Jeg har lige nogle spørgsmål til jer garvede kattefolk.
mine killinger er nu 5 uger gamle og er begyndt at få fast føde. jeg giver dem opblødte killinge foder om aften.
hvor længe skal jeg lavde dem være blødt op?
hvor mange gange om dagen giver i killingerne mad?
Hvornår giver i dem rå katte piller?
Jeg har sat kattebakke ind til dem og den bruger de fint.
Jeg har aldrig givet mine killinger opblødt tørfoder …Jeg vænner mine til fast føde med råt oksefars - kogt fisk - surmælksprodukt med torskerogn, og ved mit sidste kuld brugte jeg meget vådmad fra Royal Canin…Denne her :
Tørfoder har mine katte/killinger aldrig været så gode til at spise ( heldigvis :-)). Men de har altid haft tilbud stående iform af Royal Canin BabyCat.
Når killingerne kun ammer moderat hos missemor, giver jeg dem tilskud, som ovenstående 4 - 5 gange i døgnet.
Nogen spiser fint selv i en alder af ca. 5 uger, andre hænger lidt længere ved missemors mælkebar, jeg lader dem selv vælge
Hos os står der altid tørt killingetørfoder fremme til mormis - dvs killingerne begynder at smage på det af nysgerrighed af sig selv. Vi har prøvet at opbløde tørfoder - det har ingen af kuldene været interesseret i!
Vores killingers første møde med fast føde er ofte råt hakket oksekød eller Specific killingevådfoder. Når første de har fået smag for at spise selv, varieres vådfoderet med fx råt kød og diverse lødigt dåsemad. Der står altid en killingetørfoderblanding til rådighed - blandingen består altid af Specific og Royal Canin, der kan tilsættes Nature’s Best eller andet, som vi lige “falder over”.
Jeg fodrer meget ala Alice når vi har killinger. Jeg laver fiskehavregrød, koger kylling som finthakkes, råt lunt hakket oksekød, Royal Canin killingerpate rørt med varm kaffefløde, Maizenavælling modet med torskerogn, kogt sejfilet. RC Babycat tørfoder står frit fremme, men mine er ikke gode til tørfoder før omkring 9-10 ugers alderen. Ved 8 ugers alderen får de Felina Porta og Almo Nature dåsemad…og det er guf.
Fra 4 leveuge og frem til 7 leveuge serverer vi 5-6 lune måltider dagligt. Herudover tilbydes de kaffefløde eller kmr at drikke fra en skål.
Lige pt har vi 9 killinger rendende rundt…og jesus, jeg skal ikke begynde at regne på hvad der bruges på killingemad.
Lige pt har vi 9 killinger rendende rundt…og jesus, jeg skal ikke begynde at regne på hvad der bruges på killingemad.[/quote]
Lad være med at regne på det camilla .-)). Jeg sad forleden og lavede lidt regnskab over mit sidste kuld …Gys hvor er det dyrt at have killinger :-).
Nu beholdte jeg selv to pigemisser som fremtidig avlsmateriale, de har jo selvfølgelig en pæn stor værdi - Ellers havde der været fede røde tal på bundlinjen.
[quote=Alice;270356]Lad være med at regne på det camilla .-)). Jeg sad forleden og lavede lidt regnskab over mit sidste kuld …Gys hvor er det dyrt at have killinger :-).
Nu beholdte jeg selv to pigemisser som fremtidig avlsmateriale, de har jo selvfølgelig en pæn stor værdi - Ellers havde der været fede røde tal på bundlinjen.[/quote]
jeg fodre jo kun med råt kød & dåsmad - og sidste år da jeg havde 6 killinger var det også lidt en ‘økonomisk gyser’ hvor meget de små trolde kunne konsumere (og hvad det kostede…)…efterfølgende har jeg læst at killinger spiser dobbelt så meget som voksne katte - så havde jeg det lidt bedre - i virkeligheden havde jeg jo 12 ekstra voksne katte på foder :høhø:
som svar på TS spm…herhjemme starter jeg med kød og dåsemad. killinger får ikke tørfoder. killinger får det samme som mor-mis, som her i huset vil have mad serveret hos killinger - så helt naturligt finder jeg ud af hvornår killinger er interesseret i mad.
hrm…jeg har faktisk alt tid mad stående fremme - de små pus skal jo ikke mangle noget - det bliver nok en 5-6 måltider om dagen. jeg bruger også gedemælk og øko cremefraiche