Killinger taber sig - 5 uger gamle

Hejsa

Har virkelig brug for jeres råd da jeg er ved at blive godt gråhåret af to af vores killinger. Ud af 5 er der kun de to som endnu ikke vil spise ret meget selv, det er næste uanset hvad jeg tilbyde dem så slikker de lidt på det og smutter så hen og leger igen.

De får ikke længere nok mælk alene ved deres mor, så de sidste 3½ døgn har de hver tabt sig ca. 40 gr. i alt hver. hvilket for mig er meget.
Dyrlægen har tjekket dem og de fejler intet, men vil bare ikke spise nok. De er tilbudt KMR flere gange af mig, men er heldig hvis jeg får 2 ml. i dem.

De er friske og leger fint og har en energi uden lige. Så søger nu gode råd til hvad jeg kan prøve at give dem, vil helst ikke de kommer længere ned da de ligger på omkring de 510 gr nu. Mens deres søster vejer 650 gr.

MVH
Gitte

Har du prøvet med creme fraîche og torskerogn?

Måske er de bare lidt “modne” på noget smagsforandring…

Har prøvet:
Torskerogn/creme fraise.
Kogt laks
Div. dåser af almo natura og Feline Porta
samt pate fra Royal Canin, som rør med KMR , kan de lige nippe til det eller kogt kylling med KMR.

Så har prøvet lidt af hver og deres søster spiser til gengæld alt s

MVH
Gitte

Hej Gitte

Sådan et kuld havde jeg også engang… De var 4 i kuldet og 3 af dem spiste ikke andet end modermælk da de var 7 uger !!! Den sidste havde mod på hvad som helst man bød ham… De var også som dine friske og ved godt mod , dyrlægen mente vist jeg var hys…:thumbdown: men dem kæmpede jeg også med og det lykkes til sidst, efter meget var prøvet forgæves… rådt oksefars gjorde trikket her og så kunne de spise så meget endda at de stod oppe i skålen for at komme først til… Langsomt blev de vænet til tørkost ved at blande de to ting sammen , først var tørkosten opblødt til smadder og lidt efter lidt spiste de normalt som alle andre killinger…

Hvad der gjorde at de kun ville spise ved mor , fandt jeg aldrig ud af , men syntes tit jeg ser det i små kuld , hvor der er nok at spise…

Held og lykke med at få dem igang , nogen gange kræver det tålmod at have killinger :thumbup:

Tak Britt. Ja er virkelig hys især fordi vi jo mistede en killing tidligere i kuldet, dog pga. deformitet - men alligevel… Har snakket med dyrlægen som grinede lidt af mig, men lovede og tjekke dem i morgen, selv han har tjekket dem tidligere da deres bror blev aflivet.

Men man samligner jo dem alle, og de to små fra det yngste kuld, er altså nu de største af alle, trods de kunne bapper ved mor, men ak om de to andre vil prøve hendes mælkebar som der er god valuta i.

Prøver med fiskegrød og rå fars i morgen :slight_smile:

MVH
Gitte

Ellers kan du lave en maizenavælling kogt på økologisk sødmælk…det har en skøn sød smag som jeg endnu ikke har set en killing kunne lide. (den bruger rigtig mange bimseopdrættere til at starte killingerne op på)

Prøv med råt hakket oksekød - gerne iblandet en pasteuriseret æggeblomme - det plejer at være et hit hos mine killinger!
Camilla

Hos mig har A/D været det store hit.
Det er vel værd at prøve
Held og lykke med dem.

Kender det Gitte - tror aldrig de lærer det, det gør de, hver eneste af dem.

Jeg læste et eller andet sted at killinger spiser selv når de er klar til det og ikke et sekund før. Man må ikke tvinge dem.

Gi’ dem en gedeblanding:

1 dl gedemælk
1 past æggeblomme
1 tsk vitaminpasta FeloviteII Nutrical eller lign. (Skal indehole Taurin)
1 spk. fed youghurt, den græske type

Hvis de stadig dier hos deres mor, ville jeg så hverken give KMR, gedemælk eller noget i den stil - deres mor dækker jo deres mælkebehov.

Derimod vil jeg nok prøve en masse forskelligt, for at finde ud af, hvad de kan lide. Mine små er generelt glade for:
Torskerogn med fløde/KMR
Makrel i tomat
Råt hakket oksekød
A/D

Håber noget kan falde i deres smag :slight_smile:

Kylling plejer også at være et hit her, både som fars og kogt/ stegt kylling. Især sidstenævnte kan få dem til at knurre og være rovdyr:)
Jeg har også oplevet den slags killinger, en gang fandt jeg dog ud af at jeg blev snydt. Kunne godt se han tog på selvom han ikke rørte noget af alt det jeg satte frem, men var alligevel bekymret indtil jeg fandt ham stående med alle fire oveni tørfoderskålen og højlydt gnaske kugler-høhø
Marina

Så er de små tjekket af dyrlægen i dag. De er sunde og raske - han mente ikke trods de havde tabt sig at jeg skulle tvangsfodre dem som nogen privat har foreslået.

Har i dag prøvet med oksefars, uden held

Prøvet fiskegrøden opskrift fra Brita Rodam, dervar de da lidt interesseret, så der er da kommet lidt ned, de har ikke taget på - men heller ikke tabt sig fra i gårtil i eftermiddag, hvilket jo allerede bare er lidt fremgang.

MVH
Gitte

Idag har jeg kogt (ganske lidt) sild og lavet i små stykker…OM de blev spist -what på 94.9 sekunder. Vandet lod jeg være i grynden, kom lidt KMR i og til sidst havregryn. Da jeg for få minuttersiden gik herned til puteren stod La-Toya og drak af sildevands-kmr-havregrøden…hun er lidt over 4 år, men ved jo hvor godt det er :thumbup:
Sigariah og Tabita har også set skålen, men de har ikke tid. Den står på slemhed og løbeleg lige i øjeblikket :wehu:

glemte…
GODT mislingerne er ok…så kan du i det mindste berolige dig selv.
Har du prøvet at give dem lidt A/D?
Måske fortyndet med KMR.
Kan de lide det kan du jo komme lidt tørkost i…så de den vaj “snydes” til at spise tørkosten:tihi:

Jahh er bare så glad. Pigen er gået fint op de sidste 1½ døgn og i dag har knægten også taget på.
Kogte sildefilter i morges og blandede dem med KMR og havrgryn efter Britas opskrift. De var et hit. Han spiser ikke meget af gangen , men småspiser nu flere gange i dag :thumbup:

Selv de små tykke fra Leias kuld som i dag er 4 uger skulle hen og smage på det, hvilket er første gange, men de vejer så også begge 650 gr.

MVH
Gitte

Dejligt at høre :smiley: Krydser fingre for det går støt fremad nu.,

Især pigen tager rigtig fint på, knægten er stadig ikke vildt imponeret af maden, men har taget lidt på hver dag. Så det går stille og rolig frem af nu

MVH
Gitte

Dejligt de hat taget på, hvordan går det nu?

Drengene er endelig begyndt og spise lidt fast mad, men i går nætede søster igen alt. Dog har hun da i dag et par gange spist A/D og KMR blandet sammen. Vægten stiger nu trods alt stille og roligt ved dem begge, så er ikke mere så bekymret.

De bliver nok ikke 2 kgs killinger som 12 ugers, men pyt bare de trives og er raske :slight_smile:

MVH
Gitte

Dejligt de tager på trods at de ikke spiser så meget :slight_smile: