Killing tager ikke på i vægt?

Hej alle

Jeg fik Gizmo hjem for 3 uger siden og da var han 12 uger og vejede 1,7 kg.
Nu 15 uger gammel, vejer han stadig 1,7 kg :S

Jeg synes at hans rygsøjle er ret spids og takket, men ellers er der intet andet at se/føle på ham. Han er glad og frisk. Leger med den anden killing, som har taget 1 kg på den første måned jeg havde hende (fik hende lidt før).

Har for nylig mistet kat til FIP, så jeg har bange anelser. Gizmo har dog ikke nogen oppustet mave overhovedet.

Nogle forslag :? Evt til en sygdom der forhindrer vækst :? Eller er det ganske normalt :? Tvivler jeg dog på, da jeg ikke mener at en takket ryg er normalt :ked:

Hvad får han og spise…og kan han li det du serverer ?

Får han ordenlig lov og spise af den/de andre katte?
Får han det samme som han fik hos opdrætteren? om det er tørkost eller vådkost.

Hvirker han helt normal? ellers tag ham til dyrlæge og få ham kontrolleret igennem, i mave, ører, øjne, mund mm.

Nu har jeg haft mange killinger gennem årene, og jeg synes faktisk at min erfaring siger mig, at en sund og frisk killiing CA tager 250 gr på om ugen, så jeg kan godt forstå din bekymring…

Og er maven ikke rund, så er det nok heller ikke orm.

Måske skulle du tage en tur forbi Dr. Dyr og lige få ham tjekket.

Hvad race er Gizmo, 1,7 kg som 12 er da en fin vægt - men selvfølgelig skal der ske vægtøgning.

12 uger er for en del killinger for tidligt at flytte - passer også tidsmæssigt dårligt med fornuftig vaccinering.

Ud fra det du skriver kan jeg regne ud det er ved at være tid til revaccination - killingen bliver naturligvis chekket inden den vaccineres, idet kun sunde og raske katte kan vaccineres …

Opdrætteren må kunne hjælpe dig - der er vel søskende - hvordan udvikler de sig?

Min Xander ville heller ikke tage på, han gik bare når man serverede maden, efter jeg fik ham hjem, som 5 mdr vejede han kun 1,8 kilo. Jeg troede osse FIP, havde jo lige mistet Ollie til FIP, så jeg var på mærkerne :frowning:
Men efter en tur med blodprøver hos dyrlægen, som var i orden.
FIk han et skud binyrebarkhormon, dyrlægen sagde nogengange skal de have et lille boost.
Og HOLD da op det hjalp, i løbet af 1 mdr tog han 1 kilo på, og forsatte sig vægtøgning, han ÅD virkelig ÅD…og det gør han stadig, han tigger og tigger og er helt vild når der serveres GUF, og spiser masser af tørfoder.
Han er nu ligeom lidt 10 mdr og vejer 3900 gram.

Håber snart din er frisk igen.
Ellers kunne binyrebarkhormonet måske hjælpe ???

Killingerne får som tørkost royal canin kitten, sanabelle kitten og royal canin hairball (som står frit til rådighed på en stol, da en anden kat i flokken er overvægtig - og han har ikke opdaget det endnu :slight_smile: )

Og de voksne har royal canin sterelised, samt sanabelle adult stående på gulvet.

Alt tørkost har de fri adgang til hele dagen.

De får vådfoder hver aften. Bruger Lux, Porta 21 eller cosma. Og de får også noget kylling eller andet kød nogle gange.

Han er absolut ikke kræsen. Ser ham ofte i madskålen (både den til de voksne, og den til killinger) Når der bliver serveret vådfoder eller kød, spiser han også med stor appetit :smiley:

[QUOTE=Quivive;566639]Får han ordenlig lov og spise af den/de andre katte?
Får han det samme som han fik hos opdrætteren? om det er tørkost eller vådkost.

Hvirker han helt normal? ellers tag ham til dyrlæge og få ham kontrolleret igennem, i mave, ører, øjne, mund mm.[/QUOTE]

Ja han får lov at spise. Ingen jager ham væk eller lign.

Han er dog ikke fra opdrætter, men han fik royal canin kitten der hvor han kommer fra, og det har jeg givet ham de første par dage, også langsomt blandet det med det andet foder jeg bruger.

Ja han virker helt normal. Meget legesyg, og kælen når der er tid til det :wink: , Miaver når der bliver serveret godter osv. Sover stadig i vores seng, som han gjorde fra 1. dag vi fik ham.

[QUOTE=StarZoo;566635]Jeg fik Gizmo hjem for 3 uger siden og da var han 12 uger og vejede 1,7 kg.
Nu 15 uger gammel, vejer han stadig 1,7 kg :S […][/QUOTE]

Det er nok et dumt spørgsmål, men lige for en ordens skyld:
Er begge vejninger foretaget på samme vægt? Og er den præcis fra gang til gang? :wink:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;566709]Hvad race er Gizmo, 1,7 kg som 12 er da en fin vægt - men selvfølgelig skal der ske vægtøgning.

12 uger er for en del killinger for tidligt at flytte - passer også tidsmæssigt dårligt med fornuftig vaccinering.

Ud fra det du skriver kan jeg regne ud det er ved at være tid til revaccination - killingen bliver naturligvis chekket inden den vaccineres, idet kun sunde og raske katte kan vaccineres …

Opdrætteren må kunne hjælpe dig - der er vel søskende - hvordan udvikler de sig?[/QUOTE]

Ja jeg glemte vidst at skrive at han er Maine coon. (dog uden stamtavle).

Vi skal til dyrlæge på torsdag og de skal have vaccine, og der ville jeg selvfølgelig høre om problemet, men er rart at få idéer her fra først.

Ja det var en god ídé, jeg vil prøve at kontakte hende, jeg købte ham af :wink:

[QUOTE=Quanti´s;566713]Min Xander ville heller ikke tage på, han gik bare når man serverede maden, efter jeg fik ham hjem, som 5 mdr vejede han kun 1,8 kilo. Jeg troede osse FIP, havde jo lige mistet Ollie til FIP, så jeg var på mærkerne :frowning:
Men efter en tur med blodprøver hos dyrlægen, som var i orden.
FIk han et skud binyrebarkhormon, dyrlægen sagde nogengange skal de have et lille boost.
Og HOLD da op det hjalp, i løbet af 1 mdr tog han 1 kilo på, og forsatte sig vægtøgning, han ÅD virkelig ÅD…og det gør han stadig, han tigger og tigger og er helt vild når der serveres GUF, og spiser masser af tørfoder.
Han er nu ligeom lidt 10 mdr og vejer 3900 gram.

Håber snart din er frisk igen.
Ellers kunne binyrebarkhormonet måske hjælpe ???[/QUOTE]

Wow det lyder flot!
Håber da det “bare” kan være det - vil jeg da helt sikkert høre min dyrlæge om :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;567018]Det er nok et dumt spørgsmål, men lige for en ordens skyld:
Er begge vejninger foretaget på samme vægt? Og er den præcis fra gang til gang? ;)[/QUOTE]

Ja det er samme vægt :wink:

Og vejer også de andre katte på den, og der kan jeg jo også se om der er sket en vægtøgning :slight_smile:

Der er jo også enkelte katte der vokser i ryk, står lidt i stampe en periode, for så at give den en skalle igen. Måske er han en af dem.

Men så længe han ikke taber sig, så er alt nok som dét skal være. Men fornuftigt lige at få ham tjekket når du alligevel skal til dyrlægen.

[QUOTE=StarZoo;567021]Wow det lyder flot!
Håber da det “bare” kan være det - vil jeg da helt sikkert høre min dyrlæge om :)[/QUOTE]

Nu er Prednisolon = Binyrebarkhormon ikke noget man ukritisk propper i katten - og specielt ikke i killinger …

Simpelt spørgsmål, har han fået ormekur og hvis hvornår sidst?
Killinger af hans størrelse skal virkelig have et foder med kalorier i, så hvis du ikke synes han vokser tilpas kan det være du skal ind og justere, sørge for han ikke spiser sig mæt i voksenfoder.

Marina

Nåh okay :S

[QUOTE=Marina;567045]Simpelt spørgsmål, har han fået ormekur og hvis hvornår sidst?
Killinger af hans størrelse skal virkelig have et foder med kalorier i, så hvis du ikke synes han vokser tilpas kan det være du skal ind og justere, sørge for han ikke spiser sig mæt i voksenfoder.

Marina[/QUOTE]

Jeg gav ham ormekur få dage efter jeg fik ham hjem, så det er jo 3 uger siden.

[QUOTE=StarZoo;566635]Hej alle

Jeg fik Gizmo hjem for 3 uger siden og da var han 12 uger og vejede 1,7 kg.
Nu 15 uger gammel, vejer han stadig 1,7 kg :S

Jeg synes at hans rygsøjle er ret spids og takket, men ellers er der intet andet at se/føle på ham. Han er glad og frisk. Leger med den anden killing, som har taget 1 kg på den første måned jeg havde hende (fik hende lidt før).

Har for nylig mistet kat til FIP, så jeg har bange anelser. Gizmo har dog ikke nogen oppustet mave overhovedet.

Nogle forslag :? Evt til en sygdom der forhindrer vækst :? Eller er det ganske normalt :? Tvivler jeg dog på, da jeg ikke mener at en takket ryg er normalt :ked:[/QUOTE]

Altså han har jo lidt rund mave, vil jeg lige tilføje :slight_smile: