Jeg vil lige høre, hvad I andre gør, når I har killinger :?
Mine bliver 11 uger på onsdag og blev 1. gangs vaccineret i tirsdags.
Mit spørgsmål er så:
Lader I jeres killinger komme ud, eller holder I dem inde i tilfælde af, at de skal være indekat i kommende nyt hjem :?
Tænker også evt smittefare i kattegården :?
Er det ok at tage dem ud efter første vaccine eller skal man vente til de har fået nr 2 :?
Mine fik lov at komme ud i det omfang, de havde lyst (og vejret var til det - det var jo trods alt vinterkillinger)
Jeg ville ikke være mere nervøs ved en eventuel smittefare ved at have dem på min indhegnede terrasse end ved de ting, jeg eventuelt selv måtte slæbe med hjem på tøj og sko.
Mht om de skal være inde- eller udekatte i deres nye hjem har jeg ikke hørt om nogen, hvor killingerne ikke ganske fint har kunnet klare det skifte
Theo og Milou havde adgang til haven som killinger, men jeg er sikker på at selv hvis de ikke havde adgang til vores altan, ville det ikke have været noget problem
Jeg tror, modsat Vivi, at selvom de skal være indekatte, så er alle stimuli med til at hærde og stimulere dem. Selv om det nye hjem ikke har hund, børn, gæster og alt muligt andet, så tror jeg at det giver robuste og selvsikre killinger at de har prøvet lidt af hvert.
Dufte, lyde, vind i pelsen og en sommerfugl der flyver, forbi er store sansemæssige oplevelser for sådan nogle små killinger, og det tror jeg kun de har godt af at opleve
Hvis de når at blive meget gamle før de finder et nyt hjem, er problematikke lidt anderledes måske, men som udgangspunkt synes jeg altså at du roligt kan give dem én på opleveren
[QUOTE=Vivi_Fletcher;1080772]Jeg holder mine som indekillinger
Ingen grund til at lade dem prøve udelivet, hvis det skal være indekatte.[/QUOTE]
Vores killinger har altid fået lov at rende ud hvis de lystede, og på trods af at rigtig mange af dem lever livet som indekatte, har det aldrig været et problem. Ikke en har haft problemer, så vi fortsætter med at give dem muligheden
Vi har også valgt at give dem lidt græs under poterne :høhø: og de nyder det i fulde drag.
Jeg tror også som Theomilou skriver at de har godt af den stimuli det give, og når de flytter hjemmefra er der så meget de skal forholde sig til, at de ikke savner udelivet.
Jeg har også omplaceret to voksne hunner til lejlighed, og de har også helt fint accepteret livet som indekat, kun med adgang til en altan med net.
[QUOTE=Wijelo;1080777]
Jeg har også omplaceret to voksne hunner til lejlighed, og de har også helt fint accepteret livet som indekat, kun med adgang til en altan med net.[/QUOTE]
Det har jeg også gjort mange gange - og med stort held.
Jeg har også gjort det et par gange uden held - én gang til stuelejlighed og én gang til hus - og det gør jeg ikke igen. Skal en voksen kat omplaceres, bliver det over 1. sal, hvis det skal være indekat.
Tror sagtens man kan lukke killinger ud uden at de vil savne det i de fleste tilfælde - jeg ser bare ikke nogen grund til at løbe risikoen for at de får smag for det. Og de nye ejere sætter meget ofte pris på, at killingerne ikke har været ude
Jeg havde et standpunkt til jeg tog et nyt
Jeg ville ikke have dem ud pga både smittefare og ude/inde nyt hjem.
MEN… Haven er hegnet, jeg har ikke set fremmede katte i den og de voksne vader ud og ind, ergo den evt. smitte er alligevel i huset.
I forhold til nyt hjem, så har jeg selv prøvet at gøre udekatte til indekatte uden ballade, så den holder heller ikke Desuden får drengene hegnet have at rende i, så de kan ligeså godt vænne sig til det
Til at starte med syntes jeg jo som Vivi, at de ikke skulle opleve udelivet, hvis de endte som indekatte.
Men de kæmper for at komme med de voksne ud nu og jeg synes også det kunne være lidt hyggeligt at have dem med ud, når jeg har fridag og sidder i haven
De får dog ikke lov at rende rundt derude, når jeg ikke er derude, da de endnu er så små, at de kan gå under havelågerne
Jeg holder killinger jeg har til salg inde - aby’er bliver nemt fikseret får de smag for udelivet - det kan blive en pest at komme ud og ind af hoveddøren, ret trættende vil jeg sige …
Aby’en er måske mere fikseret får den smag for noget end andre racer.