Klippe negle, hvor tit?

Hvor tit klipper man negle på en kat, det kan jeg ikke huske :ups:

Når de er lange og begynder at hænge fast i gulvtæppet… :slight_smile:

Hvis katten kommer ud, er det ikke engang sikkert, at du behøver at klippe
kløerne på den. Men det er nok forskelligt fra kat til kat.

Jeg gør det på 5 af mine 6 bebser en gang om ugen :slight_smile:

Syntes du overdriver en smule. Jeg klipper ikke klør på mine killinger. Da jeg ofte tager et par stykker på udstilling får de en tur, men resten gør jeg ikke noget ved med mindre de generer enten mig eller kattene.

hvis det er mig du svarer - så kan du godt have ret - men jeg har klippet negle på hunde og katte siden jeg var 8 så jeg lover at der ingen overdrivelse er med i spillet… det er en del af en ugentlige pelspleje…

hvis der er negle der ikke har brug for det bliver de naturligvis ikke klippet hver gang - men især min Cleo pige har negle der vokser med turbofart… hun kan på en uge næsten nå at få syle

Selvfølgelig klipper man efter behov, men det er en god ide at have det med som en naturlig del af pelsplejen hvis du har inde misser - dels for dine møblers skyld men også så kattene er vant til det

Klippe negle, hvor tit

Tjae…jeg har haft katte i mere end 50 år og har endnu aldrig prøvet at klippe så meget som en eneste klo på en kat :wink:

Og jo, jeg har også for mange år siden haft indekatte…men hvis kattene har de rette muligheder for selv at vedligeholde kløerne, vil jeg til enhver tid påstå, det ikke burde være nødvendigt at klippe deres kløer…

Her bruger vi en nøddestamme…dejlig blød i barken og snart udhulet :rock:
Har en enkelt gang klippet kløerne på et kuld mislinger fordi jeg syntes de var mere end hårde ved hinanden
Og så en enkelt gamg på Dusty (12 år) fordi hans negle på bagpoterne klipsede på trægulvet og det betød i mine øre han måske ville være generet af det.

Udekatte bør man ikke klippe kløer på. En fritgående kat, skal kunne flygte op i et træ.

Indekatte … tja, jeg klipper når mine katte irriterer mig med for lange kløer, når der kæles. Det er udelukkende af egoistiske årsager, for kløerne generer ikke dem :slight_smile:

Okay, der er delte meninger kan jeg se :slight_smile:

Men så vil jeg da bare holde øje med dem, kan huske jeg klippede negle på mine gamle katte, men det var bare af ren vedligeholdelse :slight_smile:

Min mis er indekat og har kradsetræ, men det jo ikke det samme som et rigtig træ :slight_smile:

Jeg klipper rimelig ofte for jeg kan nemlig ikke li’ at blive punkteret når der er dømr kæle/kramme hjørne.
Og så er jeg lidt uenig i at en kat selv sørger for at afrunde kløerne. Ja de hvæsser klør men det er ikke for at afrunde dem, det er for at få dem mere spidse (og for at fjerne et dødt lag klo), og en klo der er lige så spids som en nål vil jeg godtnok nødigt ha’ boret ned i låret.

for mine er det meget forskelligt hvor meget de har brug for det. Nogle har næsten ikke, andre har ofte.
Men ca. månedentligt herhjemme.

Aiii - nu er du godt nok noget sart, søster :fin: :muhaha:

ja en pipskid er hun…så små misser burde da ikke kunne give mere end en trækning ved mundvigen
'Hvad så med os med katte der er dobbelt så store…nå ja…jeg napper bare to trækninger :rock:
Ranya hoppede fra køkkenborden over på MIN ryg i middags. Men det var selvforskyldt…jeg stod jo og lavede noget GUF, og en MCO’s tålmod er ikke så stor som de er OG jeg vedte ryggen til så han ikke kunne se…så her kan man vist passende skrive
Den der ikke tænker, MÅ føle :uha:

[quote=kamikaze;260154]ja en pipskid er hun…så små misser burde da ikke kunne give mere end en trækning ved mundvigen
'Hvad så med os med katte der er dobbelt så store…nå ja…jeg napper bare to trækninger :rock:
[/quote]

Gu er jeg så :klapper: (men nu er det også min skovbamselamse der er værst til at lege “nu skal mor sgu lige punkteres”…)

ja jeg må indrømme at det hold er jeg også på med 6 cooner - jeg synes det er nedtur når luften går af ballonen fordi den er blevet hullet

Nu spørger jeg så dumt; men jeg har ALDRIG klippet kløer på mine katte. Er det “forkert”? Den ene får den slebet ganske naturligt, da hun er både inde- og udekat

Nej, det er ikke forkert, for hvis dine kattes kløer ikke er så lange, at de hænger fast i ting, så er det fordi de selv slider dem som de skal.

Og så skriver Anne K:
Og så er jeg lidt uenig i at en kat selv sørger for at afrunde kløerne. Ja de hvæsser klør men det er ikke for at afrunde dem, det er for at få dem mere spidse

Selvfølgelig afrunder en kat ikke kløerne…det er også længden på kløerne, og ikke hvor spidse de er, der bliver et problem såfremt katten ikke har mulighed for at slide dem.
Det er et meget dybt instinkt i katte, at deres kløer skal være så spidse som muligt, og de derfor bruger temmelig meget tid på at vedligeholde dem, (altså gøre dem spidse når længden slides) da de ud over at fungere som fangst-, holdefast- og klatreredskab også er kattens vigtigste forsvarsvåben (sammen med tænderne)

Har du set en kat med nedgroede negle :? Det har jeg. Katten er udekat men dens klør vokser utrolig hurtigt, og er ejerne ikke over de klør konstant så vokser de sgu ind i trædepuderne på den stakkels kat. Så længden kan de altså heller ikke altid selv regulere.

minekatte… Det er hverken rigtigt eller forkert at klippe klør på ens katte Jeg tror det er en smagssag om man vil eller ej. :slight_smile:

For lige at komme ind på lange klør, så må jeg da sige at jeg ikke syns det lyder behageligt, når der kommer klik-lyde på trægulvet fordi ens kats negle banker imod :stuck_out_tongue:

[quote=Anne K;260288]Har du set en kat med nedgroede negle :? Det har jeg. Katten er udekat men dens klør vokser utrolig hurtigt, og er ejerne ikke over de klør konstant så vokser de sgu ind i trædepuderne på den stakkels kat. Så længden kan de altså heller ikke altid selv regulere.

Nej, okay…der findes selvfølgelig få katte med forkert tåstilling, altså en deformitet, enten medfødt eller som følge af forkert klipning

minekatte… Det er hverken rigtigt eller forkert at klippe klør på ens katte Jeg tror det er en smagssag om man vil eller ej. :slight_smile:

Jeg synes så altid det er forkert, undtagen lige jvf. ovenstående med fysisk deformitet…

For lige at komme ind på lange klør, så må jeg da sige at jeg ikke syns det lyder behageligt, når der kommer klik-lyde på trægulvet fordi ens kats negle banker imod :p[/quote]

Jamen hvis dine katte ikke har misdannede tæer/poter, så er det fordi de ikke har mulighed for at vedligeholde dem selv.

Ud af mine 6 katte er der en eneste klo der kan høres når kattene går på et hårdt gulv, det er fordi Ziggy har fået en klo han ikke selv kan trække helt ind på en bagpote, fordi han har haft en skade på den tå…men kloen er alligevel ikke for lang, da han slider den lige som de andre kløer …men man kan se den sidder lidt forkert, da den peger lidt for lige ud når han støtter på foden.