Kløe

Jeg synes, at begge kattene er begyndt at klø sig lidt vel meget her på det sidste, samtidig har jeg lagt mærke til, at de kradser små sorte dimser af sig, og når jeg kæmmer dem, er der også sådan nogen. Jeg har overvejer, om der måske kunne være lopper. Men de bevæger sig slet ikke og de ligner ikke umiddelbart dyr. De er forresten begge indekatte, og jeg ved ikke hvor let det er, at få lopper når de ikke har kontakt med andre dyr.

Er der nogmalt? Eller er der noget helt galt. Det er ikke fordi, at de går og kradser sig til blods, og det kan også godt være, at der måske er mig der er lovligt pylret.

Kan det måske være andet? Alle inputs er velkomne

Mine katte har lopper :frowning:

lopper kan næsten komme alle steder fra… en ven eller familie medlem kan have haft dem med sig.

Ingen grund til at hænge med næbet. Det har langt de fleste af os andre også haft. Brug et loppemiddel som du drøbber i nakken så skulle det problem være over (for denne gang).

[quote=Houmann90;381388]Mine katte har lopper :([/quote]Øv, hvor irriterende. Men det kan heldigvis behandles.

Der findes forskellige anti-loppemidler, f.eks Program Vet eller Capstar (tabletter) eller Frontline (til at dryppe i nakken).

Hvad man vælger er nok et temerament spørgsmål - så vidt jeg ved så virker alle nævnte midler rigtig godt.

Bør jeg bade dem, inden jeg giver dem loppe middel?

Det ville jeg ikke gøre. Men jeg ville nok rede dem igennem et par gange i dagene efter de har fået loppemiddel :slight_smile:

Tusin tak for jeres hjælp og råd

Det er naturligvis meget træls, og vi er simpelthen så kede af, at det er sket. Jeg er glad for, at der bliver sagt, at mange har prøvet det, også selvom det er indekatte. Så føler jeg mig ikke helt som en elendig missemor.

Begge katte er nu i behandling med advantage, eller hvad det hedder :slight_smile: De er blevet børstet, og vi har fjernet døde lopper. Vi har støvsuget hele hytten, alt vores sengetøj, incl. dyner, puder og topmadresser er røget til vask, alle små tæpper, kurve samt tøj de har været i nærheden af, er røget afsted også. Deres kradsetræ er blevet grundigt støvsuget.

Jeg har et sidste spørgsmål, vi har snakket om at behandle forebyggende med loppemiddel fra nu af, er det en dårlig ide? jeg mener, om det kan have nogle konsekvenser for deres helbred, samt bekæmpelse af eventuelle lopper i fremtiden?

Jeg har haft indekatte i snart 15 år. I den tid har kattene haft lopper 2 max 3 gange - og jeg har formodentlig selv slæbt lopperne med hjem efter besøg hos andre katte :S

Jeg har aldrig behandlet forebyggende, og har heller ikke planer om at gøre det, så længe mine katte kun er indektte, og dermed har begrænsede muligheder for at tiltrække lopper. Hvis de kom ud i løbegård ville jeg overveje, og havde jeg fritgående katte ville jeg helt sikkert behande forebyggende.

Du kan eventuelt supplere Advantage behandlingen med Program Vet - et middel der gives oralt og som forhindre æg og larver i at udvikle sig. :thumbup:

Jeg brugte den kombination, og først da kom jeg lopperne til livs

(+ hovedrengøring af hele hjemmet naturligvis)

[quote=Rimmen;381609]Du kan eventuelt supplere Advantage behandlingen med Program Vet - et middel der gives oralt og som forhindre æg og larver i at udvikle sig. :thumbup:

Jeg brugte den kombination, og først da kom jeg lopperne til livs

(+ hovedrengøring af hele hjemmet naturligvis)[/quote]

Hvor tror du man kan opdrive det henne? Ved dyrlægen… Eller?

Jeg købte det over nettet - men du kan vist også få det på apoteket og sikkert også hos dyrlægen… Jeg ved ikke hvor det er billigst, men du kan jo kigge lidt rundt. :slight_smile:

Jeg ved bare at jeg i hvert fald holder mig langt fra Frontline - det er IMO noget ineffektivt skidt… :thumbdown:

En hurtig søgning på nettet viser at det koster 240 kr. de fleste steder :slight_smile:

Jeg drager på apoteket imorgen. Min dyrlæge bor ret langt væk, og jeg er på gåben (Har smidt min cykkelnøgle til vask :stuck_out_tongue: )

Jeg fik også at vide, at jeg ikke skulle købe frontline, men det andet i stedet for :smiley:

[quote=Houmann90;381620]Jeg drager på apoteket imorgen. Min dyrlæge bor ret langt væk, og jeg er på gåben (Har smidt min cykkelnøgle til vask :stuck_out_tongue: )

Jeg fik også at vide, at jeg ikke skulle købe frontline, men det andet i stedet for :D[/quote]

Så håber jeg du vinder kampen hurtigt :wink:

Jeg mener forresten at det doseres ud fra vægt… men kan ikke helt huske det…
Tror man kan få til katte under 4,5 kg og over 4,5 men er ikke heeelt sikker :øhmm:

Det må jeg igang med at undersøge :slight_smile:

Husk at gøre grundigt rent!

Jeg oplevede desværre også en gang at få lopper på en indekat, tror vi havde fået dem hos dyrlægen :S Det er rigtig træls og klamt, men det skal du nok få bugt med. Bare støvsug flere gange om dagen i en uges tid og vask puder og tæpper som kattene ligger i. Rengøring er vigtigt, da de jo smider deres æg der hvor katten går rundt, dvs i hele lejligheden… Adr, hader lopper…