Killinge-/voksenfoder?

Ja, endnu et spørgsmål herfra.
Overvejer at skifte Elvis’ foder, efter vi er begyndt at døje med rigtig grim lugt fra bakken. Han er 4,5 måned og får killinge foder i øjeblikket. Om en måned skal han kastreres. Vil han skulle skifte foder efter kastrationen uanset? Jeg er lidt i tvivl om, hvornår jeg skal skifte fra killinge- til voksenfoder. For hvis han alligevel skal skifte til voksenfoder om en måned, gider jeg ikke skifte til et nyt killingefoder nu. Det er kun i forsøg på at komme af med stanken i lejligheden, for han er glad for sit foder, vokser godt på det og har fået en rigtig fin pels.
Men hvad kan I anbefale - skal han over på voksenfoder efter neutralisering eller skal jeg fortsætte på killingefoder? Og hvilke mærker er gode (udover Royal Canin, Hills og Sanabelle). På Zooplus anbefaler de “Smilla” - har nogle erfaringer med det? Det er nemlig til at betale også. Derudover har jeg læst, at “Schnucki” fra Aldi har vundet en test, men kan det passe at så billigt et foder kan være godt?

Nej, hold dig fra Snucki. TÆNK har ikke forstand på at katteernæring. Det er sikkert fint som musse-supplement, men det er ikke et optimalt primær-foder for en indendørskat, som jeg regner med, at din kat er?
Hvad får den nu af mærke?
Efter min mening er der ikke nogen grund til at give killingefoder. Inde på f.eks. Royal Canins hjemmeside kan du finde en brochure indeholdende de fleste af deres fodre, hvor man kan sidde og sammenligne indholdende lige fra proteiner til sporstoffer, og der er altså bare ikke noget, hvor man sidder og tænker “aha, det er derfor, jeg skal give min unge kat killingefoder!”. Så det skal ikke nødvendigvis hedde killingefoder, eller perserfoder til persere eller sphynxfoder til sphynxer. Du skal bare finde et godt lødigt foder, som din kat fungerer på, og som dækker dens behov.
Man kunne ellers forestille sig, at killingefoder burde have noget ekstra at vokse på, men det er ikke min oplevelse. Der er flere af de meget kød-holdige mærker, hvor voksenfoderet indeholder mere protein og fedt end RCs killingefoder.
Nogle sværger så til de ris/korn-frie varianter, nogle til de meget kød-holdige varianter, nogle til de gode gamle spillere på markedet som RC og Hill’s, nogle til større mængder af vådfoder osv. Det er altså lidt en religionssag, som du også vil kunne se i mange tråde herinde.
Det eneste jeg nærmest ikke vil råde dig til, er nogen former for indoor/kastrat/slanke-foder, for det meste er bare fyldt med kulhydrater, og det har din kat ingen glæde af. Men find du dig bare et godt voksen-foder med protein på i hvert fald >30% og fedt >15% (det kan fås op til hhv. ca. et-par-og-40% og et-par-og-20%), det vil din kat sagtens kunne vokse godt videre på. Og med magnesium på max. 0,09%.

[QUOTE=pivnu;1020523]
Det eneste jeg nærmest ikke vil råde dig til, er nogen former for indoor/kastrat/slanke-foder, for det meste er bare fyldt med kulhydrater, og det har din kat ingen glæde af. Men find du dig bare et godt voksen-foder med protein på i hvert fald >30% og fedt >15% (det kan fås op til hhv. ca. et-par-og-40% og et-par-og-20%), det vil din kat sagtens kunne vokse godt videre på. Og med magnesium på max. 0,09%.[/QUOTE]

Enig… 47% mener jeg det højeste er på, når man kigger i analyserne (tørstof, eller hvad det nu kaldes), og det er mærket Applaws. :slight_smile:

Tak for svar! :slight_smile: Jeg vil holde mig fra aldi’s så, for jo Elvis er en indekat.
Jeg hælder lidt til at give killingefoder, da det jo skulle have mere energi og Elvis er ret lille af sin alder. Han har indtil nu fået Perfect Fit Junior, som jeg købte pga. proteinindhold på 42% og så fordi han virkelig elsker det! Han har taget rigtig fint på af det og pelsen er blevet meget bedre end da jeg fik ham. Men det er for dyrt i kilo pris. Smilla Kitten har 34 % protein, 18 % fedt og 0,08% magnesium, så det virker jo fint? Når nu han er lidt lille (han vejer 1,7 kilo, er ca. 19-20 uger), kan det så stadig ikke anbefales at købe killingefoder til ham? Hvertfald nogle måneder endnu? Han er meget aktiv, leger og fjoller en del! :slight_smile:

[QUOTE=mh9000;1020534]Tak for svar! :slight_smile: Jeg vil holde mig fra aldi’s så, for jo Elvis er en indekat.
Jeg hælder lidt til at give killingefoder, da det jo skulle have mere energi og Elvis er ret lille af sin alder. Han har indtil nu fået Perfect Fit Junior, som jeg købte pga. proteinindhold på 42% og så fordi han virkelig elsker det! Han har taget rigtig fint på af det og pelsen er blevet meget bedre end da jeg fik ham. Men det er for dyrt i kilo pris. Smilla Kitten har 34 % protein, 18 % fedt og 0,08% magnesium, så det virker jo fint? Når nu han er lidt lille (han vejer 1,7 kilo, er ca. 19-20 uger), kan det så stadig ikke anbefales at købe killingefoder til ham? Hvertfald nogle måneder endnu? Han er meget aktiv, leger og fjoller en del! :)[/QUOTE]

Perfect Fit Junior

Analytical constituents:

fat
14.5 %

fiber
2.0 %

food energy
402.0 kcal/100 g

moisture
6.0 %

phosphorus
1.25 %

protein
41.0 %

ash
8.5 %

calcium
1.2 %

Smilla kitten kan jeg ikke umiddelbart finde en analyse på (gider kun lige kigge på zooplus :))

Eukanuba kitten

fat
23.5 %

protein
36.0 %

calories that can be burned
4693.0 kcal/kg (dvs. 469 kcal/100 gram)

phosphorus
0.9 %

moisture
0.09 %

ash
6.4 %

magnesium
0.09 %

calcium
1.0 %

fiber
1.5 %

Og her er så Orijen voksenfoder

Analytical constituents:

omega-6 fats
3.5 %

phosphorus
1.3 %

protein
42.0 %

taurine
0.3 %

cystine
0.38 %

fat
20.0 %

fiber
2.5 %

food energy
4150.0 kcal/kg (dv. 415 kcal/kg)

lysine
2.7 %

methionine
0.95 %

ash
7.0 %

calcium
1.6 %

moisture
10.0 %

omega-3 fats
1.2 %

Dvs. et voksen foder der indeholder mere protein, fedt og har en højere andel, der kan forbrændes end dit nuværende foder :slight_smile:

Hm jeg synes godt nok det er svært med alt det, man kan vælge mellem! Men vil hvertfald prøve noget andet og se, om det kan hjælpe på de ildelugtende bæ’er. :tihi: Mht. Smilla så indeholder deres “Kitten” variant mere protein og mere fedt end “Adult” varianterne, så hvis det er det mærke jeg gerne vil prøve, vil det vel være bedst at bestille den til killinger? Kan ikke finde nogen oplysninger om kcal.-indhold. Jeg tror, jeg prøver at bestille det og se, hvordan det fungerer, hvis ikke nogen direkte kan fraråde dette mærke. :? Prisen er rigtig god - jeg ved jo godt, det koster at have kat, men vil nu gerne spare alligevel, hvis kvaliteten er ok. :slight_smile:

Jeg er enig med ovenstående.

Dog er jeg mest selv til Royal Canin. Nok mest fordi det er det eneste, vores kattes maver har fungeret godt på og som har udredt dårlig mave.
Hector voksede op på Kitten-variant indtil han var 10 mdr.
Fellini har skiftet foder meget, men de får nu Royal Canin Hair and Skin, som fungerer fint.
Men næste gang køber jeg igen Maine Coon Kitten, da jeg bedre kan lide pillernes størrelse og det lidt højere fedtindhold.
Og det har jeg tænkt mig, at de skal spise indtil Fellini er en 12-15 måneder gammel.
Hector tager ikke på, at killingemad heldigvis.

Og så skal jeg til at begynde med vådmad igen… Der er det kræsenheden, der sætter grænserne så når jeg stille og roligt begynder igen, bliver det deres elskede Hill’s

Det er svært at sige, når jeg ikke kan se analysen også (og jeg køber generelt ikke hvor jeg ikke også har en analyse - der er så meget at vælge imellem når jeg har).
Kan du linke til en, siden du ved hvor meget der er i? :slight_smile:

Det er på den danske zooplus side. :slight_smile:

Der er prisforskel på den danske side, sammenlignet med den tyske… der får du 12 kg for samme pris som 8 kg koster på den danske .

[QUOTE=Sim-Sim;1020795]Der er prisforskel på den danske side, sammenlignet med den tyske… der får du 12 kg for samme pris som 8 kg koster på den danske .

http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_trockenfutter/smilla[/QUOTE]

Tak :thumbup:

Og bestiller du for mere end 70 euro er der fri fragt på den tyske :slight_smile:

Tak for tippet med gratis fragt! :thumbup: Hvis jeg finder ud af, at det her foder er godt til Elvis, må jeg købe stort ind af det sammen med grus næste gang, så kommer man jo nemt op på 70 euro.

Ja, eller et ekstra kradsetræ eller andet godt :tihi:
Men altså, killingefoder skal du jo ikke bruge mere end en 3-5 kg af, så er han ved at være den alder hvor det er fint at skifte til voksen (8-10 mdr)

[QUOTE=Eife;1020885]Ja, eller et ekstra kradsetræ eller andet godt :tihi:
Men altså, killingefoder skal du jo ikke bruge mere end en 3-5 kg af, så er han ved at være den alder hvor det er fint at skifte til voksen (8-10 mdr)[/QUOTE]

Ja lige præcis, han skal faktisk netop have et ekstra kradsetræ, når jeg har lidt flere penge til rådighed end jeg har her i februar. :tihi: Nej jeg bestiller også kun én pakke killingefoder, dvs. 4 kilo. Hvis han så bryder sig om det og trives på det, køber jeg større ind af voksenvarianterne, nok det tilbud sim-sim linkede til, der var 3x4 kilo, én af hver slags. Så kan jeg se, hvad han bedst kan lide. :slight_smile:

Jeg prøvede den der Smilla-tre-i-en pakke engang. Og bevares, det blev da spist… men de var ikke særligt begejstrede for det… (omvendt så holder de sig jo pænt slake på kost de ikke er alt for vilde med :tihi: Jeg ka i al fald GODT se på dem allerede at jeg besluttede mig til at tage hul på den der Go Cat Royal Active jeg havde stående… Adelie har allerede taget TYDELIGT på >_< og skålen bli’r tømt på rekordtid… ingen tvivl om at det SMAGER godt… meeeen… de fungerede nu bedre på Royal Go Cat’s Light (uanset hvad man så måtte mene om light foder. Her virkede det i al fald efter hensigten) - de åd lystigt men forblev pænt slanke :slight_smile:

Hvor meget protein og fedt skal der være i vådfoder for at det er godt?

Vådfoder vil normalt ikke have de samme problemer som tørfoder mht. protein og fedt, fordi vådfoder typisk er lavet af en meget stor procentdel animalsk indhold, nærved 100%, mens tørfoder ofte er 50% vegetabilsk indhold, og derfor nemt får meget lave indhold af protien og fedt. Og selvom værdierbe er høje, skal man være opmærksom på, om det er fordi der er nogle vegetabilske ingredienser i, med meget højt protein-niveau, for det bør være af animalsk oprindelse.
Men pga. væskeindholdet på vådfoder, så ser værdierne for protein og fedt selvfølgelig lave ud for vådfoder. Der skal man altså regne om til tørstofværdier.
F.eks. er 6% fedt i et vådfoder med 75% væske = 24% fedt i tørstoffet.
(og man skal så huske, at tørfoder heller ikke er 100% tørt, men vel har en 6-8% væske i sig, jeg ved det ikke præcist)

Jeg kender ikke Smilla, mine katte har aldrig fået det…en kollega bruger det og kunne ikke forstå, at hendes katte ikke ville spise det…så fik de noget Eukanuba og Almo Nature holistic tørfoder af mig…og dét var en succes.
Så nu bruger min kollega kun det + vådkost…

Som med så meget andet, tror jeg, at pris og kvalitet hænger sammen. :slight_smile:

Lux er nu både dejligt billigt og en glimrende kvalitet :slight_smile: