Jeg er så heldig, at der flytter en lille skøn killing ing hos mig om ca 2 mdr, og i forbindelse gør jeg selvfølgelig mig nole overvejelser om hvordan vi giver Ivan den bedste start her, og der er der selvfølgelig spørgsmålet om foder.
Har læst lidt om, at tørfoder faktisk kan have mange negative konsekvenser, bla nyresvigt. Især dette falder mig i øjnene, da den kat, Pjokke, vi havde hos mine forældre, levede primært af tørfoder, blev aflivet grundet nyresvigt.
Det var forfærdeligt at se, hvor hurtigt Pjokke blev syg og dårlig, med aflivning til følge, og jeg vil derfor bestræbe mig på, at give Ivan bedst mulige opvækst, for at forsøge at undgå lignende.
Derfor spørger jeg, hvad er bedst for en killing? vådt eller tørt, eller en kombination, og evt gerne nogle mærker som i har gode erfaringer med, som jeg så kan kigge nærmere på, og hvis der er andre ting je skal være opmærksom på
Der er vist ikke belæg for at sige, at tørfoder kan give nyresvigt. Hvis du har set de to ting kædet sammen, så skyldes det, at katte har en tendens til at drikke for lidt, og det kan på længere sigt være skadeligt. Katte er oprindeligt ørkendyr og er indrettet sådan fra naturens side, at de får deres væskebehov dækket gennem deres byttedyr. Derfor har nogle af dem svært ved at finde ud af at drikke tilstrækkeligt ved siden af maden, hvis de får tørfoder. Det kan man forebygge ved at give vådfoder, som jo jf. navnet indholder masser af væske.
Du kan fodre med en kombination af vådt og tørt. Giv vådfoder nogle gange om dagen og lad så killingen have en skål med tørfoder, der altid er tilgængelig. Og husk, at killinger skal have lige så meget at spise, som de overhovedet gider
Læste det også som, at de kunne have tendens til for lavt væskeindtag i forbindelse med tørfoder, som så kunne resultere i disse ting - fik vist ikke formuleret mig ordentligt
Men efter den omgang med Pjokke, bliver man jo lidt paranoid og vil gøre hvad man kan for at undgå lignende.
Er der nogle bestemte mærker du kan anbefale, både våd og tør foder i mellemprisklassen?
vi er rigtig mange herinde som bruger Lux (vådkost), der er hverken sukker eller korn i. 1 dåse med 400gram koster i Aldi 5,5kr. (og der ligger hele to aldi’er i Viborg
mht. tørkosten, jeg bruger Sanabelle, som hovedfoderet. Derudover også Royal Canin og Iams, og hvad jeg sådan lige synes der skal blandes i
[QUOTE=Henriette;880115]vi er rigtig mange herinde som bruger Lux (vådkost), der er hverken sukker eller korn i. 1 dåse med 400gram koster i Aldi 5,5kr. (og der ligger hele to aldi’er i Viborg
mht. tørkosten, jeg bruger Sanabelle, som hovedfoderet. Derudover også Royal Canin og Iams, og hvad jeg sådan lige synes der skal blandes i :)[/QUOTE]
Har kigget lidt rundt på forum, og som du nævner, kan jeg se mange bruger LUX. er der er en variant til killinger eller er det ikke relevant hvis der gives killingetørfoder ad libitum ved siden?
I den helt billige og gode ende findes LUX fra ALDI Det er et fint vådfoder uden sukker og vi er rigtig mange der serverer det for vores misser
Tøtkost… Hmmm for eget vedkommende serverer jeg stort set alle slags. Men det udelukket fordi jeg også bruger vådt og råt. Det er derfor ikke deres primære foder
Her bliver fyldt i skålene af Sanabelle, Ilams, RC, Hills, Feline Porta og en enkelt gang også Kokra fra Aldi, hvis jeg ikke har fået bestilt hjem hurtigt nok
Desuden kan det anbefales at bestille foder fra Zooplus.de eller uk. Der er ofte meget at spare på foder og alt andet for den sags skyld
[QUOTE=DK Sugieh;880120]I den helt billige og gode ende findes LUX fra ALDI Det er et fint vådfoder uden sukker og vi er rigtig mange der serverer det for vores misser
Tøtkost… Hmmm for eget vedkommende serverer jeg stort set alle slags. Men det udelukket fordi jeg også bruger vådt og råt. Det er derfor ikke deres primære foder
Her bliver fyldt i skålene af Sanabelle, Ilams, RC, Hills, Feline Porta og en enkelt gang også Kokra fra Aldi, hvis jeg ikke har fået bestilt hjem hurtigt nok
Desuden kan det anbefales at bestille foder fra Zooplus.de eller uk. Der er ofte meget at spare på foder og alt andet for den sags skyld :)[/QUOTE]
Kender godt zooplus, har ofte overvejet at bestille derfra til hundene, men med en superkræsen hund, er det træls at få bestilt for meget, og gevinsten ved små poser må være begrænsede selvom, så vidt jeg har forstået, at portoen er et fast beløb uanset mængde.
Vil kigge lidt nærmere på de mærker i nævner, men er der ellers noget bestemt jeg skal være opmærksom på?
Der er ikke nogen killingevarianter…
Og det har intet at sige.
Killinger herhjemme får ikke killingefoder. De får det til de er max 8 uger og så vælger de alligevel selv voksenfoderet. Og de har aldrig manglet noget.
Killingefoder er i min optik slet ikke nødvendig, så længe kattene får et andet lødigt foder.
[QUOTE=Henriette;880124]Der er ikke nogen killingevarianter…
Og det har intet at sige.
Killinger herhjemme får ikke killingefoder. De får det til de er max 8 uger og så vælger de alligevel selv voksenfoderet. Og de har aldrig manglet noget.
Killingefoder er i min optik slet ikke nødvendig, så længe kattene får et andet lødigt foder.[/QUOTE]
Okay, det vil jeg så huske på - der er mange ting at lære og selvom jeg har googlet lidt, er personlige erfaringer fra erfarne kattemennesker nu guld værd.
Så må jeg have skaffet mig nogle forskellige dåser LUX og udvalgt mig et fornuftigt tørfoder inden ham den lille Ivan flytter ind. Men med to måneder til det, burde der være god tid
Fodring er også en labyrint, og ALLE har deres egen “opskrift”
Men holder du dig til en kombi af vådt og tørt så er du godt begyndt Det vigtige er at du vælger et lødigt produkt uden alt for meget “fyld” og med højt proteinindhold
Start med at give ham det tørfoder han er vant til at få, det er en ret stor og stressende omgang at flytte hjemmefra. Der er ingen grund til at stresse ham yderligere med et foderskift lige med det samme.
Ja, vådfoder uden sukker, og tørkost med et godt indhold af protein (min. 30%, gerne 35% efter min mening) og fedt, så skulle du være ret godt kørende
Jeg bruger selv Eukanuba og Iams som killingefoder, da jeg synes det er de to der ser bedst ud “på papiret” Voksen foder er Porta 21 grain free som fast bestanddel, ofte med Iams og Hills i, da jeg får det på udstillinger.
Vådfoder har jeg været omkring lidt af hvert, men de er faktisk rigtig glade for LUX alle sammen.
Jeg bruger dog også mærker som porta 21, almo nature, animonda, applaws mv. der alle er mærker af en rigtig god kvalitet, hvor man faktisk kan se at det er kødstykker/strimler og ikke de der “færdig-formede” firkanter
Men ja, at han får det han er vant til i starten, og så gradvist skifter over til noget andet er en vældig god idé
Og så lyder det i øvrigt rigtig positivt at du gør dig disse forberedelser og tanker
Her i huset får det pt. Lux vådkost, men vi køber det så i Tyskland, da det er billigere der
Vi bor heller ikke så langt fra grænsen
Men farvoritvådfoderet er helt klart Feline Porta 21.
Af tørfoder giver vi dem Sanabelle Dental, Happy Cat med lam, Iams anti-hairball, Eukanuba kitten og Royal Canin Indoor. Men tørfoder varierer en del, da vi af og til skifter en slags ud, eller hvis vi støder på et godt tilbud, så får de en ekstra slags.
Har fået en aftale med en veninde at købe tate of the wild gennemhende i mindre portioner, da jeg har begrænset opbevarelses plads, så en spand med 7,5 kg, når der også skal være hundemad, fylder meget. o så får jeg fat i en omgang lux, og så må tiden vise, hvordan han trives på dette. dog skiftes an roligt over på dette, efter der er kommet ro på ovenpå flytningen