Kirsten skal føde

Mine dejlige kat Kirsten på 1,5 år er efterhånden ved at nærme sig sin 64énde drægtighedsdag. Hun er stor og rund, killingerne ruller rundt inde i hende og hun opfører sig bestemt ikke som om hun har lyst til at føde lige nu.:venter:
Jeg har lavet en fødekasse, som hun ikke gider se på, og pigebarnet laver heller ikke hule… Hmm…

Mælken er efterhånden ved at fylde i brysterne og hun har taget ca. 1½ kilo på. Er der nogen der kan fortælle mig om man kan gøre nogetg, eller nogen der gider dele min utålmodighed med mig? :høhø:

Det er hendes første kuld, og jeg har ikke prøvet det før… SÅ håber der er nogen erfarrende sjæle der kan hjælpe mig lidt…:yah:

Du kan sagtens gøre noget … læg dig på sofaen og læse en bog fx :tihi:
Derudover kan du ikke gøre andet end at vente - der kan gå flere dage fra nu.

Tror jeg smutter ud med veninderne i aften, og tager tidligt hjem… noget skal jeg igang med… for hold da op jeg vil gerne have mislinger meget meget snart nu… -kaisålæredet

du kan gøre klar… sørge for at alle remedierne er der… jeg har godt nok min viden fra utallige og atter utallige hundefødsler (og en enkelt katte-fødsel) - men det er det samme

Liste til fødsel:

Ur
Så man hele tiden kan følge med i tidspunkterne.

Blok og Kuglepen.
Det er vigtigt at kunne notere tidspunkter for hver killing, hver moderkage og hvordan fødslen skrider frem, for mangler du en moderkage, kan du holde øje med din hunkat, og det kan give et fingerpeg, om tidsrum mellem hver killing o.s.v

Køkkenruller, renseservietter og en affaldspose.
Uha hvor er det rart ind imellem at få renset fingre, at kunne tage noget slim eller andet med køkkenrulle, og smide det i en pose med det samme, så man ikke har det flydende rundt omkring.

Lommelygte.
Når katten føder, ligger den ikke altid så du får lys nok til at se hvad der foregår, der er en lommelygte guld værd

Dyrlægens telefonnummer og hvem der har vagten.
Hav det skrevet ned på din blok, så du ikke skal ud og lede efter det, hvis der er brug for kontakt.

Vægt.
Så kan man veje killingerne når de bliver født.

Saks.
Hvis du ikke vil nulre navlestrengen over, så får du brug for en lille saks, men husk at der skal nulres i strengen først så du lukker for blodtilførslen. Saksen skal selvfølgelig være steril.

Telefon eller mobil.
Så man slipper for at forlade mor og børn, hvis man skal ringe

Håndklæder
Masser af gamle håndklæder der skal bruges til at tørre og gnubbe killingerne.

Alco Gel.
Til at desinficere fingre hver gang du har rørt noget andet.

Kaffe, vand, Cola…
Eller hvad du kan tænke dig, når du nu skal sidde foran fødekassen i mange timer

Æggeblomme, fløde, KMR og druesukker.
Hunkatten bliver træt det er en barsk omgang, og hun nyder at få serveret en booster

Der er mange opskrifter på det her - der er der nok nogle af opdrætterne der kan give dig en super blanding

Det er sådan det mest basale… og man kan jo ligeså godt bruge ventetiden på noget fornuftigt :slight_smile:

[quote=Battlestar;362540]Æggeblomme, fløde, KMR og druesukker.
Hunkatten bliver træt det er en barsk omgang, og hun nyder at få serveret en booster

Der er mange opskrifter på det her - der er der nok nogle af opdrætterne der kan give dig en super blanding[/quote]

Man må ikke give sin fødende hunkat æggeblomme, før man er 110% sikker på fødslen er helt overstået.
Skulle man komme ud for et kejsersnit senere i fødslen, kan æggeblommen udgøre en fare for katten, når den skal i narkose.
Men fløde med druesukker er helt fint til pauserne :ok:

Ingen æggeblomme før det er 100% sikkert morkatten ikke skal lukkes op - det er en klæbrig omgang at få retur under narkose. Æggeblommer bør være pasturiseret.

Saksen er vi uenig om - de fleste mødre bider selv navlestrengen over. Nogen opdrættere foretrækker at stå for den del og dyppe navlestumpen i jod af hensyn af hensyn til bakterier.

[quote=Lis Dahlstrøm;362544]
Saksen er vi uenig om - de fleste mødre bider selv navlestrengen over. Nogen opdrættere foretrækker at stå for den del og dyppe navlestumpen i jod af hensyn af hensyn til bakterier.[/quote]

ja det er hvad man har erfaring og mod og temperament til som “fødselshjælper” - den ene gang min hunkat fik killinger - der fattede hun ikke det med navlestrengen, så det var mig der nulrede dem over… nogle ville nok være mest komfortable med en saks af frygt for at komme “for tæt”

og listen var nu mest vejledende… det er jo ikke altid man for brug for alting :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;362544]Ingen æggeblomme før det er 100% sikkert morkatten ikke skal lukkes op - det er en klæbrig omgang at få retur under narkose. Æggeblommer bør være pasturiseret.

Saksen er vi uenig om - de fleste mødre bider selv navlestrengen over. Nogen opdrættere foretrækker at stå for den del og dyppe navlestumpen i jod af hensyn af hensyn til bakterier.[/quote]

Saks ville jeg så aldrig bruge. Hvis ikke missemor selv af-navler, så foretrækker jeg at bruge mine negle til at ‘slide’ navlestrengen over.

Tusinde tak for den finde vejledning… :slight_smile:
tror efterhånanden jeg har det hele på plads… Så ikke så meget der…
Utroligt som man skal være så forsigtig med de små kræ… De er vel vant til at spise æg i naturen, og få bidt navlestrængen over med en beskidt kattemund… :tihi:
meeeeen jeg tager nu mine forbehold alligvel…

det skal man under alle omstændigheder gøre hvis man er mest tryg ved saksen så man får lukket ordentligt af…

jeg brugte også neglene dengang… det er det sikreste så at sige… men igen - det er hvad man har mod til og er tryg ved

-LOL -LOL -LOL

sikke en udsigt du har haft… det er godt nok et sjovt sted han fangede hende/hun lod sig fange -LOL -LOL

Jeg har klippet masser af navlestrenge gennem tiden, og det har der ikke været problemer med.

[quote=Kirstenpigen;362548]
Utroligt som man skal være så forsigtig med de små kræ…[/quote]
Syntes nu ikke man behøver være så forsigtig. Rene hænder og redskaber, så er man langt.

Nu nok om redskaber… :slight_smile:

Hvor længe gik jeres katte før de fødte…?

Min huspige gik lige til dagen… og formåede at nedkomme midt i en familiemiddag med 3 retter

så jeg spiste min mad i fødekassen :slight_smile:

Hej Kirstenpigen

Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvordan du har det,- så jeg har lagt link min første fødsel!

Held og lykke, og glæd dig til de næste timer

Knus fra Cats og Conni

http://www.abeneburmeser.dk/mine%20historier/Naar%202%20novicer.doc

De fødsler jeg har haft er sket på dag 63 …Og når fødslen endelig går i gang, kan det gå hurtig. Min sidste avlspige fødte 5 dejlige killinger på under 1½ time :-). Så med en missepige på dag 64 ville jeg vælge at blive hjemme hos hende.

Pøj - pøj med det :slight_smile:

Ja sidst fik jeg så lov til og vente til dag 70 :slight_smile:
Så forbered dig på noget af en ventetid

tæller I dagene fra parringen eller fra ægløsningen et døgn efter?

[quote=Battlestar;362549]det skal man under alle omstændigheder gøre hvis man er mest tryg ved saksen så man får lukket ordentligt af…

jeg brugte også neglene dengang… det er det sikreste så at sige… men igen - det er hvad man har mod til og er tryg ved[/quote]

Nulring og afrivning er netop det der kommer tættet på det moderen selv gør og laver en “takket” overflade der både lukker og heler hurtigere end et lige klip