Killing tisser i min seng

Hej allesammen.

Jeg har en skøn lille killing på omkring 5 mdr., som desværre er begyndt at tisse i min seng. Hun har gjort det 5-6 gange indenfor den sidste måned og jeg forstår ikke hvorfor.

Når hun har gjort det, har jeg været hurtig til at gribe hende og skynde mig at sætte hende ud i kattebakken.
I dag har jeg så vasket alle mine dyner og betrækket til min topmadras, og da jeg har lagt rent senge tøj på den dyne jeg har lånt, mens mine egne tørrer, går der ikke mere en 5-10 min. før jeg opdager hende sidde og tisse igen. Endnu engang går det med hast ud å toilettet.
Men der er jo ikke noget ved den her dyne der lugter af tis, så jeg forstår ikke hvorfor hun gør det.

Hun er ellers en super velfungerende kat. Meget social, kærlig og ellers renlig.

Er der nogen der kan give mig et svar på hvorfor hun gør det? Og hvordan jeg stopper det?

Det skal lige siges at jeg bor i en 1-værelses lejlighed, så jeg har ikke mulighed for at lukke hende ude fra soveværelset. Jeg bruger det samme kattegrus som altid og skifter kattebakke índen den når at blive ulækker.

På forhånd tak :slight_smile:

Der kan være flere årsager til urenlighed. Fysisk eller psykisk.
Den fysiske kan fx være blærebetændelse.
Den psykiske kan være meget bred. Er killingen taget for tidligt fra sin mor og søskende? Er den enekat? Hvilken opvækst har den haft? Har den tidligere været urenlig, hvor den kommer fra?

Hvis du er sikker på det ikke har en fysisk årsag, kan du gøre det, at du lægger voksdug på din seng om dagen - voksdug er meget ubehagelig at tisse på, så det gør, at de fleste katte finder et andet sted.
Men det løser jo ikke den årsag, der måske er til problemet.

Jeg kan forstå, at hun sover sammen med dig om natten.

Hvor længe har hun gjort det?

Vivi: Jeg fik hende ret tidligt. Fandt ud af hun kun var omkring 10 uger da jeg fik hende og hun er alene kat.

Jeg har haft hende i 3 mdr. og det er først for en måned siden hun startede.

Hun tisser stortset kun på sengen når jeg har vasket dyne eller skiftet sengetøj. Det er lidt som om hun skal op og markere sig.

Mona: Hun har sovet sammen med mig siden jeg fik hende.

[quote=Sabrina;469883]Vivi: Jeg fik hende ret tidligt. Fandt ud af hun kun var omkring 10 uger da jeg fik hende og hun er alene kat.

Jeg har haft hende i 3 mdr. og det er først for en måned siden hun startede.

Hun tisser stortset kun på sengen når jeg har vasket dyne eller skiftet sengetøj. Det er lidt som om hun skal op og markere sig.

Mona: Hun har sovet sammen med mig siden jeg fik hende.[/quote]

Sabrina, det lyder ikke godt. Taget for tidligt fra kombineret med enekat, er en rigtig dårlig kombination.
Har du ikke mulighed for at få en legekammerat til hende? Ikke at det vil løse urenligheden her og nu, men det kan måske forebygge øvrige psykiske problemer og de problemer der er nu, er nok til at løse :slight_smile:

Som min situation er lige nu, vil det ikke være forsvarligt at anskaffe sig endnu en kat.
Er lige blevet fyret og skal finde et nyt sted at bo og nok bo midlertidigt hos min veninde indtil jeg finder job. Men det er helt klart min plan på længere sigt at få endnu en kat :slight_smile:

Er hun blevet neutraliseret? Ellers ville jeg foreslå at få det gjort.

Marina

Skal de ikke være et halvt åt minimum inden man steriliserer dem?

Det kan gøres allerede når de er 12 uger

Ok. Så vil jeg helt klart få hende steriliseret hurtigst muligt :slight_smile:

Tvivler på neutralisering vil virke på en 5 mdr gammel kat.

Men jeg har ikke andre råd udover dem jeg allerede har skrevet.

Held og lykke med hende.

Husk endelig at få tjekket for blærebetændelse, når hun alligevel skal til dyrlæge og neutraliseres. Så alle fysiske årsager kan blive udelukket.

Kan du ikke pakke sengetøjet væk? Køb f.eks. en kasse til sengetøjet, som du kan opbevare det i om dagen - hvis det kun er det hun tisser i, så vil det måske løse problemet.
Der kan jo være mange årsager til at hun gør det. Sørg for at få udelukket at hun har ondt (f.eks. i hendes ben eller mund - katte er supergode til at skjule hvis de har ondt, men det kan resultere i urenlighed), udeluk blærebetændelse og få hende neutraliseret.
Hvis det fortsætter, så skriv ned PRÆCIS hvad du har gjort i løbet af dagen indtil det tidspunkt, hvor hun tissede ved siden af bakken. Det kan være du så kan finde et mønster. Måske er det “bare” vask af sengetøjet, men det kan også være du gør noget andet de dage du vasker sengetøj, som hun ikke bryder sig om?
Det kan også være hun ønsker sig 2 kattebakker - en til stort og en til småt?