Kittycam er klar til nytårsaften

Lasse har stillet webcam op i hele lejligheden, så når misserne skal være alene nytårsaften kan vi holde øje med dem. Vi ser helst at de bare ligger og sover fra det hele:)

http://www.lasse-andersen.dk/monitor/

Rigtig god idé :thumbup: vi brugte også webcam, for at holde øje med sammenføringen, imens vi var på arbejde :tihi:

[quote=JulleML;313925]Lasse har stillet webcam op i hele lejligheden, så når misserne skal være alene nytårsaften kan vi holde øje med dem. Vi ser helst at de bare ligger og sover fra det hele:)

http://www.lasse-andersen.dk/monitor/[/quote]

Hvordan gør I det?
Har I jeres computer tændt hele tiden eller findes der andre måder?

Sidder I så under hele festen og glor på kattene? :tihi:

Ej hvor smart! Det vil jeg os! Hvordan???

Ja da… det ville enhver ansvarlig katteejer da gøre:høhø::høhø::høhø:

Nej pjat. Det vi naturligvis håber på er at vi bare ser billeder hvor de ligger og sover stille og roligt, frem for at sidde med fornemmelsen om at de render paniske rundt i lejligheden:)

[quote=MivKuranyi;314530]Hvordan gør I det?
Har I jeres computer tændt hele tiden eller findes der andre måder?[/quote]

Nu er det Lasse der styrer det tekniske tingeltangel. Men de forskellige webcams er tilsluttet en pc naturligvis og han bruger et program som hedder Tincam. Så kræver det også en hjemmeside hvortil man uploader billederne:)

Og ja computeren skal være tændt… det kan anbefales at slå tastaturlåsen til. Da vi kom hjem juleaften havde Laban været oppe på Lasses pc og fået åbnet google og kørt en systemanalyse :klapper:( Laban blev jo afsløret af kameraet:ok:)

Janne - Kunne du måske lokkes til at lave en beskrivelse af hvordan man gør, også det med at få etableret hjemmesiden? Eller måske din kæreste vil?

Jeg tror også godt jeg kunne tænke mig det, det ser ikke så besværligt ud som jeg troede.

[quote=Bamse;314565]Janne - Kunne du måske lokkes til at lave en beskrivelse af hvordan man gør, også det med at få etableret hjemmesiden? Eller måske din kæreste vil?

Jeg tror også godt jeg kunne tænke mig det, det ser ikke så besværligt ud som jeg troede.[/quote]

Lasse laver en vej/vildledning hvor det er skåret ud i pap og bøjet i neon:). Den kommer senere på aftenen:)

Weee, hvor dejligt!! Skønt han gider gøre det! Sig mange tak her fra!!

Følgende skal bruges:

Computer med Windows XP, Vista eller Windows 7

Software til styring af Webcam: Tin Cam anbefales (koster $19 = ca. 100 kr.)

Webkamera (Der kan godt bruges USB forlængerkabel, dog må den samlede længde på kablet inkl. det, der sidder på kameraet IKKE overskride 5 meter. Det er også muligt at bruge flere webcams på samme computer - eksempelvis 2 x USB Webcams og det indbyggede i den bærbare)

Hjemmeside (evt. eget domæne) Kig evt. på www.one.com, hvis du ikke har egen hjemmeside.

Program til at lave hjemmeside. Page Breeze er supergodt til dette og det koster GRATIS :slight_smile:

FTP program til at udgive hjemmesiden på internettet. Her anbefales FileZilla Client, hvilket også er gratis.

  1. Start med at lave hjemmesiden i Page Breeze. I HTML-koden skal følgende linje indsættes efter <HEAD>:
    <meta http-equiv=“REFRESH” content=“19”>
    Tallet 19 angiver hvor mange sekunder der skal gå, før siden opdaterer sig selv med næste billede, som kameraet har taget.

  2. Gem siden med navnet index.htm

  3. Upload siden index.htm via FTP med FileZilla Client

  4. Start Tin Cam (kræver lidt opsætning mht. billederne, der skal tages og til hvilken webadresse, de skal sendes hen)

Det er den ultra korte version i opskriften på at lave et webcam. Det kræver en lille smule kendskab til HTML og FTP og så skal man jo også lige lære Tin Cam at kende.

Skulle sige fra Lasse at hvis dette ikke er nok, så kan han godt lave en med screenshots og hvor alt er beskrevet ned til mindste detalje:)

Uhh, godt nok er min kæreste også en nørd med computeren (synes jeg… ) men åbentbart ikke nok for ingen af os kan finde ud af det!!

Men mange tak fordi han gad bruge tid på at lave det! Så må vi lige se de næste dage om min kæreste kan få fiflet mok med det til at få det op og køre. :slight_smile:

Nej hvor genialt :slight_smile: !
Det kan man jo også bruge til overvågning af en højgravid hunkat :slight_smile:

[quote=Bamse;314618]Uhh, godt nok er min kæreste også en nørd med computeren (synes jeg… ) men åbentbart ikke nok for ingen af os kan finde ud af det!!

Men mange tak fordi han gad bruge tid på at lave det! Så må vi lige se de næste dage om min kæreste kan få fiflet mok med det til at få det op og køre. :)[/quote]

Lasse siger: Det er ret let at lave. Det hele kan sættes op på 15-20 minutter.

Personligt skulle jeg nok selv bruge 15-20 dage:øhmm:

Ja - Lasse er en nørd:tihi:

Så fik jeg også mit op - det burde jeg have gjort før jul, men nu kører det: webcam.katteland.dk.

Nice:ok:

Det er super smart.
Jeg tænker lige noget andet lidt praktisk! Skal der ikke stå ved døren at man “videoovervåger”? Eller er det kun i butikkerne der skal det?
Jeg tænker på det jo også er SUPER praktisk i forhold til at holde øje med indbrud og sådan noget!!! Så kan man sidde og se om der går andre folk rundt i ens hjem.

Super smart ide virkelig…

[quote=Abaddon;314753]Det er super smart.
Jeg tænker lige noget andet lidt praktisk! Skal der ikke stå ved døren at man “videoovervåger”? Eller er det kun i butikkerne der skal det?
Jeg tænker på det jo også er SUPER praktisk i forhold til at holde øje med indbrud og sådan noget!!! Så kan man sidde og se om der går andre folk rundt i ens hjem.

Super smart ide virkelig…[/quote]

Ved private boliger tror jeg ikke det er et lovkrav at man skal gøre opmærksom på at der er videoovervågning indendøre. Men det kan da være en fordel til at “skræmme” eventuelle indbrudstyve:)

[quote=Abaddon;314753]Det er super smart.
Jeg tænker lige noget andet lidt praktisk! Skal der ikke stå ved døren at man “videoovervåger”? Eller er det kun i butikkerne der skal det?
Jeg tænker på det jo også er SUPER praktisk i forhold til at holde øje med indbrud og sådan noget!!! Så kan man sidde og se om der går andre folk rundt i ens hjem.

Super smart ide virkelig…[/quote]

Så længe man kun filmer på egen grund -hvilket det jo er her - burde der ikke være nogen problemer.
Det er først hvis ens kamera også fanger “offentlig område”, fx et fortov foran ens hus, at man skal skilte med at man har kamera sat op.

-ihhaltsåå

Nu har jeg været inde og lure SÅ mange gange på dit link… men hver gang står der :

Kameraet er slukket…

-ihhaltsåå

Jeg havde glædet mig til at se to sorte katte i aktion døgnet rundt…

-ihhaltsåå

Hva’ er els meningen med sådan noget teknisk stads, hva’ ?