Killingerne sprænger vægtskalaen...?

Er der nogen der kender normalvægten på 6 måneders huskatte?

Har lige vejet mine killinger, som er næsten 6 mdr. Min hunkat vejer 3700 g og min hankat vejer 4150 g. Dermed sprænger de vægtskalaen på foderposen.

De er neutraliserede, får ad libitum killingefoder fra Hills, samt et par gærtabletter om dagen som godbidder. Jeg mener at have hørt, at man ikke bør begrænse killingers adgang til mad, og jeg synes jo heller ikke, at de virker kvabsede. Bailey virker tværtimod lidt småranglet. Deres mor vejer 4 kg - faren kender vi ikke.

Synes bare, at vægten lyder af meget og det er ikke fordi kuffertvægten vejer forkert. Jeg testede den på en pose mel, og den vejer meget præcist.

Wow det er nogle store mislinger. Du kan i al fald sagtens droppe killingefoderet!

Jeg synes heller ikke du skal begrænse deres adgang til foderet, men drop killingefoderet. Lav en udtrapning (hvor du blander de to fodertyper)… Mine to huskatte, navnlig min hankat så også ret underlig ud en overgang - enormt ranglet, periodevis tynd og dingle-agtig og kort tid efter muskuløs og rund. Det mindede om en pubertetsperiode hvor hans krop ikke helt vidste hvilken facon den skulle antage. Det er nok bare det samme der sker hos dig. Men som sagt, drop killingefoderet, så skal de nok finde deres “rigtige” facon hen af vejen :).

er dine katte STORE eller lidt vel godt i stand ? Kunne forestille mig en mco gerne måtte ligge i den vægt der i den alder uden de er “for store”

Jeg har altid killingefoder stående. Og alle mine voksne, ungkatte og killinger har fri adgang til mad - både voksenfoder og killingefoder. Det sker der intet ved.

Må vi se et billede af de store mislinger, måske?

Jeg har lige vejet mine to mindste :slight_smile:

Stevie, som er 6½ måned, vejer 3,4 kilo og Ib vejer 2,3 kilo, han er lige godt og vel 5 måneder :slight_smile:

De har ikke fået killingefoder længe :slight_smile:

[QUOTE=Cashmere&bailey;757280]Er der nogen der kender normalvægten på 6 måneders huskatte?

Har lige vejet mine killinger, som er næsten 6 mdr. Min hunkat vejer 3700 g og min hankat vejer 4150 g. Dermed sprænger de vægtskalaen på foderposen.

De er neutraliserede, får ad libitum killingefoder fra Hills, samt et par gærtabletter om dagen som godbidder. Jeg mener at have hørt, at man ikke bør begrænse killingers adgang til mad, og jeg synes jo heller ikke, at de virker kvabsede. Bailey virker tværtimod lidt småranglet. Deres mor vejer 4 kg - faren kender vi ikke.

Synes bare, at vægten lyder af meget og det er ikke fordi kuffertvægten vejer forkert. Jeg testede den på en pose mel, og den vejer meget præcist.[/QUOTE]

Det lyder meget fornuftigt det der… :slight_smile: de bliver ikke de mindste huskatte dog…
Mht killingefoder så synes jeg at det er fint at bruge så længe de ikke er tykke, og det lyder det bestemt ikke til at de er… De er dog ved at have en alder, hvor du stille og roligt kan begynde at starte dem over på voksenfoder her om en månedes tid eller tre :slight_smile:

Her er et par billeder af dem (Har idag fundet ud af, at det er svært at fotografere dyr fra siden så beklager de dårlige billeder :høhø: )

Uden at starte en religionskrig, er der så nogen der vil anbefale et godt voksenfoder, evt. fra Hills eller RC. De skal vel ikke have light foder, og dyrlægen har frarådt mig at falde for “sterilised” tricket.

de ser imo ud til at være i fin form og ikke for meget vægt overhoved. Så jeg ville nok bare lade dem blive på killing foder lidt endnu. det er 8-9 måneder de siger man skal skifte ikk? Eller få dem over på barf og vådkost det vil de blive lykkelige for :slight_smile:

Vil på det kraftigste fraråde RC da de bruger bht og bha i en god del af deres foder. dette er kræft og allergi fremkaldende hvis man er uheldig. Jeg ville anbefale dig orijen eller applaws hvis de skal være på tørfoder:)

De ser på ingen måde overvægtige ud i mine øjne. De ser rigtig dejlige ud :). Hvis du vil begynde på at udtrappe dem fra killingefoderet så gør det bare laaangsomt - det haster vist ikke.

Hvad er det egentlig der er i killingefoder, som er specielt godt for killinger? Jeg ved nogen herinde tidligere har skrevet at de kun fodrer med voksenfoder. Men er det vigtigt at killinger får det ene og voksne får det andet?

Jeg forsøger at ramme de tidspunkter hvor Nala er alene omkring benene på mig og give killingefoder, men Viggo har en formidabel hørelse - når madskålen rammer gulvet står han der, og spiser med af killingemaden.

De ser rigtigt fine ud :ok: Huskatte er ofte vældigt gode til at udnytte foderet, så jeg ville skifte dem til voksen foder snarest, inden de begynder at blive for runde. Hill´s eller IAMS er udmærket, men jeg vil da ikke undlade at anbefale det der for mig er flagskibet på fodermarkedet, Eukanuba.
VH
Susanne

Hm, jeg synes ikke, at de er tykke, og det er bare almindelige huskatte - som åbenbart har haft stor glæde af foderet :tihi:)

De ser slet ikke tykke ud, så de bliver nok bare et par pænt store huskatte. :slight_smile:
Smukke er de i hvert fald begge to.:hjerte::hjerte:

Når man skal vurdere en kat, skal man aldrig gøre det ud fra vægten, men kig på katten og føl på den.

Synes dine katte ser skønne ud og lader til at være i helt fin foderstand :ok:

Thea ligner dine med henhold til form, hun er 7 mdr og vejer 3,9kg. Hendes mor som vi så på kattehjemmet var en lille spinkel sag som ihvertfald ikke har vejet over 3kg, så det må være hendes ukendte farmis hun har fået størrelsen fra.
Thea får så voksenfoder og har fået det i en 1½ månedstid grundet noget foder allergi. Hun har ligeledes mad fremme hele tiden.

Jeg har jo min store huskat Oliver…
Som 6 mdrs. vejede han ca omkring 4 kg… :slight_smile: Nu som 1 ½ år gammel er han oppe på 6-7 kg, og ikke spor for tyk… :smiley:
Her var mor også et spinklet lille pus, hvor imod far (som vi muligvis tror det er) er naboens store blandingskat… Aner ikk hva for en blanding, men stor det er den, og korthåret… :høhø: Alle killinger i det kuld er blevet til nogle store missere, så derfor regner familien, som jeg købte Oliver af, og jeg, at det må være nabo katten der har været på spil… :tihi:

Dine missere ser bestemt ikke for tykke ud :smiley: Jeg skiftede over til voksen foder omkring 1 års alderen hos Oliver…