Killinger og billeder

Hvorfor er det at nogen ikke tage/viser billeder af deres killinger før de er 5 uger? :?

Først og fremmest fordi jeg ikke har lyst til at udfordre skæbnen. :S

Det er små levende væsner der kommer, og alt kan gå galt i de første dage og uger. -ked

Hvad er det i vil se på disse helt små trolde :?

Billederne er der altid, lige fra de bliver født, men jeg lægger dem først på min hjemmeside når de er omkring 4 uger.
Det er ikke morsomt at have lagt kuldet på og skal ind og fjerne en killing.

Nederst på siden: nyfødte og så frem til for ikke længe siden
http://www.sundisk.dk/g-litter.htm

OK den kan jeg da godt forstå Karen, nu har jeg aldrig selv haft killinger og tænker ikke i same baner…

Lis, det du siger er jo egentlig det samme som Karen. Jeg har lige kigget på alle dine billeder og hvor er de bare dejlig…

Tak for svaret begge to

Vi er der bare så nysgerrige, og kan slet ikke få nok af små uskyldige killinger - vi kan -savle over og -forelsket os i. :stuck_out_tongue:

-love -love -love -love

Ja de er dejlige, og egentlig utrolig så meget man kan se på sådan en lille våd og grim killing (de kan godt være lidt “trykkede” når de lige er kommet ud). De er straks meget kønnere når de er tørre:-)
Jeg har stor glæde af at diskutere billederne af så små killinger med andre opdrættere - og helt fantastisk at se de andre kuld man har opdrættet i samme alder og sammenligne, virkelig lærerigt.

Nu er jeg så een af dem, som sætter billeder på fra aller første sekund - og jeg har det OK med det :slight_smile:

Jeg har det også OK med at skulle fjerne billeder pga frafald . . . . og mine killinger skifter altid køn op til flere gange de første uger . . . så det kører sådan lidt frem tilbage - men jeg har det stadig OK med det.

Det kan da godt være, at der er nogle der syn’s jeg har Knald i låget - men det er jo så deres synspunkt [bigloony]

MEN men men . . . der er ingen der får lov at kommer indenfor og gramse på min killinger, før de er ude af kassen og begyndt at spise selv. . . . der sætter jeg grænsen - men billeder må de gerne se :smiley:

Hvorfor må der ikke gramses på dem før de er ude af kassen og spiser selv?

Den kan jeg godt følge også lotte -forelsket

Her er det kun virkelig tætte venner der får lov at kikke før de er ude af fødekassen. -love -love

Men jeg vil ikke sige aldrig for kommer Pia forbi, tør jeg sku ikke sige nej til at hun ser sine børnebørn -høhø -høhø

Jeg kan også godt følge Lotte, her er det også kun tætte venner der får lov at kikke før de er 3 uger…

der ville jeg nok også have samme indstilling - ved at vi gjorde præcis det samme når vi skulle sælge hundehvalpe - TIDLIGST besøg når de var 5 uger

vi gjorde det for ikke at stresse tæven og for at sørge for at dem der kom og sagde hej til hvalpene bedre kunne vurderes på deres adfærd omkring hundene… der er jo mindre at vurdere jo mindre aktive dyrene er …

jeg synes det er en fin regel

:smiley: :smiley: :smiley:
Jeg er en af dem, som ikke putter mine killinger på hjemmesiden for de er 3-5 uger gamle.
For mig handler det om hunkatten.
Mine tøser er total fredet, når de har killinger. Så det handler om hvornår hun er klar til at vise sine babyer frem, hvornår jeg får besøg og begynder at tage billeder.
Så kan det godt være at, jeg misser noget når jeg ikke har baby billeder.
Men jeg nyder at have mine killinger lidt i fred, og kigge dem. Inden jeg putter dem på hjemmesiden. Ofte er det også i den periode hvor jeg bestemmer hvilken jeg selv, tror jeg skal beholde.
Men alle har deres ideer og metoder for hvad der virker bedst. Og det er spændende at læse hvad og hvorfor i andre gør.
Hilsen Pia -engel

Jeg kan sagtens følge med hvis man vil skåne mormis for udefra kommende stress, men det var ikke det jeg fornemmede var Guggers motivering.
Der er forskel på missemødre - sikkert også raceforskelle. Mine hunner er er ikke “agressive” når de har killinger - den ene jeg har haft der var oppe på mærkerne over for andre katte steriliserede jeg, det blev hendes datter også da hun var præcis lige sådan. Jeg vil ha’ ro i mit katteri, og kan en mormis ikke tåle synet at en andens knurhår er hun ikke her længe.
Selve killingerne er vel ikke mere udsatte som 2 uger end de er som 4 eller 5 uger gamle.

dET ER NU OGSÅ PRIMÆRT…ups…Findus lavede lige Caps lock…om igen
Det er nu også primært hensynet til mine missepiger der gør her ikke kommer gæster de første uger. Mine missepiger er overhovedet ikke hverken aggressive eller andet, men JEG føler jeg tager hensyn til dem alligevel. Fred og ro…ingen stress er i alles favør og dèt føler jeg, vi bedst gør hvis mine missemødre ligger i fredelige omgivelser med mennesker de kender og lugte ligeså.
Måske også derfor jeg nærmest ikke kender begrebet…at flytte killinger. Det er 15 kuld siden en misling er flyttet…det var så hele kuldet og hun havde gjort det fordi jeg havde glemt at lukke døren herned i soveafdelingen hvor mine mødre er. De får så besøg af de andre misser, men det er ALTID mine mødre der bestemmer tempoet, og hvem.
At diskuterer med en MOR…er det mest stupide i denne verden. Jeg sammenligner det med at brokke sig på en fodboldbane…det nytter ikke en fjert. Moren/dommerne vinder alligevel.
Har forøvrigt lige gjort de to kravlegårde klar -thumbs de står ALTID fremme…så dèr er der heller ikke noget stress og man hopper selv op i dem NÅR der skal fødes. Håber Ouna føder i den brune, for i den er hun selv født og det er hendes mislingers mormor også -love

[bigloony] [bigloony] [bigloony]
Hey Brita
Lige mine ord. Det er bestemt heller ikke aggration, men ønsket om den ro mine piger ønsker.
Så en mor kat, i vores katterri, har klart altid ret. og nej vi kender heller ikke til killinge flytterri.
Hilsen Pia -engel -engel

Det er altså for morkatten der ikke ønskes besøg - jeg har ingen problemer med det, det har mine hunner heller ikke. De syntes det er dejligt med selskab. De har heller ikke problemer med de små tages op af kassen og kigges på.
En anden ting er, det er ikke alle jeg lukker ind til killingerne - og aldrig killingekøbere, og slet ikke hvis de har besøgt andre katterier, men det er uanset killingens alder så længe den uvaccineret.

Her er mislinger skam heller ikke lavet at skrøbeligt porcelæn…de nulres og køsses på hele tiden og mine mødre får besøg som de vil.
Det sejeste er…NÅR en missemor vil ud, og det får hun lov til dagen efter en fødsel (OGSÅ efter devisen dagligdagen skal være som den plejer, det gir mindre stress) så sætter hun sig ved døren op til køkkenallrummet og siger MIAV…så lukker jeg op, og hun går ud i haven og gør sit toilette…for ved siden af sin rede det dutter IKKE…instinkterne er jo iorden.
NÅR hun så er klar igen til morrollen sætter hun sig ved selvsamme dør og igen MIAV, og dørvogter-Brita lukker på.
De første dage mener jeg skal være i ro’ens tegn og så åbnes der op efterhånden som jeg fornemmer det skal åbnes.
Jeg kender både mine tøser OG deres ophav og det er en fordel NÅR man skal læse dem.
Ouna’s kommende små “mus” er 4. generation og opfører hun sig som hends mor OG mormor, så vil hun helst have sine børn i fred de første dage og er hun også ligesom mormor og oldemor så ligger hun ved sine børn i 23 timer og 56 minutter i døgnet. 4 minutter er riigelig til at gøre sit toilette i OG spise en kylle -høhø …det er under Fakta-tid [smilie=hate-tunz.gif]
Jeg er overbevist om vore dyr er som vi…nogle ville helst ligge på en 6-kvindestue da vi fødte og andre på enestur og begge dele er helt fint, blot det harmonerer med det enkelte individ.
JEG hadede 6 kvindestuen så jeg var heldig jeg lå på en 2-kvinde stue da jeg fik mine poder -thumbs

Det har sikkert også meget at sige hvilken race man har. Jeg har jo to meget forskellige, tykke rolige briter og aktive oversociale burmesere. Burmeserne elsker at “man” kigger killinger og samles gerne som en hel flok klukkende “mødre” om killingerne, hvorimod briterne har en mere beskyttende moderrolle, hvor der knurres den første tid når der høres fremmede lyde og de andre katte nærmer sig.
Men ve den evt. hankat der nærmer sig burmeserkillingerne, for det er ikke bare en hunkat som slår til, men hele flokke af madammer der som en anden bisværm går amok.

Marina

Jamen så er vi jo i Bund og grund enige. :? :?

Mine piger ejer ikke det gen der siger agresiv opførsel, men derfor er det alligevel dem og mig, der har de første dage og uger i fred og ro, hvor vi skaber et utrolig dejligt forhold hvor hun ved, hun er i totalt centrum.
-love -love

Ja jajajajaja nu kommer jeg . . . . . . . (har lige været temmelig optaget)

Jow Lis - ved mine første kuld tog jeg bare revl og krat ind, der gad se på mine killinger, men jeg blev klogere med tiden.
Jeg begrænser besøgene for at undgå stress og smittefare. Jeg bilder mig ind, at jeg kan undgå mange sjove ting, som fremmede kan slæbe med ind i mit hus. Vi lukker jo alle mulige mærkelige mennesker ind uden overhovedet at vide hvem de er, og hvor de kommer fra.

Og så syn’s jeg ærlig talt ikke det er sjovt at ha fremmede til at jouglere rundt med missemors bebser - både hun og jeg bliver dødstresses af det - så de må nøjes med at kigge billeder, de der er interesseret.
Man kunne jo så bare lade være med, at lade dem røre ved killingerne, men så kan de jo egentlig lige så godt blive væk. Og ja . . det er så det jeg har bestemt, at de kan komme, når jeg mener at der er basis for både at røre og se på varen.

Og Karen . . . . hvis du sku’ finde på at ville se mine nyfødte killinger så tør jeg godt lukke dig ind (selvom du kommer fra et katteri) -thumbs . . .du kan jo altid bare blive stående på måtten. . :stuck_out_tongue:

Hvert katteri har sin køreplan - sine holdninger og idiologier.