Klippe negle, hvor tit?

Felis -“Jeg synes så altid det er forkert, undtagen lige jvf. ovenstående med fysisk deformitet…”. å du synes at det er forkert at klippe kløer på de indekatte, der får så lange kløer at de hænger fast i ting?

En kat hvis klør er så lange at de hænger fast i gulvtæppe/kradsetræ/møbler har nemmere ved at komme til skade end en kat hvis klør er klippet korte. Hvis ikke jeg klippede kløerne på mine katte ville de hænge fast, og skal de til at springe med en klo der hænger fast, kan det gå så galt at de brækker benene… så ja jeg er ond. Jeg klipper kløerne, har altid gjort det og vil altid gøre det. Jeg syns nemlig det er forkert IKKE at klippe neglene.
Og så kan en kat med klippede klør altså godt fare op og ned i kradsetræet eller i et rigtigt træ. De er ikke hæmmet af den grund.

Vi har haft en staldkat der fik en indgroet klo. “Tommelfingeren” voksede simpelthen rundt og gik ind i poten, så den dannede en lille cirkel. Det opdagede vi først da vi ikke kunne få den ud selv fordi han blev halt (så han kom selvfølgelig til dyrlægen, så den kunne blive opereret ud). Siden da har vores staldmisser jævnligt fået tjekket deres fusser, men det har hidtil kun været Mikkel der har haft problemer. Han var ikke deform på nogen måde. Så jeg mener ikke man skal klippe sine udekattes kløer, men man bør tjekke dem jævnligt. Mikkel fik først problemer med det da han var omkring 6 år.

Mine katte får klippet kløer når der er behov for det - vil tro de får dem klippet 1-2 gange om måneden. Det gør de primært fordi vi ikke synes det er særlig pænt når kattene river tråde ud af vores tøj og fordi vi har rigtig mange “ælte-katte” + en der godt kan lide at springe op på ens ryg eller skuldre - og man bliver ikke altid advaret inden. Det er ikke specielt behageligt, hvis de så har spidse kløer de sætter i.

[quote=Anne K;260302]
Og så kan en kat med klippede klør altså godt fare op og ned i kradsetræet eller i et rigtigt træ. De er ikke hæmmet af den grund.[/quote]

Helt enig - jeg tror det er en udbredt misforståelse at kattene ikke kan klatre længere, det er i hvert fald noget jeg tit er blevet spurgt om.

Alle mine 6 klatrer også lystigt… både de 5 med klippede klør og hende uden… tilgengæld er hende med klør hende der har flest problemer, for hun er ikke verdensmester i at trække kløerne ind igen så tit har hun svært ved at slippe fx kradsetræ ect…

hvis jeg rent faktisk kunne klippe på hende fik hun det også :slight_smile:

Jeg synes det ville være mere hensigstmæssigt, at indrette så kattene havde mulighed for at slide kløerne selv, når nu man fratager dem muligheden for at komme ud og gøre det.

Og det er slet ikke så enkelt at klippe kløer på dyr, man skal faktisk vide temmelig godt, hvordan og hvor meget der skal klippes af, da man ellers på sigt kan være skyld i, at dyrene får en forkert tåstilling med yderligere misvækst af kløerne til følge

[quote=Felis;260333]

Og det er slet ikke så enkelt at klippe kløer på dyr, man skal faktisk vide temmelig godt, hvordan og hvor meget der skal klippes af, [/quote]

nu skal det ikke gøres til raketvidenskab at klippe kløer på dyr…

jeg har gjort det i 20 år på hunde og i et par år på katte og jeg har aldrig oplevet at der opstod deformiteter på hverken kløer eller kloskeder eller poter som følge af mit arbejde…

hvis man gør det efter den device at hellere “ofte og lidt end sjældent og meget” - så sker der ikke det ringeste… men hvis man gentagne gange skaber ravage ved at klippe for langt ned og lave sår og arvæv - så har du ret…

Men hvis man er decideret klodset skal man jo slet ikke gå i gang med det

Felis - Okay :slight_smile: hvad mener du, at kattene skal have for at det er indrettet optimalt ifht. deres kløer?

[quote=Felis;260333]Jeg synes det ville være mere hensigstmæssigt, at indrette så kattene havde mulighed for at slide kløerne selv, når nu man fratager dem muligheden for at komme ud og gøre det.

Og det er slet ikke så enkelt at klippe kløer på dyr, man skal faktisk vide temmelig godt, hvordan og hvor meget der skal klippes af, da man ellers på sigt kan være skyld i, at dyrene får en forkert tåstilling med yderligere misvækst af kløerne til følge[/quote]

Katte er vist et af de nemmeste dyr, at klippe kløer på. Man skal virkelig gøre sig umage for at klippe forkert :slight_smile:

Og sikke da noget pladder, at det er synd for katten med klippede kløer. Mine katte er i hvert fald fuldstændig ligeglade om de er klippede eller ej - de bruger dem stort set ikke.

De skal have noget at kradse på hvor katten kan stå på alle fire, og ikke behøver rejse sig op på bagben som på de gængse “kradsetræer”…for den adfærd er fortrinsvis for at duftmarkere

Og en kat kan altså ikke slide/slibe sine kløer optimalt på noget snoreværk der er viklet omkring en pind, eller et stykke sisalgulvtæppe.

De skal have et stykke træstamme der ligger ned, og som du kan se på det ene billede, gerne anbragt så katten også kan komme under det og gi’ det en “sparketur” med bagkløerne.

Mine katte elsker f.eks. deres gamle, efterhånden godt slidte stykke træstamme, og alle kattene bruger det flere gange om dagen, og man kan virkelig se forskellen på, hvordan kløerne bruges, om det er på træet der ligger ned hvor der rigtig lægges kræfter i, eller når de står op og kradser lidt for at markere på andre træer og stolper…

Mine katte foretrækker faktisk også det vandrette kradsebræt jeg har liggende på gulvet, så det tror jeg du har helt ret i.
Det er yderst sjældent de bruger den sisaltønde jeg har.

[quote=Felis;260404]De skal have et stykke træstamme der ligger ned
[/quote]

Tja, måske - men der er forskel på katte. Mine har adgang til træstammer der ligger ned - dem bruger de til at sidde på. Når de skal have kradset kløer så sker det på sisal - enten deres bølge, tønde, kradsetræ eller gulvtæppe og for det meste er det deres sisaltønde der bliver brugt.

Jeg er ikke flink til å klippe regelmessig.
Det kan gå 1 mnd mellom hver gang. Og selv med gode kvesse muligheter,så gror klørne som ugress,både forlabber og baklabber.

Kan det være raseforskjeller? Eller kosthold bassert? Med omfanget av hvor fort klørne gror.

Vi hadde nå i helgen fult opp med “manikyr” og “pedikyr”.
Men alle kattene er veldig enkle.Dem sitter som noen prester i fanget til vi er ferdige - store som små.