Killingen to tempi: Sove eller hærge - hvornår bliver han mere rolig?

Vi har lige fået en killing på nu snart 14 uger. Vi har aldrig haft så lille en killing før, de andre var 5-6 måneder, og det er 9 år siden vi sidst havde en killing.

Vores killing - Pixel - er en utroligt sød, kælen og tillidsfuld kat. Men som alle killinger har han kun to tempi - fuld fart eller dyb søvn.

Hvornår er der cirka, at deres rytme bliver lidt mere jævn?

Det er lidt anstrengende når han karter rundt midt om natten, og han gør det meget gerne i sengen :slight_smile: Og det der med opdragelse, det er altså noget der tager lidt tid :slight_smile:

Hilsen Mia

Mhhm, lidt mere ro på kommer der nok omkring ½ år - så kommer teenage alderen så tilgengæld :wink: Så omkring 1 år er han nok ved at være fornuftig igen :høhø:

Mht i natten så smid ham ud når han begynder at karte rundt? Eller luk ham fra inden I går i seng :slight_smile:

Nu ved jeg jo ikke, hvordan jeres rutiner er, men det er en god idé at sørge for at gøre killingen træt ved sengetid. Leg med den og lad den hoppe rundt og bruge noget energi. Måske kan I også fodre den, inden I går i seng. Et godt måltid bliver man også dejligt træt af :slight_smile:

Lær ham allerede nu at være udenfor soveværelset om natten :slight_smile:

Fornuftig og rolig… tja, dét er klart noget som bør defineres nærmere…
Her i huset har det varieret fra ca ½ år og op til min aby, der fyldte 7 inden hun havde tid til at ligge stille og roligt på skødet af mig :slight_smile:

Her tog det 1½ års tid før helvedeskillingen Ellie faldt lidt til ro. Og så hjalp det gevaldigt at hun fik Alba (også killing) at lege med. :slight_smile:

Jeg vil også sige 1,5 år før at de forskellige faser af killing og ungdyr er faldet nogenlunde til ro og kattens hukommelse af ordet nej træder i kraft. :tihi:

Jeg tror også, det kan komme an på racen…

Vores bobtail (rolig race, som fx brite) har altid haft et jævnt roligt tempo, medmindre han lige får et anfald af ‘kanonkugle’. Selv som lille skete det kun et par gange om dagen.

Vores eur (medium rolig/aktiv race) har mere tempo på sig. Og af vores erfaring bliver de ved med det et stykke tid. Dog findes der også ‘nus mig mode’ mellem de to yderpunkter :wink:

De aktive racer holder vi os fra :stuck_out_tongue:

@Sjenja
Jeg kan fuldt ud forstå dig, vi var også ved at gå ud af vores gode skind. Det var så galt så vi forsøgte at få vores “teenkilling from Hell” omplaceret. Heldigvis var der ingen som turde binde ad med hende :ok: , og nu hvor hun er 14 mdr., er hun faldet meget mere til ro. Lige bortset fra når hun midt om natten sidder halvvejs oppe i gardinerne :doh:. Men hun elsker også at ligge i skødet på “mor” og nusse hende i ansigtet, og hun kommer altid og siger velkommen hjem. Så vi ville ikke undvære hende.
Så det er at væbne sig med tålmodighed, så vil det blive meget bedre.

Brian på nu 16 uger er en hærger og en spilopmager uden undtagelse!!! Han sover faktisk ikke specielt meget og der er gadagung bla nu, så vinduerne rasler :smiley:
Mine er en aktiv race og de er altså efter min erfaring bare lidt længere om at blive voksne. Sugieh er ved at være der, men hun er også godt 7 år :tihi: 1½ er nok et godt bud sådan for det brede flertal :slight_smile:

Wrrrrroooom!! Klokken er nu 00.10 og vi har fire fjollede siatalere til at drøne rundt i stuen i munter klapjagt.
Den ældste er knap 2,5, den yngste 16 uger…

vil osse sige det kommer an på racen og sindet på katten.
nu har vi jo maine coons og det har været forskelligt fra mco til mco.

ional har været en prøvelse, hans lømmelalder startede i samme sek han kom ind af døren her som 15 uger gammel killing og den alder varede så ca i 2 år og den er ikke helt slut endnu. og vi tager os stadig til hovedet nu og da og siger hvorfor hvorfor hvorfor
glitter faldt til ro som 2 årig, men hun var osse en strid banan som ungdyr
kaz har været et utrolig roligt gemyt helt fra han var killing og det er begrænset hvad han har lavet af narrestreger.

g klokken er nu 5.07 og Ivan på 2.5 har lige vækket mig fordi han ville udvikling haven. Og ikke gennem døren i soveværelset, der fører ud til baghaven. Nope! Han ville kun ud gennem hoveddøren. :rock:

… Og jeg kan hverken rette eller stave… Håber, at I forstår og bærer over med mig. Klokken er kun 5.11, og jeg er siatalerejet.

Det kan godt være, at min hukommelse bare er dejligt selektiv, men jeg kan altså slet ikke huske, jeg nogensinde har haft problemer med killinger, der hærgede om natten. Hverken aby eller huskat. Til gengæld er jeg nødt til at lukke dem fra, hvis jeg gerne vil sove længere end til kl. 6.00. Asani er en sand plage om morgenen - sådan rigtig aby-pågående in your face, uden at han kan forstå et nej. Møgkat! :hjerte:

Det mest spektakulære er jo så… At i hvert fald som siamejer, så står man op og efterkommer ønsket, for man ved bare at det vil være utopi at tro de kommer på andre tanker :klapper:

Min huskattepige er lige fyldt 11 år. Om foråret fra sommertid til ca. skt. hans står hun op med fuglene (ca. kl 4) og mener det er høje tid resten af huset skal op. I år fik hun jo så Theodor von Teenager med på legen… Og jajajaja sig I bare lukke døren det er klart en teoretisk mulighed…
Efter skt. hans (når fuglene ikke er så insisterende om morgenen) så kan hun ca. sove til kl 5 måske 5.30.
Om vinteren kan hun fint sove til kl. 6.30 og kigger meget moster-modsat på mig over at jeg begynder at røre på mig.

Så selv om tempo ikke er så højt mere på hende, så er hun fint i stand til at køre denne husholdning i stram pote :thumbup:

Jeg kan høre, at jeg ikke er den eneste, der har fornøjelse af katte om natten :slight_smile:

Han er en helt almindelig huskat. Og mht. at lukke ham ude om natten, så har vi også to ældre aby’er, som er vant til at sove (ved siden af sengen) om natten, og deres rutiner kan blive lidt svære at lave om på. Jeg prøvede dog i nat, lukkede dem først ud da den lille begyndte at lave ballade midt i nat og det gik faktisk fint. Men jeg synes, det er lidt synd for de andre to, som ikke laver noget ballade.

Så jeg tror vi prøver en kombination af det og af at prøve at lære den lille at man ikke må lege i sengen - lige nu er dens hjerne på størrelse med en ært (virker det som om), så det er lidt svært at få den til at fatte noget som helst :slight_smile: Men vi gør et ihærdigt forsøg :slight_smile:

Hjerne på størrelse med en ært, til gengæld kan den ikke huske… :lol:

Men som du kan se af svarerne så er det ikke mange år det tager at få lavet rutiner…

[QUOTE=Sjenja;1288989]Jeg kan høre, at jeg ikke er den eneste, der har fornøjelse af katte om natten :slight_smile:

Han er en helt almindelig huskat. Og mht. at lukke ham ude om natten, så har vi også to ældre aby’er, som er vant til at sove (ved siden af sengen) om natten, og deres rutiner kan blive lidt svære at lave om på. Jeg prøvede dog i nat, lukkede dem først ud da den lille begyndte at lave ballade midt i nat og det gik faktisk fint. Men jeg synes, det er lidt synd for de andre to, som ikke laver noget ballade.

Så jeg tror vi prøver en kombination af det og af at prøve at lære den lille at man ikke må lege i sengen - lige nu er dens hjerne på størrelse med en ært (virker det som om), så det er lidt svært at få den til at fatte noget som helst :slight_smile: Men vi gør et ihærdigt forsøg :-)[/QUOTE]

Nårh, altså jeg mente også bare ham. Men det er også fordi at herhjemme der har vi 1-2 katte med i soveværelset på skift, for ellers kan jeg ikke sove i sengen for katte :høhø: Så de er vant til lukket dør og at man ikke er med. Så evt. kan I bare nøjes med enten at lukke for ham fra starten, eller at smide ham ud alene hvis han bliver aktiv. Det er IMO sundt for katte at være vant til at døre kan være lukkede :høhø:

Vi er meget enige :slight_smile:

Lige pt praktiseres det ikek sådan rigtig her… men det skyldes at vi igen igen lever zoneopdelt indtil Oddy er genintegreret med resten af Banden…
Men ellers… så er det sådan at de katte, som tilfældigvis tøffer med mig eller allerede er i (sove)værelses-afdelingen af lejligheden, de får lov at komme med i seng… og - hvis det er alt for stegende varmt, så smider jeg også disse ud af soveværelset, så jeg kan åbne døren ud til terrassen og få lidt luft og nattekølighed :slight_smile:

Jeg lærte lektien om katte i soveværelset, da min første kat i sin tid var skyld i at jeg, vores første sommer sammen, måtte gå i seng omkring kl 20 om aftenen - fordi jeg skulle op ved 4 tiden og fodre, lege og lukke ud. (Jeg dur ikke til at stå op og så gå i seng igen)…Efter at hun i et par år havde været lukket fra i en anden del af huset, droppede hun dog den vane og kunne sagens være i soveværelset selv når vi sov længe :slight_smile: