Tusind tak for de svar i allerede har givet MIG.
Tror jeg vælger at blande voksen og killingen indtil killingen er slut. Men nu skriver i et godt foder, er sådan noget som whiskas og kitkat noget skrammel?
Dette er min første kat og jeg kan vist kun sige at jeg er rigtig heldig han har været renlig fra dag 1 jeg fik ham ikke 1 uheld.
Han er så kælen og lækker og spinner konstant. Og da jeg jo selvfølgelig gerne vil at han skal blive ved med at ha det så godt, ja for drt tolker jeg det som. Og derfor vælger altså at stille en masse spørgsmål til jer kloge hoveder herinde håber det er ok.
Det eneste problem jeg har med ham er at han vågner hver morgen mellem 4-5 uf vil ikke sove mere der skal leges og han er aktiveret i løbet af dagen.
Jeg giver aldrig min katte Whiskas eller lignende tørkost… jeg går til dyrehandleren og køber et produkt som er lavet på kylling eller fisk… Arion er feks et udemærket foder og ikke særlig dyrt…
Ja, Kitekat og Whiskas er ikke god nok
Prøv at kigge på zooplus.co.uk eller zooplus.com eller zooplus.de - der er nogle mærker som porta 21 grain free, orijen, applaws osv. der er rigtig gode (der er flere, kan bare ikke lige komme på dem nu). Kig på analyserne og indholdsfortegnelsen. Kød skal være først, protein i analysen over de 32% mindst, og så lidt kulhydrat som muligt, hvis du spørger mig
Her i huset bruger vi hovedsagligt Felina Porta 21 Holistic, Hill’s Nature’s Best Adult, og GourMix tørfoder.
Jeg hijacker lige tråden til et relateret spørgsmål.
Da vi hentede Thea på Inges Kattehjem i torsdags fik jeg at vide at Lux ikke var godt nok til killinger og at jeg skulle købe killinge vådfoder. Altså købte jeg 2 æsker af royal canins killinge vådfoder i folieposer. Men nøj hvor vores lille pige stor fiser og de lugter alt andet end godt. Skal vi beholde hende på vådfoderet eller må vi prøve at se om hendes mave lugter mindre på Lux ?
Mine killinger som nu er lidt over 6 uger får LUX dåsefoder, dette er dog sammen med alle mulige andre produkter bla. godt killingetørfoder fra Feline Porta og RC. Syntes RC posefoder netop giver en del fisen, mens deres pate er bedre og fåes også til killinger. Men ellers så kan du give råt oksefars, kogt kylling m.m
MVH
Gitte
Jeg giver så gerne mine katte Whiskas ind imellem.
Og visse af Kitekat-varianterne er blevet teste lige så godt som det dyreste foder…
Man skal bare huske på, at der ikke er noget kattefoder der er godt hvis kattene kun får den samme slags hele tiden.
Katte skal spise varieret, mest af dåsemad, kød, kylling, fisk o.s.v…og mindst af tørfoder.
M.h.t. killingefoder, så kun jeg aldrig nogensinde drømme om, at købe specielt killingefoder.
Det har ikke eksisteret i særligt mange år og før nogen smarte producenter fandt på at opfinde det, havde killinger slet ikke behov for det ;-)))
Desværre har diskussionerne om kattefoder udviklet sig til noget der ligner religionskrig og prissnobberi, hvor folk tror, at jo dyrere jo bedre og at de dermed er bedre kattejere…end at de bruger deres sunde fornuft og i stedet tror på diverse test, forbrugerprogrammer på TV o.s.v., der gang på gang viser, at der slet ikke er den forskel på dyrefoder, som prisforskellene antyder der skulle være…
Her er f.eks. et forbrugermagasins vurdering af nogen typer kattemad…det dyreste og to af de absolut billigste:
Referat fra testen i forbrugermagasinet TÆNK:
***Aldi og Lidl – suveræne alternativer
Tænk har testet syv slags tørfoder og ni slags vådfoder. Og den store vinder i tørfoder-testen er det dyre foder fra Hill’s, kaldet Science Plan. Dette foder får 87 procent i den samlede bedømmelse.
Lige i hælene på den dyre vinder ligger to billigere alternativer, der begge får lige så gode karakterer i den samlede bedømmelse. Både Schnucki fra Aldi og Coshida fra Lidl ligger i top, når det gælder næringsindhold og deklaration.
Begge produkter koster en syvendedel af Hill’s Science Plan for en dags ration og er helt på højde med luksusfoderet fra Hill’s.
Sidstepladsen går til tørfoderet fra IAMS, som er blandt de dyreste og kun klarer sig halvt så godt som vinderen. ****
Så man behøver altså ikke give sine katte dåsemad til 25-26 kroner for en dåse, når en til 5,50 er lige så god…;-)))
Felis:
Nu er LUX jo så også blandt noget af det mest anbefalede herinde. Men sjovt nok er den netop ikke blandt de anbefalede mærker fra de latterlige TÆNK-tests du henviser til. Det er nemlig ALDIs og Lidls TØRfoder, der løber med denne ‘ære’ (vel og mærke i 2008-testen), mens LUX hænger langt nede på listen over vådfoder.
Derimod bliver noget af det dyreste foder, nemlig det fra dyrlægen, sjældent anbefalet herinde, og da slet ikke til alm. sunde og raske katte, så jeg ved ikke lige, hvor du læser prissnobberiet?
Så længe de her ‘fodertests’ udføres totalt uvidenskabeligt af journalister, der intet ved om dyrs ernæring så har jeg godt nok svært ved at se, at det har noget som helst med sund fornuft at gøre at lytte til dem. Dengang vi så på en række af forskellige poser hundetørfoder på TV, og de havde en dyrlæge inde til at skulle sige et par gyldne ord, der kunne han intet andet sige, end at informationen på poserne ikke fortalte noget om hvor proteinerne kom fra, og at det var afgørende for kvaliteten af foderet. Og så konkluderede journalisten gudhjælemig, at så var det billige jo lige så godt som det dyre. Det ved man sgu da ikke uden at have indhentet uddybende information fra alle producenter eller at have udført dybdegående analyse og afprøvning af foderet!
Fuldstændig samme problematik med TÆNKs test, de skelner jo ikke imellem om det er animalsk eller vegetabilsk protein, selvom de rent faktisk selv udfører analyse på foderet. Til hvilken nytte så? Derudover kører de med grænseværdier, der tydeligvis må være anderledes end de gængse anbefalinger (når man ser på hvilket foder, der får lov at slippe igennem denne del af testen med pæne karakterer), og de skjuler testresultaterne ved at blande flere forskellige emner (kulhydrat og magnesium, så hudt jeg visker) ind under den samme karaktergivning i testen fra 2008. Den var da minimalt mere seriøst opsat i 2004, hvor Iams faktisk var testvinder på tørfoder.
Og TÆNK har jo ikke kun problemet ift. kattefoder, men kommer jo generelt med konklussioner og forbrugeranbefalinger på betydeligt manglende signifikante statistiske belæg.
Nej, giv os de rene fakta omkring foderet uden elendige journalisters uvidenskabelige konklussioner på noget, de tydeligvis ikke aner en døjt om. Så kan vi da selv sætte os ned og afgøre hvad der er testet grundigt nok til reelt at være anvendeligt, og hvilke kriterier, vi hver især har for foderet til at finde det anvendeligt til netop vores katte.
Desuden er der forskel på hvad vi kan byde vores katte, om de har adgang til at fange hele byttedyr selv eller ej. Sofaløver har ingen valg og er derfor langt mere afhængige af en korrekt velafbalanceret fodring.
Jeg syntes godt nok at det er en jungle med det foder. Snakkede med dyrhospitalet i dag og spurgte lidt til kost og hun sagde de sku ha killingen foder indtil 7-8mdr for at deres knogler osv fik det de skulle bruge.
Jeg har indtil nu givet ham 100 gram vådfoder og 40 gram tør.
Men har tænkt mig at lave det om til 60 g killingetør foder og 50 g våd.
Er meget i tvivl om det er nok for han æder rup og stub når jeg fodre ham.
Jeg er ikke interesseret i en fed kat men han skal selvfølgelig heller ikke mangle noget.
mine katte har tørkost ad libitum…og vådfodres 2-3 gange om dagen
killinger har små maver og generelt så spiser katte mange gange dagligt…og da især killinger der skal vokse.
jeg synes det er synd hvis en killing får afmålte måltider…de bruger jo også en hulens masse energi, da de som regel er mere aktive end voksne katte
Han bliver jo bare en lille prop han er 18 uger og vejer allerede over 3 kg er set ikke meget da?
det kommer an på racen,
Og hvordan han er bygget.
Hvis man kigger på analyserne, så er der altså intet der understøtter, at ungkatten skulle være bedre dækket ind af killingefoder.
Men uanset hvad du vælger at give, for killingefoder er da heller ikke dårligt, så bør en voksende ungkat have god adgang til foder og gerne en masse vådt - hvorfor skære ned på det? Det er da vådt, der feder mindst
[QUOTE=annejunge04;662438]
Jeg har indtil nu givet ham 100 gram vådfoder og 40 gram tør.
Men har tænkt mig at lave det om til 60 g killingetør foder og 50 g våd.
Er meget i tvivl om det er nok for han æder rup og stub når jeg fodre ham.
Jeg er ikke interesseret i en fed kat men han skal selvfølgelig heller ikke mangle noget.[/QUOTE]
Æder han rub og stub så er det ikke nok. En killing som ham bør have adgang til tørkost ad libitum, og så få vådfoder flere gange om dagen - 100 gram vådfoder lyder rigtig godt.
Mht at blive for fed - så er det slet ikke et problem nu her, men pas på når han bliver omkring de 8-10 måneder - hvis han begynder at veje for meget, så giv ham mere vådkost… Og i øvrigt så kig ALDRIG på vægten om katten er for fed - kig på katten selv!
Det er så svingende hvad katte vejer hvornår, så en vægt ifht alder kan man ikke bruge til noget, der er man nødt til at kigge på katten selv
I øvrigt, råt kød som supplement er også rigtig godt! Sådan lige lidt af kyllingefiletten, eller et råt helt kyllingben er bare rigtig godt! Samme gælder også for f.eks. svinekød i tern eller lign.
Fisk og skaldyr mv. er fine i små mængder også