Mht. deres vådfodder ved jeg ikke så meget, men jeg har rigtig dårlige erfaringer med deres tørkost. Vores hankat teddy fik en allergisk reaktion af deres tørfodder. Hans poter hævede voldsomt op og vi måtte til dr. Dyr der sagde at han havde set samme reaktion på deres tørfodder på andre katte
[QUOTE=Marina;547672]Trives din kat? Har den en flot skinnende pels og er i god kondition?
Hill’s er et udmærket foder og den variant dyrlægen sælger er der større krav til ang. indhold.
Marina.[/QUOTE]
:):)
Tak for dit svar - det gør mig da lidt rolig.
JA !
Silke stortrives og har den fineste, blanke pels - hun har ikke haft en eneste sygedag i de snart 11 år hun har boet her.
[QUOTE=Tante Tut;547659]
Tak, hvor har du dog ret.
Lige nu er jeg bare SÅ skuffet over mig selv OG min dyrlæge - jeg var sikker på, at Silke fik det aller-bedste…
[/QUOTE]
Jeg er sikker på at Hill’s er et godt foder, jeg bruger det også selv.
Det er mere nogle af de andre mærker som dyrlægen har der ikke er de bedste.
Ja og min kollega havde sin maine coon til den blev 15 år.
Den spiste en dåse tun hver dag…og ellers tørfoder.
Tut - Hills er fint… det er ok…
men det er langt fra det bedste men det er på ingen måde underlødig kost!! så det behøver du slet ikke tænke på
men gå foder/ernærings forummet igennem… så får du AL den vejlening du kan drømme om…
start med den her afstemning… den giver dig et indblik i hvad der virkelig er et hit og hvad der er gængs vådfoder!
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?25787-hvilket-v�dfoder-m�rke-bruger-i(afstemning)
for det meste følger tørkosten trop - det er dog ikke en 100% regel, men som en løselig tommelfingerregel!
TUT: End ikke det tørfoder de kalder Grain Free møder kattens “reelle” behov. Hvis det skulle være 100 % korrekt, skulle der kun være 5 % kulhydrat i. Og de fleste GF-fodertyper har også et større indhold af kartoffel, hvis glykemiske index er højt = giver store udsving på blodsukkeret. Så jeg er sikker på, at når nu smukke Silke har det så godt, så er der ingen grund til bekymring
Simon: Jeg ville ikke have noget imod at give det. Det er jo ikke det de udelukkende de lever af
[QUOTE=Marianne H;547709]Jeg har ikke læst hele tråden, har lidt travlt til morgen.
Jeg er jo en af de “underlige” der efter mange års læsen deklarationer og kattebehov, har den indstilling at selv det billigste vådfoder er bedre end det dyreste tørfoder så jeg servere gladeligt både whiskas, lux og kitekat vådfoder, og har gjort det i mange år og ingen af mine katte er “faldet af pinden” på det grundlag :høhø:[/QUOTE]
Men bliver de mætte af det?
Jeg plejer at give Kitekat som ‘dessert’ eller supplement til et grundfoder af tørkost. Men i øjeblikket er jeg løbet tør for tørkost, så jeg har fodret udelukkende med vådfoder (Kitekat som jeg foretrækker og Whiskas, som manden fik købt med hjem). De er konstant skrupsultne!! Jeg hælder enorme mængder vådkost i dem, og alligevel er de ved at flå mig, når jeg nærmer mig madskålen.
Jeg har heldigvis også lidt råfoder på lager. De daggamle kyllinger er altid populære, og nu hvor de er sultne, er de mere tilbageholdne af kattene også blevet hurtigere til at spise op. Sidst jeg købte hundemad (hunden er udelukkende på BARF) købte jeg en pose med til kattene fra Rigtig Kattemad. Det skulle være hvid fisk og skaldyr, men lugter nu mest som sild, og kattene gad absolut ikke have det (til glæde for hunden). Men her hjælper det også, at sulten ikke er stillet på forhånd med tørkost. Vores burmeser Keanu er ved at få smag for fisken, og de andre spiser også af det, når der nu ikke er andet. Så det bliver faktisk spist op nu, selv om det aldrig bliver så populært som kyllerne.
Med hensyn til Kitekat, så længe der ikke er sukker i det kan det efter min mening i teorien være lige så godt som alt andet. Der findes jo katte der stortrives på disse produkter, selv de billigste fra landlord (rema1000) eller COOP. Her giver jeg også Ramses whiskas ind i mellem fordi jeg fik nogle MEGET billigt i netto.
Men hvis ikke katten trives bør man nok kigge efter andet foder.
Oliver spiser glædeligt kitekat…
Så længe der ikke er sukker i, så ser jeg ikke nogen grund til at kattene ikke kan spise det… Sukker er deal breakeren for mig, alt det andet går jeg ikke så frygtelig meget op i…
Så længe deres tørfoder er af god kvalitet, ser jeg ikke nogen grund til at vådfoderen ikke kan være noget af det billige… Herhjemme bruger vi en 3-4 forskellige mærker vådfoder og han er mindst ligeså glad for de dyreste, som de billigeste
[QUOTE=Maria-Amalie;547944]Oliver spiser glædeligt kitekat…
Så længe der ikke er sukker i, så ser jeg ikke nogen grund til at kattene ikke kan spise det… Sukker er deal breakeren for mig, alt det andet går jeg ikke så frygtelig meget op i…
Så længe deres tørfoder er af god kvalitet, ser jeg ikke nogen grund til at vådfoderen ikke kan være noget af det billige… Herhjemme bruger vi en 3-4 forskellige mærker vådfoder og han er mindst ligeså glad for de dyreste, som de billigeste :)[/QUOTE]
Ja nu er de to igang med at dele den sidste portion der var i vildt-boksen Den var de HELT vilde med. Så må vi se hvad de synes om fest-boksen… Det er lidt mere normale varianter med kylling, fisk, lam og oksekød. Det kan de nok os godt li, hvis jeg kender dem ret
Det er aldrig smart at gå ud fra, at nogen der tjener penge på et produkt også nødvendigvis står inde for indholdet, hvis det kommer til stykket. Det vil i praksis betyde, at samtlige dyrlæger i Danmark anbefaler Hills og Specifik - og det tror (og håber) jeg ikke er tilfældet.
Men det er nu engang sådan, at det er disse produkter dyrlægen forhandler.
Jeg synes Hills er et ganske udmærket produkt. Har selv fodret med det og kunne sagtens finde på at gøre det igen.
Dyrlægen forhandler også Specifik - det er det mest elendige tørfoder, efter min mening. Det er smæk fyldt med korn.
Men fortsæt du bare med Hills - det tror jeg er fint for Silke
[QUOTE=Vivi_Fletcher;547950]Det er aldrig smart at gå ud fra, at nogen der tjener penge på et produkt også nødvendigvis står inde for indholdet, hvis det kommer til stykket. Det vil i praksis betyde, at samtlige dyrlæger i Danmark anbefaler Hills og Specifik - og det tror (og håber) jeg ikke er tilfældet.
Men det er nu engang sådan, at det er disse produkter dyrlægen forhandler.
Jeg synes Hills er et ganske udmærket produkt. Har selv fodret med det og kunne sagtens finde på at gøre det igen.
Dyrlægen forhandler også Specifik - det er det mest elendige tørfoder, efter min mening. Det er smæk fyldt med korn.
Men fortsæt du bare med Hills - det tror jeg er fint for Silke :-)[/QUOTE]
Jeg er også enig i at Hill’s er godt nok…
Men Specifik er noget bras…mine gider slet ikke røre det. ( Hill’s elsker de)
Jeg troede også som nybegynder at når dyrlægen havde det…så var det godt, men nej, den skal man ikke hoppe på, lyt meget hellere til en erfaren opdrætter…
Min dyrlæge skiftede fra RC Renal til Specifics tilsvarende fordi der var % vis mere fisk i end der var i RC udgaven.
Min mands faster havde en Siameser der var fritløber og som levede af leverpostej madder og andre levninger samt hvad hun selv fangede. Ikke et eneste stykke tørkost eller vådkost på dåse brød damen sig om. Hun blev så også kun 22 år :høhø:
Her i huset er Kitekat SLIK , og alle vælter op på bordet når der skramles med kassen! Jeg har bl. a. brugt det til at lpkke medicin i mine katte! Så, jeg er ligeglad med nærringsværdien, da jeg kun bruger det som slik/lokkemad og her virker det hver gang:)Cats og Conni
Oliver elsker fiske kassen Jeg har stadig noget fra Vildt kassen… Det brød herren sig ikke så vanvittigt meget om… Kylling, lam, oksekød, lever, kalkun får han fra Iams og Gold Goumét… Så kan han sagtens spise en fiske kasse indimellem når der er lav vande i min kasse
Victor og Bine var ret glade for vildt-kassen… Der var det også bidder i sovs, men festmenu-kassen, var i gele, og det synes de er lidt svært at spise hvis ikke jeg hakker det ud… Vildt-kassen kunne de hurtigt spise et helt brev hver fra, men festmenu spiser de lige et kvart brev, og så mister de interessen.
Hmm… Prøv den blå kasse (Fisk)… Det er den Oliver har været gladeste for… Ellers så hold dig til Vildt kassen… Det var noget de kunne lide
Kitekat er sådan set udmærket.
En af deres vådfodervarianter blev for et par år siden testet lige så god som …jeg tror det var Hills…i hvert fald et af de dyreste mærker (det var i forbrugermagasinet TÆNK)
Jeg bruger selv både dåse-, pose- og tørfoder Kitekat som nogen af foderemnerne til kattene…og med god samvittighed
For som jeg skrev “Kitekat er sådan set udmærket”…hvis altså man følger en simpel regel…at der ikke er noget som helst kattefoder, der er godt nok som eneste foderkilde til kattene de skal fodres varieret…og så er det totalt ligegyldigt om der er tale om kitekat til 20 kr. kiloet …eller Hills til 100 króner kiloet (hvilket jeg i øvrigt ALDRIG kunne finde på at give for kattefoder…for SÅ meget er det ikke bedre…eller om, i det hele taget…det er kun priser der slippes af sted med fordi folk har opfattelsen, at jo dyrere jo bedre)
[QUOTE=Felis;549546]Kitekat er sådan set udmærket.
En af deres vådfodervarianter blev for et par år siden testet lige så god som …jeg tror det var Hills…i hvert fald et af de dyreste mærker (det var i forbrugermagasinet TÆNK)
Jeg bruger selv både dåse-, pose- og tørfoder Kitekat som nogen af foderemnerne til kattene…og med god samvittighed
For som jeg skrev “Kitekat er sådan set udmærket”…hvis altså man følger en simpel regel…at der ikke er noget som helst kattefoder, der er godt nok som eneste foderkilde til kattene de skal fodres varieret…og så er det totalt ligegyldigt om der er tale om kitekat til 20 kr. kiloet …eller Hills til 100 króner kiloet (hvilket jeg i øvrigt ALDRIG kunne finde på at give for kattefoder…for SÅ meget er det ikke bedre…eller om, i det hele taget…det er kun priser der slippes af sted med fordi folk har opfattelsen, at jo dyrere jo bedre)[/QUOTE]
Enig ! …Jeg har ikke det fjerneste imod at give mine katte både Kitekat og Whiskas fra tid til anden, da jeg ved jeg fodrer så varieret, at de nok skal blive dækket ind. Og hvad angår Whiskas ‘Mmm’ varianten som er uden sukker, så er jeg ganske sikker på, at netop denne variant er på højde med masser af andre lødige mærker.
Jeg bruger også portionsposerne kitekat som det lækre ved siden af tørkosten, tre katte deler en pose og de elsker det… jeg syntes selv det det er den vådkost jeg har prøvet som lugter bedst, nogle af dem lugter altså ikke godt…
En lille morsom historie om tørkost… Sofus er 6 måneder og skal helst blive lidt tykkere, jeg har serveret adskillige killing-tørkost for ham, han sniffer til dem og går sin vej… vi var hos dr dyr i mandags og jeg fik flere killing-tørkost prøveposer med hjem… Jeg åbner en Hills og hælder nogle ud på kludetæppet i køkkenet lige foran ham… Han snuser til det og prøver straks at grave gulvtæppet hen over dem - og det var så hans mening om Hills… jeg syntes heller ikke det lugtede særlig godt :høhø:
Ps… Sofus spiser store mængder af den tørkost de andre får og har taget godt på