Killinger om vinteren?

Er der nogle herinde, som har erfaringer med vinterkuld?

Er der særlige hensyn som skal tages til killinger, der fødes om vinteren?

Jeg tænker varmelamper osv?


Jeg spørger fordi min nye jobsituation med stor pludselighed griber yderst forstyrrende ind i vores parringsplaner, som derfor må udsættes. Enten til efteråret eller til næste års forår… Ikke just planen, men jeg havde ikke råd til at takke nej til arbejde, når det nu endelig var der.

MVH Helle

Vinterkuld er ikke noget problem.
Eneste du skal tænke på er, at der selvfølgelig ikke må være for koldt, hvor hunkatten ligger med sine killinger.
Varmelampe eller lign vil jeg fraråde - de fleste hunkatte hader den slags.

Tak Vivi - hvis jeg ikke gør det i år, så skal hun vente helt til foråret… Det er lang tid, synes jeg for sådan en fertil hun som hende…

Hvis vi gør det, så kommer de i November ca.

Min første tanke var, at det er for koldt at blive født der…

Dejligt, hvis det ikke er tilfældet.

KH

Hvilken temperatur skal rummet holde? cirka?

Vi vil have hende i soveværelset i starten med dem i en kravlegård med kasse - men mit lille hus er jo ikke verdens varmeste… Der er cirka 18 grader her om vinteren og 15 når det er rigtig slemt.

Skal vi så have en alternativ varmekilde op ved dem?

Åh det pokkers arbejde! Men på den anden side rart at få et. har gået ledig længe…
Men for pokker - kunne det have ventet til august så havde det passet bedre ind i rejse osv…

Hos opdrættere kommer der killinger hele året - jeg kender til to burmeserkuld, der blev født juleaftensdag sidste år :slight_smile:

I naturen er det et større problem pga. kulden, men vi arbejder jo under helt andre forhold :slight_smile:

Vinterkuld er som sådan ikke noget problem. Jeg foretrækker at få mine så jeg har fri en stor del af killingernes barndom. Så er der ekstra tid til nus og rengøring omkring dem.

[quote=lenschow;397688]Hvilken temperatur skal rummet holde? cirka?

Vi vil have hende i soveværelset i starten med dem i en kravlegård med kasse - men mit lille hus er jo ikke verdens varmeste… Der er cirka 18 grader her om vinteren og 15 når det er rigtig slemt.

Skal vi så have en alternativ varmekilde op ved dem?

[/quote]

Jeg ville anskaffe fx en olieradiator til de første par uger.
Ca 20-22 grader, når killingerne er helt små.

Tusind tak for jeres gode hjælp. Jeg er mere rolig nu -

En olieradiator er en god idé. Jeg må ud og skaffe sådan en, så de kan holde varmen 100 %. (tror måske der står en i laden…)

Er der andre gode muligheder for at varme op, så skriv dem endelig.

Vi har fri, når de kommer - Elin og Mogens går jo hjemme plus jeg har ferie tilgode:-)

Uh så lykkes det måske alligevel. Jeg blev helt fortabt, da datoerne skred.

Tusind tak!

Det er først de seneste år jeg har haft sommerkuld.
Mine kuld er født
A:14.12
B:4.3
C:22.3.
D.19.11.
E: 12.12
F:28.2
G:5.11
H:6.11
I:4.12
J:2.11
K:28.11
L:9.12
M.10.10
N:20.4
O:28.7
P.8.12.
Q:15.4
R:21.11
S:18.8.
T:30.8.
og
U:30.7
V…inden længe altså et sommerkuld
Jeg har ingen problemer haft med mine vintermislinger…men de har også en god pels, vi har det dejligt varmt…lige som det skal være 20 grader eller der omkring.

Tak Brita - og vildt du kan huske dem i hovedet - for du var garanteret ikke henne og kigge vel?

:slight_smile:

Næh det er ikke nørvendigt…jeg kan alle mine kuld’s føs’da’e i hovedet. Ting der af den ene eller anden grund betyder noget for mig…så er jeg nærmest autist…men skal jeg huske at købe næsedråber til mig selv kan jeg regne med en stoppet næse i 5 dage:tihi:

Du husker bare de ting, der er vigtige:-)

Normal endetarmstemperaturen i en sund og normal killing er:

  1. uge 35 til 37,3 grader C
  2. og 3.uge 36.1 til 37.7 grader C
  3. uge = normaltemperatur 37.7 til 38.9 grader C

Hvis endetarmstemperaturen i en killing falder til under 34 grader C - er tilstanden yderst kristisk.

Killingen skal varmes langsomt op (tager 2 til 3 timer - gøres bedst på egen krop). For hurtigt opvarmning kan blive fatal.
Kropstemperaturen skal være normal FØR der kommes mad på dem.

Killinger der er afkølet er ofte dehydret - de skal have væske, helst electrolyte (diverse salte til at få balance) Væske er efter opvarmning vgtigere at starte med end at fodre.

Temperatur for killinger (kassen de er i, ikke rummet)

uge 1: 30-32 grader C
uge 2: 27-29 grader C
uge 3: 27 grader C
uge 4: 24 grader C
uge 5: 20 grader C

Temperaturen er vigtigt da killingerne ikke kan regulere varmen selv før de tidligst er fire uger. Er temperaturen for lav tager de mindre på.

Om vinteren bruger jeg en infrarød lampe der hænger over den ene ende af fødekassen så de kan søge væk er der for varmt. Varmen justeres ved at lampen hænger højere eller lavere.

Mine hunner har ingen problemer med det - havde de ville de flytte killingerne

Tusind tak Lis - det sakser jeg lige ud og gemmer!

KH

Jeg har haft vinterkillinger, sørgede jeg bare for lidt extra varme på radiatoeren.
Så vi havde en konstant temp på 22 grader i stuen, hvor de var.

mine skalder blev jo født i oktober, og her er en smule fodkoldt - så var noget nervøs.

løsningen blev at fødekassen som sædvanlig var en papkasse af den type de bruger til frugt - i ved aflang og med 15 cm kan og i kraftigt pap. inden i den står en anden mindre kasse som "rum! så den får form som en primitiv barnevogn. denne herlighed stpd på en omvendt flamingo kasse så den kom fri af gulvet og var isioleret nedad til. inden i var et lag skumgummi og herover lagen mm. henover hele herligheden var et uldent tæppe. den første uge stod der en lille olieradiator ved siden af, som tæppet også lå henover, så varmen blev fanget og ledt ind i hulen. tempen blev jusyteret på radiatoren og rynke ELSKEDE det. hun skulle ikke bruge så meget som 1 kcal på selv at holde varmen.
senere var radiatoren ikke nødvendig.
da småfolkene gjorde anstaler til at ville over kanetn kom de på gulvet men med et lammeskind under så når man møflede omkring lå man godt og varmt.

Hej

Jeg har haft et par vinterkuld, og i den forbindelse har jeg købt 2 gammeldags varmedunke, som jeg har fyldt, og pakket ind i tæpper/håndklæder, lige i de første dage, hvor især burmeserne er ret skaldede og mødrene har nydt, at lægge sig på den varme plads! Jeg har somend også brugt dem , i bunden af transportkassen når jeg har været ved dyrlæge med mor og børn:tihi:

Cats og Conni

De bedste gele varmepads til microovnen holder ca. 12 timer - må kun være under madrassen i den ene ende af kassen - mor og killinger skal have mulighed for at søge væk

Hej

jeg har haft kuld født i november, december, januar. Killinger har boet i mit soveværelse de første 4 uger af deres liv. Mit soveværelses temperatur er under 17 grader. De har en kasse, der er pakket ind i tæpper og absolut fri for træk. Så der er nok noget varmere inde i kassen. Som nævnt er kulde en høj faktor i killinge dødelighed. Og det sker da også at mormissen er da også kommet med babierne ind under min dyne MANGE gange. Det har vi så fundet ud af, hun ved jo nok bedst, og hyggelig med små missebørn i armhulen fordi det nu er der mormissen syntes de skal være.
Held og lykke med kuldet.
hilsen
birthe & co

Jeg vil helst slippe å få kattunger mai,juni,juli og dels august også.
Å lage det varmt,trygt og trekkfritt (høst,vinter og tidlig vår) er mye enklere,enn å lage det passe kjølig om man er inne i en skikkelig hetebølge på sommeren :slight_smile:
I en skikkelig hetebølge, kan man risikere mamman ikke får i seg nok mat og drikke i forhold til hennes nye heltidsjobb som amme. Ungene drikker kanskje også for lite fordi det er så varmt at dem ikke orker.