Jeg er i en diskussion med en anden birmaopdrætter, ang at bryde navlesnoren FØR moderkagen er født.
Min holdning) Der må være en mening med at hunkatten selv først bider snoren NÅR moderkagen er født, og jeg bryder/klipper aldrig snoren før moderkagen er ude, med mindre det er akut, og killingen skal have hjælp.
Kollegas holdning) De klipper/bryder snoren så snart killingen er født, og afventer ikke moderkagen kommer.
Men hvad er ret og vrang…hvis der da er noget der er det i sådan en sag. Hvorfor bider hunkatten først når moderkagen er født ? Min teori er jo at killingen får vigtig blod fra navlesnoren/moderkagen de første minutter efter fødsel, og dette ved hunkatten instinktivt…men dette er blot min teori.
Hvad er jeres teori ? Og hvad gør I og hvad gør I ikke ?
For det første klipper jeg aldrig navlestrengen over, men kniber den over med neglene - Dette for at presse blodkarrene sammen. Hvis man klipper, står blodkarrene åbne, og killingen mister for meget blod (kan i værste fald forbløde). Er moderkagen født, og katten ikke spiser moderkagen eller bider navlestrengen over, presser jeg først langsomt og forsigtigt det blod, der står i navlestrengen ind i killingen.
Hunkatte bider først navlestrengen over, når moderkagen er født, for hun starter som regel med at spise den og fortsætte med navlestrengen, for på den måde gør hun det samme.
Et lige og rent snit som der er at klippe, bløder mere og er længere om at hele - navlestrengen skal nulres over - præcis som når moderen bider den over. Selv at nulre den mindsker baketerier at gå i killingens blodbane - dette kan yderligere forebygges ved at dyppe “stumpen” i jod eller klorhexidin.
Jeg læste et sted, hvor kan jeg ikke huske, og heller ikke hvorfor, at navlestengen ikke må brydes før moderkagen er ude.
Jeg har jo nylig købt et par bøger i udlandet - det kan være det kommer fra da jeg skimmede dem - jeg kunne jo ta’ en kigger:-)
Jeg bed ihvertfald mærke i det - fordi jeg har så skide travlt med at få dyppet den navlenstump så jeg brød den altid før moderkagen kom ud - det gjorde så ikke på det sidste kuld. Så det er noget jeg har læst for ikke så længe siden.
[quote=Lis Dahlstrøm;230658]Jeg har jo nylig købt et par bøger i udlandet - det kan være det kommer fra da jeg skimmede dem - jeg kunne jo ta’ en kigger:-)
Jeg bed ihvertfald mærke i det - fordi jeg har så skide travlt med at få dyppet den navlenstump så jeg brød den altid før moderkagen kom ud - det gjorde så ikke på det sidste kuld. Så det er noget jeg har læst for ikke så længe siden.[/quote]
Jeg har desværre druknet min super bog på engelsk hvor der bare stod ALT. (glemte den på terassen).
Hej.
Jeg binder navlestrengen når den er født og klipper så moderkagen af, jeg steriliser først snoren og saksen jeg bruger.jeg bruger forskellig farve snor for så kan jeg også kende forskel på killingerne ind til der viser sig nogle kende tegn jeg kan bruge i stedet.
Det har vært litt ulikt om jeg hjelper til med å få “gnaget” av navlestreng fra morkake. Kommer også an på om det er store kull og hvor dem kommer i et veldig raskt tempo.
Men jeg observerte ved mitt siste kull at Fashion selv var raskt med å få gnaget det av,så hun kunne vaske bebisen ren og den var veldig rask med å lete etter pupp.
Det gjorde hun på alle 4 ungene,og morkakene kom få minutter etter kattungen var vasket ren.
Jeg har flere gange nulret navlestrengen før moderkagen var kommet ud - hvis morkatten er meget urolig fx.
Børn får da også klippet navlestrengen, når de bliver født - og før moderkagen kommer, så det ser jeg ikke noget problem med.
Jeg gør det kun, hvis jeg synes morkatten er meget urolig og jeg er bange for hun pludselig løber med killingen hængende efter sig - det er nemlig den eneste mulighed jeg har for at holde styr på, om alle moderkager er kommet ud.
Men jeg ser intet problem i at gøre det.
Det må være forskelligt fra jordmoder til jordmoder og fra hospital til hospital, for jeg ved da, at nyfødte børn ofte bliver lagt op på deres mors mave og ligger der, til moderkagen er kommet.
Hvad angår killingens vejrtrækning, starter den (normalt), når killingen får iltmangel, og det gør den X antal minutter (jeg husker ikke hvor mange) efter, at moderkagen har løsnet sig fra livmodervæggen, hvor den jo får blod og dermed ilt fra.
Killingen snapper så efter luft, og er den endnu ikke født, drukner den i fostervæske.
[QUOTE=Mega;231190]Hvad angår killingens vejrtrækning, starter den (normalt), når killingen får iltmangel, og det gør den X antal minutter (jeg husker ikke hvor mange) efter, at moderkagen har løsnet sig fra livmodervæggen, hvor den jo får blod og dermed ilt fra.
Killingen snapper så efter luft, og er den endnu ikke født, drukner den i fostervæske.[/QUOTE]
Jeps, men på det tidspunkt hvor man selv nulrer navlestrengen sidder moderkagen stadig fast - det er den situation jeg taler om. Ikke situationen hvor killingen er ude og det er moderkagen også.
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;231217]Jeps, men på det tidspunkt hvor man selv nulrer navlestrengen sidder moderkagen stadig fast - det er den situation jeg taler om. Ikke situationen hvor killingen er ude og det er moderkagen også.
Så måske vi snakker om forskellige stadier:-)[/QUOTE]
Man kan vel ikke vide om moderkagen sidder fast? Det gør den jo ret sjældent, når killingen er kommet ud. Oftest kommer moderkagen jo umiddelbart efter killingen.