Killingefoder

Det går rigtig godt med den lille hittekilling. Han har næsten fordoblet sin vægt og der er foretaget masseaflivning af parasitter (både orm og øremider) Han er nu i hele huset og prøver virkelig at indynde sig hos de to gamle katte, der dog foretrækker coronasikker afstand.

Men! Der spises - naturligvis - rigtig meget. Han er stadig kun på vådkost. De gamle deltager gerne i spisning af killingekosten (hvilket heldigvis ikke adskiller sig så meget fra seniorkosten i analytisk bestanddel, så dyrlægen har sagt ok for det) Jeg kunne dog godt tænke mig at gøre det lidt mere økonomisk uden at kompromittere indholdet af kosten.

Så, kære ekspertpanel, hvilke vådkostmærker til killinger kan I anbefale, der ikke nødvendigvis er på 20 kr dåsen.

9 Synes om

Hvis tørfoderet er godt er min erfaring at man sagtens kan bruge det billige fra netto/rema det i små poser

1 Synes om

Han spiser slet ikke tørt. Han er ca 7.5 uge nu (moderløs). Han vil ikke røre tørt, heller ikke opblødt, eller opblødt blandet med vådt

Så det skal være fuldfoder

Har også en killing fra sidste kuld (nu 5 måneder) som har nægtet at spise tørkost. Han har fået:

Animonda vom Feinsten kitten
Animonda Carny kitten
Macs kitten
Smilla kitten
Bozita kitten (stoppede dog hurtigt med denne, fik splatmave af den)

1 Synes om

Til en killing i den alder ville jeg ikke bruge killingefoder :slight_smile: Mine spiser lige så gerne de voksnes mad, når de er så gamle.

Så for et godt fuldfoder til meget fornuftig pris ville jeg gå en tur i Aldi. Jeg mener, deres eget mærke hedder Topic (det gjorde det i hvert fald engang) :slight_smile:

2 Synes om

Så gammel? Jeg synes, han er så lille :joy:

Mine voksne kan ikke fordrage Topic efter de lavede det om her for nogle år siden. Men måske Hittemissen kan.

Animonda havde jeg kig på, så måske jeg skal prøve det, når jeg alligevel skal bestille fra zooplus.

6 Synes om

Hvor er han sød - skønt at han fandt et nyt hjem

:smelter:

1 Synes om

Vi har prøvet Topic i både pose og dåsevarianten. Den orange dåse er ok. Resten er dømt ude af hele flokken. Jeg har ikke bestilt ved zooplus endnu, da jeg primært har kørt med vådt til killinger ml 4 og 8 uger. Men nu er han jo faktisk begyndt at ligne en rigtig killing, så det er nok snart tid :joy: Min bekymring er dog at købe en større pakke blot for at det bliver dømt ude. Det har jeg prøvet med Bozita.

1 Synes om

Køb prøvepakker i stor stil - og prøv dem i forskellige konsistenser. Min erfaring er, at de ofte er konsistenskræsne mere end noget andet.

2 Synes om

Animonda Carny kitten hitter herhjemme, hvor der ryger 800 g per servering :hoho: Feringa også og Bozita på dåse (paté). Når de er den alder han har nu bliver jeg lidt hård og blander lidt tørkost i vådfoderet, og så bliverder ikke serveret nyt før der er spist op (mine har jo så alle en mor). De fanger det ofte ret hurtigt og går så selv videre til ren tørkost derfra :smil:

1 Synes om

Han er faktisk lige begyndt at nippe til tørkost. Så jeg tænker, det nok skal komme.

Jeg fodrer også de gamle med en del vådt. Det har jeg bedst erfaring med ift nyrerne og derudover vægten (Gamle, nu afdøde, Tykkemis var virkelig tyk, da han fik tørkost primært. Det ændrede sig markant med primært vådkost)

Hittemissen er mest til paté. De gamle har altid været til bidder, men kaster sig over paté nu, hvor det er killingevarianten. Begge er heldigvis fine, slanke katte (og den gamle en enormt kræsen bimse)

2 Synes om

For en uge siden (inden hans øjne blev helt gule) Men han lærer at respektere ældre katte

11 Synes om

Animonda og bozita er klart favoritterne af vådfoder herhjemme - når både kvalitet, smag og økonomi skal hænge sammen :slight_smile:

Animondas tørfoder er også en klar favorit herhjemme hos kattene (grandis fordi de er voksne og har godt af at tygge lidt på maden), men de må leve med det opblandes med div royal canin, som jeg får for at gå steward og det fungerer fint :slight_smile:

1 Synes om

Noget af det eneste tørkost den gamle Bimse vil spise er Royal Canin senior foder. Han spiser så bedre af det våde og får “bouillon”-drik for at holde sig med væske. Efter hans epilepsi er vi ekstra over ham for at sikre, at han får nok væske (han dehydrerer i forbindelse med evt anfald. Han er dog anfaldsfri i 10 mdr nu) Lang historie for at sige, at jeg ikke er så bange for royal canin.

Lige pt blander jeg forskellige mærker killingetørkost med seniorfoderet. De har næsten samme analytiske bestanddele. Jeg vil kigge på animonda tørfoderet. Det har jeg ikke prøvet.

Bozita vådkost kan de to gamle ikke fordrage. Det er aldrig blevet rørt. Så det bestiller jeg ikke igen :joy: Animonda Carny kitten ankommer mandag inkl lidt blandet prøvedåser.