæge, som siger at han er sund og rask, og hun kunne ikke hjælpe os.
Er der nogen, der evt. har et “husmor-råd” til, hvordan vi kunne få ham til at vaske sig selv, så ville det hjælpe os rigtig meget.
Nu har jeg efter 50 år med katte aldrig erfaret/set, at det skulle være normal praksis, at en kat slikker sig selv i R**** umiddelbart efter toiletbesøg…og især da ikke såfremt den har tyndskid ;-))))
Men du har fået en langhåret kat, og det problem med lort i pelsen, er en af de ting, der er meget svære at undgå, når kattens afføring ikke har den optimale konsistens.
Så altså, det er ikke din kats toiletvaner der er forkerte, men derimod at dens mave ikke er i orden…hvad det så skyldes er svært at sige, men nogen tip til det kunne være maveinfektion eller forkert foder.
“Kattepøller” skal være faste, ikke lugte særlig meget og ikke være “klistrede”/bløde så de kan hænge fast i pelsen…
Det er nu ganske normal adfærd at katten ikke polerer den del af sin anatomi mere end højst nødvendigt. Især hanner har en tendens til hellere at ville finde alternativer:)
Og hvem kan fortænke dem i det:høhø:
Marina
Katte slikker sig efter bakkebesøg, men IKKE, hvis de har afføring (især tynd) siddende bagi.
Det er ret “fornuftigt”, for hvis den tynde afføring skyldes bakterier, gensmitter den sig selv, hver gang den slikker sig ren.
Hvis afføringen sidder lige omkring rumpen, prøver nogle katte at køre rumpen hen over f.eks. et gulvtæppe for at få det af.
Klip pelsen kort bagi og brug ellers en fugtig klud, men først og fremmest: Få styr på dens mave og vær kun glad for, den ikke slikker det i sig.
PS: Jeg havde i starten af mit opdræt et kuld killinger, hvor en af dem pga. overvægt af colibakterier var smurt ind i lort.
Missemor vaskede den ikke, men flyttede de andre killinger og lod denne ene tilbage.
Da jeg havde vasket og tørret den, tog hun den til sig igen.
enig - det bedste du kan gøre er at klippe den helt kort bag til…
jeg har 6 cooner der alle er præventivt klippede - deres maver er fine nok nu efter en lang sej kamp mod tynd mave og lort på alle væggene - i ugevis!!!
så trim ham… så fixer det det meste af problemet… du kan ikke lære ham anden wc-adfærd
Jeg har haft en main coon der havde samme problem , vores dyrelæge sagde til os skyl ham med lunken vand og dup ham … og når man gør det og sætter ham på gulvet så begynder han at vaske sig … så lær han at vaske sig med tiden og DET HJALP min Borris blev renlig ret hurtig …